|
Написано: |
2025 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
08.09.2025 |
|
Твір змінено: |
08.09.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.3 МБ)
|
|
Опис: |
Хуан Меймей. Еволюція поетики Феофана Прокоповича. –
Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 035 Філологія – Київський національний університет імені
Тараса Шевченка. Міністерство освіти і науки України, Київ, 2025.
У дисертації вперше в українському літературознавстві представлено
системне дослідження еволюції поетики творчості Феофана Прокоповича;
подано нове бачення цієї еволюції, основане на комплексному студіюванні
спрямування і характеру спадщини автора, окремих складних фактів
біографії відповідно до сучасних суспільно-культурних умов. Еволюція
поетики письменника розуміється як змінність і динаміка ідейнотематичного спектру творчості, деякі жанрові модифікації, що знайшло
вираження в авторському художньому тлумаченні історичних фактів і
політичних подій, морально-етичних і загальнолюдських норм, категорій
релігії, церкви, моралі; питань освіти. Етапи еволюції поетики подано як
такі, що залежать і співпадають із періодами життя і творчості письменника,
пов’язані з місцем проживання автора. Виокремлено два періоди цієї
еволюції: київський та петербурзький; осмислено особливості творчого
світогляду письменника на кожному з названих етапів та вияви його в
еволюції поетики.
У роботі здійснено детальний аналіз художніх творів письменника, на
підставі чого наголошується на інтеграції Ф. Прокоповичем
загальноєвропейських, зокрема просвітницьких і класицистичних
цінностей, у контекст української літератури, проаналізовано особливості
стилю автора.
3
У дисертації осмислено ґрунтовні літературознавчі розвідки
І. Бондарської, Дж. Броджі-Беркофф, М. Возняка, С. Єфремова, І. Іваньо,
І. Ісіченка, С. Йосипенко, Л. Копаниці, Н. Левченко, В. Литвинова, З.
Нікітіної, В. Нічик, Р. Радишевського, М. Рогович, О. Салтовського, О.
Сліпушко, М. Сулими, Л. Ушкалова, В. Шевчука, В. Яременка, присвячені
вивченню окремих аспектів поетики Феофана Прокоповича. На основі
наявних історико-літературних, філософських, суспільних досліджень,
враховуючи модерні нові концепції та відкриття, а також спираючись на
здійснений у роботі аналіз текстів, проведено і представлено авторське
ґрунтовне розуміння особливостей еволюції поетики Ф. Прокоповича.
Зважаючи на існуючі наукові тематичні надбання і традиції, поглиблено,
конкретизовано й розширено тези про специфіку еволюції поетики
письменника, його внесок у розвиток теорії літератури та практичного
письменства.
На основі філологічного аналізу творів обґрунтовано тезу про те, що
система релігійних, політичних, суспільних, філософських, освітніх,
літературних поглядів Ф. Прокоповича змінна, гнучка, конформістська, що
вплинуло і на поетику його творчості, особливості її еволюції. Світогляд
письменника поєднав авторське розуміння українських філософських,
духовних, релігійних, наукових, освітянських, культурних, літературних
традицій та європейських надбань. Доведено положення про те, що переїзд
українського письменника в Петербург і кардинальна зміна суспільнополітичних позицій стали результатом природженого конформізму,
багаторічного непорозуміння з київським духовенством, підтримки
реформ Петра І, сліпої віри в “європейськість” російського диктатора,
особистого інтересу автора до політики, владні амбіції.
У роботі наголошується, що творча спадщина Ф. Прокоповича
різноманітна, автор використовував жанри вірша, драми, діалогу, проповіді,
епістолярію, трактату; створив власну теорію поезії, драми і прози;
4
сформував новий напрямок тлумачення поетичної творчості; на практиці
чітко дотримувався власних теоретичних принципів щодо творення
художніх текстів; був прихильником простої форми віршування, чіткого,
зрозумілого, досконалого стилю з вираженими класицистичними і
просвітницькими рисами. У дисертації розвинено тезу про те, що київський
і петербурзький періоди репрезентують головні етапи еволюції поетики
письменника, кожен із яких був позначений специфічними рисами,
зумовленими характером діяльності автора, його літературними,
естетичними уподобаннями і політичними позиціями.
У роботі розкривається теза про те, що поезія та драма київського
періоду репрезентують різноманітну жанрову парадигму, посередництвом
якої подаються художні тлумачення історичних фактів, політичних подій,
ліричні міркування, роздуми про освіту, науку. Загалом тексти цього
періоду виявляють проукраїнські позиції автора, зокрема у тлумаченні
історичних фактів. Проте окремі вірші на політичну тематику свідчать про
поступовий перехід Ф. Прокоповича на позиції чужі, ворожі. Доповнено
новими науковими тезами концепцію про цілком новаторський характер
трагікомедії “Володимир”, в основу наративу якої покладено синтез
трагічного (високого) і комічного (низького) стилів, а також впливів
національних традицій і надбань єзуїтського театру, церковного
богослужіння.
У дисертації визначаються особливості поетичних творів і драми
київського періоду, написаних відповідно до теоретичних принципів,
викладених у трактатах “Поетика” і “Риторика” Ф. Прокоповича.
Проаналізовано авторське новаторське визначення понять і категорій
поетики, дидактично-повчальний стиль трактатів, інтеграцію європейських
традиційних цінностей в український простір, синтез елементів релігійноморальних, шкільного Бароко, класицистичних, просвітницьких.
5
Аналіз художніх текстів письменника дає підстави вести мову про те,
що петербурзький період у житті й творчості Ф. Прокоповича позначений
зрадою українських інтересів, пристосуванням позицій, світогляду й
загалом творчості автора до ворожої доктрини, а також впливами
західноєвропейських ідей, власними тлумаченнями ідей, тем, образів зі
Святого Письма. У роботі відзначено наявність у творах цього періоду
авторських художніх міркувань про біблійні наративи. У дисертації
доведено, що художній світогляд Ф. Прокоповича цього періоду базується
переважно на суто церковній та релігійній проблематиці, ідеях зради
українських інтересів, а також містить приховані українські ностальгійні
мотиви, що виявляється в особливостях ідейно-тематичного спектру віршів,
системі образів, тлумаченні історичних фактів і політичних подій.
Отже, еволюція поетики Ф. Прокоповича полягає у змінності ідейнотематичного спектру його творчості, пов’язаній із місцем проживання і
суспільно-політичними поглядами автора. Погляди письменника у
київський період життя і творчості були національними, проукраїнськими
з окремими виявами конформізму. Натомість політичні погляди
петербурзького періоду є ворожими Україні, а у творах бачимо осмислення
духовних і морально-етичних цінностей. Усе це зумовлювало специфіку
еволюції поетики й ідейно-тематичного спектру. Спільна риса обох
періодів – дотримання власних теоретичних принципів, викладених у
трактатах “Поетика” і “Риторика”, прихильність до традицій Класицизму і
Просвітництва, дискусія зі стилем Бароко.
Ключові слова: українська література, поетика, Феофан Прокопович,
Бароко, Просвітництво, Україна, поезія, проза, еволюція, ідентичність,
українська полемічна література, літературний текст, концепт, художнє
мислення. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
АНОТАЦІЯ ……………………………………………………………...…….2
ВСТУП …………………………………………………………………….....12
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ
ЕВОЛЮЦІЇ ПОЕТИКИ ФЕОФАНА ПРОКОПОВИЧА…………………...22
1.1.Традиція дослідження еволюції поетики письменника…………..……22
1.2.Формування світоглядних засад Феофана Прокоповича………………42
Висновки до розділу 1……………………………………………………......53
РОЗДІЛ 2. ЕВОЛЮЦІЯ ПОЕТИКИ ФЕОФАНА ПРОКОПОВИЧА
КИЇВСЬКОГО ПЕРІОДУ………………………..………………………….58
2.1. Поезія письменника: особливості ідейно-тематичного спектру і
жанрової системи…………………………………………………………… 58
2.2. Драма Ф. Прокоповича: жанрове й ідейне новаторство ……………... 74
2.3.Теоретичні засади трактатів “Поетика” і “Риторика”………………….93
Висновки до розділу 2………………………………………………..……. 121
РОЗДІЛ 3 ЕВОЛЮЦІЯ ПОЕТИКИ ФЕОФАНА ПРОКОПОВИЧА
ПЕТЕРБУРЗЬКОГО ПЕРІОДУ……………………………………………125
3.1.Світоглядні засади письменника…...…………………….……………125
3.2.Еволюція поетики Ф. Прокоповича другого періоду
творчості. …………………………………………………………………...135
3.3. Діалоги Феофана Прокоповича: особливості поетики……………….146
Висновки до розділу 3 ……………………………………………………..154
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………...158
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …….…………………………….166
|
|
|