Тетяна Матвєєва » Романний дискурс української літератури другої половини ХІХ ст. як метатекст: модель світу, жанрові трансформації
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Романний дискурс української літератури другої половини ХІХ ст. як метатекст: модель світу, жанрові трансформації
Праця
|
|
|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
25.05.2017 |
|
Твір змінено: |
25.05.2017 |
|
Завантажити: |
doc
див.
(2.1 МБ)
doc.zip
(578.3 КБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертації є вивчення романного дискурсу української літератури другої половини XIX ст. як цілісного явища; аналіз чинників, розкриття специфіки жанрових трансформацій та їхнього впливу на вибудувану українською романістикою модель світу. Остання розглядається в найбільш репрезентативних аспектах: людиноцентричність, час, простір як виміри буттєвої реалізації індивіда.
Досягнення цієї мети передбачається розв’язанням таких завдань:
• проаналізувати науково-теоретичну літературу з проблем романного жанру, окресливши в часовій вертикалі та горизонталі концептуальні підходи науковців до витлумачення історії, особливостей розвитку вихідного поняття та його теоретичного обґрунтування; аргументувати власне бачення перспективи студіювання великої епіки;
• систематизувати погляди дослідників щодо особливостей інтерпретації інших вихідних теоретичних понять роботи: модель світу, текст, метатекст, дискурс; визначитися зі специфікою їх використання в дисертації;
• схарактеризувати динаміку жанрових трансформацій українського роману другої половини XIX ст., зокрема й утворень романного типу, дослідивши їх змістотвірні й формотвірні домінанти;
• з’ясувати харáктерну й поетикальну динаміку зображення людини – основного елемента моделі світу української романістики вказаного періоду – в парадигмі жанрових форм роману;
• виявити й прокоментувати особливості художньої репрезентації часових вимірів моделі світу в українському романному дискурсі другої половини XIX ст.: тип, функції часу, способи його оприявнення в тексті, час як опосередкований чинник характеротворення;
• визначити й розглянути основні властивості просторової площини змодельованого українськими романістами другої половини XIX ст. світу: тип, функції простору, просторові домінанти, простір як опосередкований чинник характеротворення;
• осмислити романний масив української літератури другої половини XIX ст. як цілісне літературно-естетичне явище, що закономірно виникло, динамічно розвивалося, органічно вписалося в жанрову систему української літератури вказаного періоду й упливало на подальший її розвиток.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП 6
РОЗДІЛ 1. ВИХІДНІ ТЕОРЕТИЧНІ ПОНЯТТЯ РОБОТИ: СПЕЦИФІКА ВИТЛУМАЧЕННЯ Й РІВНІ ВЗАЄМОДІЇ 14
1.1. Особливості вивчення жанру роману 14
1.1.1. Теорії виникнення роману 15
1.1.2. Жанрові ознаки роману 27
1.1.3. Проблеми типології роману: історія й практика обґрунтування 34
1.2. Здобутки й проблеми у вивченні національної специфіки розвитку жанру роману 42
1.2.1. Український роман як об’єкт вивчення вітчизняних літературознавців: історія, теорія, національні особливості жанру 43
1.2.2. Жанрове визначення творів українських авторів: хронологія інтерпретаційних змін 48
1.3. Текст, дискурс, метатекст як комунікативні феномени 59
1.3.1. Грані вияву тексту в соціокультурному просторі 60
1.3.2. Екстра- й інтропороджуючі дискурс-фактори 64
1.3.3. Взаємозумовлюючі та диференціюючі ознаки понять «текст» і «дискурс» 67
1.3.4. Рецептивно-інтерпретаційна природа метатексту 70
1.4. Поліваріантність смислів поняття «модель світу» 76
Висновки до розділу 1 82
РОЗДІЛ 2. ЖАНРОВІ ТРАНСФОРМАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ РОМАНІСТИКИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX ст. 88
2.1. Передумови й особливості вивчення змін жанрових форм роману: загальна характеристика 88
2.2. Тематичні маркери жанрових форм роману 91
2.3. Естетичні принципи освоєння дійсності та жанровий діапазон роману: специфіка взаємодії 96
2.4. Роман як полісмисловий і поліфункціональний жанр: основні тенденції розвитку 103
2.4.1. Антропоцентризм у романістиці другої половини XIX ст.: специфіка жанрового оприявнення 103
2.4.2. Екстенсивний та інтенсивний роман: особливості зображення людини й світу 110
2.4.3. Жанровий синтез як вияв «відкритості» роману 113
2.5. Динаміка жанрових форм в українському романному дискурсі другої половини XIX ст. 117
2.6. Перехідна форма, «згорнутий» роман як особливі утворення в жанровому полі роману 122
Висновки до розділу 2 131
РОЗДІЛ 3. ОБРАЗ ЛЮДИНИ В МОДЕЛІ СВІТУ: ДИНАМІКА ХАРÁКТЕРНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ РОМАНІСТИЦІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ ст. 138
3.1. Деструктивна домінанта поведінкової моделі: причини появи й наслідки вияву 139
3.1.1. Специфіка зображення процесу нівеляції характерів у романах із побутовою і соціальною основою 139
3.1.2. Харáктерна амбівалентність як предмет зображення в соціально-психологічних романах 144
3.2. Процес «виламування» людини зі свого середовища: від побутовизму до психологізму відтворення 153
3.3. Дихотомія «людина і світ»: співвідношення об’єктивного й суб’єктивного в жанрових формах роману 167
3.4. Ідеологічний простір у моделі світу: грані вияву й особливості зображення в спектрі романних жанрових форм 178
3.4.1. Прийоми показу становлення інтелігента: біографічний та символічний аспекти 179
3.4.2. Дієва площина самореалізації інтелігента: система сприянь і протидій 183
3.4.3. Інтимна сфера як характеротвірний чинник образу інтелігента 196
3.4.4. Харáктерні новації в системі образів ідеологічної романістики 203
3.4.5. Прийоми відтворення процесу нівеляції в характерах інтелігентів 207
3.5. Трансформація характерів в умовах глобальних суспільних зрушень: взаємозумовленість психологічних і соціальних факторів 225
3.6. Особливості характеротворення в романах феміністичної тематики 231
3.7. Експериментальне характеротворення в романах «табуйованої» тематики 244
Висновки до розділу 3 270
РОЗДІЛ 4. МОДЕЛЬ СВІТУ: ЧАСОВИЙ ВИМІР 285
4.1. Романний час як об’єкт дослідження: загальна характеристика 285
4.2. Часова модель і внутрішньожанрові трансформації 287
4.2.1. Специфіка вияву часу в романістиці з побутовою й соціальною домінантою 287
4.2.2. Психологізація жанрових форм великої епіки й часові зрушення 296
4.2.3. Особливості відтворення часу в психологічній романістиці 307
Висновки до розділу 4 316
РОЗДІЛ 5. ПРОСТІР У МОДЕЛІ СВІТУ: ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОГО ВТІЛЕННЯ 322
5.1. Романний простір як об’єкт вивчення: загальна характеристика 322
5.2. Внутрішньожанрові модифікації роману та їх уплив на просторову модель світу 324
5.2.1. Просторові домінанти побутової жанрової форми роману 324
5.2.2. Специфіка зображення простору в соціально-побутовій романістиці 328
5.2.3. Мозаїка простору романів із психологічним складником 337
5.2.4. Просторова градація як особливе втілення антропоцентризму соціально-психологічних романів 349
5.2.5. Просторові вияви психосвіту людини 357
Висновки до розділу 5 361
ВИСНОВКИ 371
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 404
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|