Олена Матушек » Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського бароко
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського бароко
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2014 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
08.05.2024 |
|
Твір змінено: |
08.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.1 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертаційної роботи є розкриття особливостей українського
барокового проповідницького дискурсу у параметрах «автор – текст –
читач/слухач» на прикладі двох збірників казань Лазаря Барановича – «Меч
духовный» та «Трубы словес проповѣдных» («Трубы на днѣ»).
Завдання роботи:
• систематизувати досвід наукового осмислення проповідницької спадщини
Лазаря Барановича;
• вивчити рецепцію особистості архієпископа Лазаря Барановича в
літературі та культурі другої половини XVII – поч. XVIII століть;
• визначити теоретичний аспект образу автора в проекції на проповіді
Лазаря Барановича;
10
• простудіювати, як впливав статус місцеблюстителя Київського
митрополичого престолу на проповідницькі компетенції Лазаря Барановича, чим
керувався цей діяч при написанні проповідей, які правила, стереотипи, канони
лежали в основі його текстотворчої поведінки;
• схарактеризувати автора проповіді як ритора та проповідника;
• розглянути автора як мовленнєву особистість в аспекті мовного коду та
картини світу;
• реконструювати ідентичність проповідника та його богословські
пріоритети з проблеми «віра і справи»;
• розглянути роль Лазаря Барановича у процесі творення його книг;
• вивчити казання проповідника в автокомунікативному плані;
• з’ясувати композиційні особливості проповідей чернігівського і новгород-
сіверського владики;
• виявити способи й специфіку втілення образів святих у проповідях,
топічну організацію текстів;
• дослідити образ віртуального реципієнта у казаннях автора, розкривши
концепцію людини в проповідях архієпископа;
• простежити, які риторичні засоби персвазії використовував проповідник;
• розглянути особливості гіперкомунікації у проповідях;
• з’ясувати специфіку рецепції збірників проповідей Лазаря Барановича в
російському монархічно-конфесійному дискурсі XVII – XVIII століть;
• вивчити рівень популярності збірників проповідей Лазаря Барановича в
Україні й Сербії. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
СПИСОК СКОРОЧЕНЬ..................................................................................6
ВСТУП…………………………………………..………………………………8
РОЗДІЛ 1. ПРОПОВІДІ ЛАЗАРЯ БАРАНОВИЧА В ГУМАНІТАРНОМУ
ДИСКУРСІ XIX–XXI СТОЛІТЬ……………………………………………16
1.1. Рецепція казань архієпископа Чернігівського й Новгород-Сіверського в
XIX столітті……………………………………………………………………..16
1.2. Барокове казнодійство в публіцистичному дискурсі українських
літературознавців XIX–XX століть……………………………………………21
1.2.1. Лазар Баранович в критичному дискурсі Юрія Шереха………………24
1.3. Проповіді Лазаря Барановича у літературознавчому дискурсі ХХ–ХХІ
століть……………………………………………………………………………29
1.4. Філософське прочитання творчості Лазаря Барановича……..………….35
Висновки до першого розділу………………………………………………….37
РОЗДІЛ 2. АВТОР У ДИСКУРСІ ПРОПОВІДІ………...…………………39
2.1. Києво-Чернігівське коло письменників і його лідер…………………….40
2.2. Біографічний автор……………………………………………………...…46
2.3. Образ Лазаря Барановича в українському літературному та мистецькому
дискурсі другої половини XVII століття…………………………………...…53
2.4. Інтерпретація біблійного матеріалу чи авторський міф?........................62
2.5. Автор як ритор……………………………………………………………..66
2.5.1. Етапи підготовки ритора………………………………………………...66
2.5.2. Цицерон як зразок для оратора та ритора XVII століття……………..70
2.5.3. Цицерон про оратора…………………………………………………….71
2.5.4. Лазар Баранович як ритор……………………………………………….73
2.6. Проповідник як посередник між Богом і людьми……………………….75
2.7. Автор як мовленнєва особистість…………………………………………79
2.7.1. Мова проповідей Лазаря Барановича…………………………………...78
2.7.2. Універсальність картини світу у казаннях Лазаря Барановича……….82
2.8. Українські проповідники XVII століття про свою творчість……………83
3
2.9. Ідентичність проповідника………………………………………………...89
2.10. Віра чи справи?..........................................................................................91
2.11. Автор-творець…………………………………………………………….93
2.12. Автокомунікація Лазаря Барановича……………………………………98
Висновки до другого розділу…………………………………………………106
РОЗДІЛ 3. КОМПОЗИЦІЯ ПРОПОВІДЕЙ ЛАЗАРЯ БАРАНОВИЧА.110
3.1. Ексордіум………………………………………………………………….112
3.2. Нарація…………………………………………………………………….116
3.2.1. Гомілійно-тематичний принцип……………………………………….117
3.2.1.1. Макроструктури й макроправила у проповідях Лазаря
Барановича……………………………………………………………………..121
3.2.1.2. Євангельське читання як наративний передтекст проповідей Лазаря
Барановича……………………………………………………………………..127
3.2.2. «Слово w Воскресенiи Лазара» – проповідь, побудована на поділі
теми…130
3.2.3. Хрія як структура тематичного казання……………………………….134
3.2.4. Проповіді-рефлексії……………………………………………………..135
3.2.5. Особливості композиції казань про святих……………………………137
3.2.6. Побудова світських промов Лазаря Барановича……………………...138
3.2.7. Ампліфікація як розбудова передтексту………………………………141
3.3. Конклюзія………………………………………………………………….143
Висновки до третього розділу……………………………………………… 145
РОЗДІЛ 4. ОБРАЗИ СВЯТИХ У ПРОПОВІДНИЦЬКОМУ ДИСКУРСІ
ЛАЗАРЯ БАРАНОВИЧА…………………………………………………….147
4.1. Топіка казань Лазаря Барановича (на прикладі «слів» про Різдво
Христове)……………………………………………………………………….147
4.2. Ампліфікація як спосіб збільшення речі: імена Божі у проповіді……..154
4.3. Образ Богородиці в українській бароковій проповіді…………………..158
4.3.1. Успіння Богородиці в казаннях XVII століття: джерела й рецепція....159
4.4. Печерські подвижники у проповідях Лазаря Барановича………………165
4
4.4.1. Святий Антоній…………………………………………………………..165
4.4.2. Святий Феодосій………………………………………………………..169
4.5. Образи святих мучеників Бориса і Гліба………………………………..173
4.6. Дискурс влади в проповідях чернігівського архієпископа…………….184
4.6.1. Цар Костянтин…………………………………………………………..184
4.6. 2. Князь Володимир………………………………………………………186
4.7. Ідеальний святитель: митрополит Олексій у бароковому літературному
дискурсі (Лазар Баранович – Симеон Полоцький – Димитрій Туптало)….193
Висновки до четвертого розділу……………………………………………. 199
РОЗДІЛ 5. ВІРТУАЛЬНИЙ РЕЦИПІЄНТ У ПРОПОВІДЯХ ЛАЗАРЯ
БАРАНОВИЧА………………………………………………………………..201
5.1. Колективний/індивідуальний адресат……………………………………202
5.2. Проповідь як «дія за допомогою слів»………………………………… 204
5.3. Абстрактний слухач/читач: концепція людини у проповідях Лазаря
Барановича…………………………………………………………………… 206
5.3.1. Гріх та його спокутування…………………………………………… .207
5.3.2. Смерть…………………………………………………………………. 214
5.3.3. Церква і спокутування гріхів………………………………………… 216
5.4. Функції проповідей……………………………………………………… 218
5.4.1. Інтелектуальний вплив на реципієнта………………………………. 218
5.4.1.1. Docere в догматичній проповіді: Пресвята Трійця в українському
Бароко…………………………………………………………………………. 218
5.4.1.2. Євангельські оповідання про чудесні зцілення як аргументи змінити
спосіб життя………………………………………………………………….. 226
5.4.1.3. Притча як зразок рекомендованого способу життя й поведінки… 230
5.4.2. Емоційні засоби переконання читача/слухача……………………… 235
5.4.2.1. Movere в темі Страстей Христових………………………………… 235
5.4.2.2. Картини останнього суду як емоційний засіб переконання……… 238
5.4.3. Естетичний вплив на реципієнта (delectare)………………………… 240
5.5. Гіперкомунікація: Бог як адресант і адресат проповідей Лазаря
5
Барановича …………………………………………………………………… 251
5.5.1. Молитва у проповідях Лазаря арановича…………………………… 251
5.5.1.1. Молитва-проповідь у казнодійській практиці Лазаря Барановича..255
5.5.2. Слово Боже у проповідях чернігівського владики……………………257
5.5.2.1. Типологічна екзегеза й алегореза………………………………… 260
5.5.2.2. Фігуральний реалізм………………………………………………… 263
5.5.2.3. Алегорична ампліфікація, або концепт і тлумачення Біблії……. 264
Висновки до п’ятого розділу………………………………………………… 267
РОЗДІЛ 6. РЕАЛЬНІ АДРЕСАТИ Й ЧИТАЧІ ПРОПОВІДЕЙ ЛАЗАРЯ
БАРАНОВИЧА ……………………………………………………………… 269
6.1. «Меч духовный» і проблема «двох влад» в монархічно-конфесійному
дискурсі XVII–XVIII століть………………………………………………… 269
6.1.1. Цар Олексій як адресат збірників Лазаря Барановича……………… 271
6.1.2. Патріарх Никон як читач «Меча»………………………………… … 278
6.1.3. «Меч» у рецепції старообрядників…………………………………… 282
6.1.4. «Меч» і проблема «двох влад» у мистецтві, літературі й ідеології Росії
XVII–XVIII століть…………………………………………………………… 286
6.1.5. «Меч» і «Труби» Лазаря Барановича у полемічному дискурсі Росії
другої половини XVII століття……………………………………………… 289
6.2. Ідеальні реципієнти збірників проповідей Лазаря Барановича………..295
6.2.1. Літературна інтерпретація «Меча духовного»……………………… 295
6.2.2. Симеон Полоцький як редактор збірника «Трубы словес
проповѣдных»………………………………………………………………… 302
6.3. Збірники Лазаря Барановича в Україні XVII–ХІХ століть…………….308
6.4. Книги Лазаря Барановича та сербська література……………………. 311
Висновки до шостого розділу…………………………………………………313
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………316
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………… 328
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|