|
Написано: |
2022 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
18.06.2023 |
|
Твір змінено: |
18.06.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(52 МБ)
|
|
Опис: |
Малиновський Артур.
Антропологія української прози першої половини XIX століття. Культурні трансфери: монографія. К.: - Талком, 2022. - 560 с.
ISBN 978-617-8016-48-7
Монографію присвячено українській прозі першої половини XIX століття в антропологічному вимірі. Її осмислення під кутом зору «культурного» вибуху, мінливості канону, перехідності художньої системи спонукало автора до виходу за межі власне літературознавчої методології. Історико-міфологічні проєкції, міжнаціональні аналогії, мовно-етнічні екскурси потребують опертя на синергетичну концепцію культури. Застосування теорії культурного трансферу і тезаурусного підходу сприяє вивільненню української літератури із завузьких рамок етнографічного прочитання, з лабет старомодності, локальності, надмірної соціологізації, народницького пафосу. Принципово новий погляд на зародки українського письменства в контексті культурної історії літера-тури проливає світло на його модерність, зв’язок із процесами націєтворення в умовах гібридизації, розколотої ідентичності і «заблокованої культури».
Наукове видання адресовано літературознавцям, мовознавцям, історикам, філософам, культурологам та усім зацікавленим стрімким розвитком сучасної гуманітарної думки. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Зміст
Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Розділ 1. Українська проза першої половини XIX століття
на марґінесах канону. Теоретичні підвалини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1. Етноцетрична парадигма української прози в полі реінтерпретації
канону. Символізація / репрезентація / текстуалізація . . . . . . . . . . . 23
2. Антропологія емоцій в контексті нового історизму
і просторового повороту в культурі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
3. Крос-культурний аналіз / культурна компаративістика /
культурний трансфер і перепрочитання національної
прози першої половини XIX ст. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
4. Постколоніальна теорія: від «кризи репрезентації»
до дискурсу націєтворення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
5. Націєрозповідність sub specie культурної амальгами:
креолізація тубільного наративу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Розділ 2. Антропологія простору: обряди переходу, культурний обмін /
торг в українській прозі першої половини XIX століття . . . . . . . . . . 94
1. Гостинність як національна поведінка:
антропограма VS граматика тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
2. Міметична репрезентація / драматургія ритуалу
(Г. Квітка-Основ’яненко) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3. Між містерією і дискурсією гостинності (М. Гоголь) . . . . . . . . . . . . 108
4. Мінус-прийом як поетика скасованого ритуалу
(Г. Квітка-Основ’яненко, М. Гоголь) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
5. Внутрішній простір ритуалу / поетика уречевлення
(гастрономічні коди прози Г. Квітки-Основ’яненка) . . . . . . . . . . . . . 130
6. Ярмарок – торг – обмін як фрейм у знаково-символічній
структурі текстів (міжнаціональні паралелі).. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
7. «Світ навиворіт»: національна поведінка
sub specie карнавального мовлення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
8. Антропологія Іншого у прозовому дискурсі першої половини
XIX століття. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
4 Малиновський Артур
Розділ 3. Homo sentiens в українській прозі. Архітектоніка чутливості
у світлі теорії культурного трансферу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
1. Сенситивність, чутливість, сентиментальність у контексті
української літературної емоціонології . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
2. Емоції і нації: колоніальний ресентимент, помста, насильство
як метафори націєрозповідності.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
3. Чутливість як культурний палімпсест: інтеріоризація історичних
слідів у структури етнопсихології (Г. Квітка-Основ’яненко). . . . . . 202
4. Фольклорна чутливість і літературна стилізація
в контексті феномену прецедентності (Є. Гребінка) . . . . . . . . . . . . . 225
5. Національна традиція, світова культура, транстекстуальні
практики: вчування / «всотовування» в ранній прозі П. Куліша. . . . . 233
6. Ressentiment VS femina melancholica в суб’єктивній логіці
національної історії (Т. Шевченко). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
7. Подорож імперією: соціальний аналіз як колекціонування
вражень / відчуттів (Є. Гребінка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Розділ 4. Поетика рамочних конструкцій / крос-текстові одиниці /
емерджентність прози: синергетичні проєкції класичної прози . . .270
1. Жанрова генералізація у першій половині XIX століття:
від фрейму до трансферу (цикли М. Гоголя) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
2. Бароко як крос-культурний інгредієнт української літератури.
Емерджентність системи. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
3. Харківський текст як культурний тигель:
від топології заснування до завоювання фронтирів
(Г. Ф. Квітка-Основ’яненко). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
4. Топологія лімінальності: слобожанський фронтир,
історична пам’ять, трансгресія, культурний тигель
(«выдержки из памяти» Г. Квітки-Основ’яненка).. . . . . . . . . . . . . . . 317
5. Петербурзький текст української прози як провокація сенсів:
компаративні фронтири. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
6. Петербурзька тема Є. Гребінки. Погляд з боку /
текстуальні матриці / топологічні структури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
7. Імперська топографія sub specie провінції.
Культурні шифтери Є. Гребінки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
8. Естетичний модус петербурзького тексту: антична матриця
в постколоніальному мовленні («Художник» Т. Шевченка).. . . . . . . 358
9. Гетеротопія як модель множинного простору імперії («Вояжери»
Г. Ф. Квітки-Основ’яненка comparatur імперського травелогу) . . . 370
5
Антропологія української прози першої половини XIX століття.
Культурні трансфери
Розділ 5. Трансляційні практики націєрозповідності. Мовлення,
ідеологія, тропологічна поетика, національна історія . . . . . . . . . . . 390
1. Білінгвізм і тропи постколоніального мовлення
в українській прозі першої половини XIX ст. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390
2. Колоніальність як риторика: між топологією мовчання /
замовчування і дискурсією промовляння (Г. Квітка-Основ’яненко). . 415
3. Жанрова дескрипція колоніальності: між релігійною ідилією,
пропагандистською риторикою і мімікрією
(Г. Квітка-Основ’яненко, Є. Гребінка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433
4. Перелицювання / карнавальність / анекдот: антропологічна
інверсія колоніального наративу (Г. Квітка-Основ’яненко,
М. Гоголь, Є. Гребінка).. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
5. Поетика історії: форми репрезентації, імагологічні проєкції,
деконструкція готичного прозопису (дослід Є. Гребінки). . . . . . . . . 470
6. Антропологія і політика національного письма крізь tertium
comparationis (Г. Квітка-Основ’яненко). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 478
7. Контроверсійне письмо – національно гендерна стигматизація –
ресентимент. Феномен «Сердешної Оксани».. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 486
8. Історія в родинному літописанні: антиколоніальний вимір
жанрової пам’яті. Інверсія канону (Г. Квітка-Основ’яненко).. . . . . 494
9. Історичні матриці сугестивного прозопису О. Стороженка.
Між естетикою та ідеологією. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 501
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
Бібліографія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 528
|
|
|