Оксана Ликова » Глиняні «коні» Михайла Китриша
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Глиняні «коні» Михайла Китриша
Стаття
|
|
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
20.11.2022 |
|
Твір змінено: |
20.11.2022 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(236.9 КБ)
|
|
Опис: |
Етнічна історія народів Європи: Збірник наукових праць. Випуск 65. – К., 2021.
Видатний опішненський гончар Михайло Китриш усе своє життя присвятив виготовленню глиняних виробів. Його творчість відзначено численними нагородами, дипломами, грамотами, медалями. Значну увагу гончар приділив створенню зооморфної скульптури, зокрема «коней». Це улюблений твір гончаря, який він відтворював упродовж усієї творчості. Акцент зроблено на зміні пропорцій і декору цих виробів (наліпленого і застосування кольорових полив). Для аналізу взято персональну колекцію глиняних виробів гончаря з фондів Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному і приватну колекцію кераміки родини Китришів. Для порівняння використано фотографії виробів Михайла Китриша з приватного архіву та у різних публікаціях.
У статті прослідковано трансформацію «коней» Михайла Китриша. Образ «коня» проходить через усю творчість автора. До нього гончар звернувся не випадково. Прийшовши на роботу у завод «Художній керамік», Михайло Китриш спочатку возив глину конем, який став справжнім другом чоловікові й запам’ятався на все життя. Перша відома зооморфна скульптура «кінь» датується 1962 роком, остання – 2007. Оскільки Михайло Китриш не спеціалізувався на прикрашанні виробів ангобами, то й коней, декорованих мальовкою, у його спадку не зустрічається. Основну увагу майстер приділяв наліпленому декору та кольоровим поливам.
На розвиток творчого почерку Михайла Китриша вплинуло кілька факторів. 1971 року на заводі «Художній керамік» створено художньо-експериментальну творчу лабораторію. Михайло Китриш став одним із її творчих майстрів. У вільний від роботи час працював удома, тому міг експериментувати з формами, поливами, не переймаючись заводською нормою та стандартами. До того ж гончар постійно брав участь у різних виставках, що вимагало урізноманітнення форм. Це все сприяло удосконаленню й урізноманітненню образа «коня», так само як і інших виробів. |
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|