Андрей Лукашевіч » Образ Наполеона у білоруській історіографії та літературі: науковий консерватизм і художній романтизм
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Образ Наполеона у білоруській історіографії та літературі: науковий консерватизм і художній романтизм

Стаття
Написано: 2022 року
Розділ: Історична
Твір додано: 14.04.2024
Твір змінено: 14.04.2024
Завантажити: pdf див. (190.7 КБ)
Опис: № 1 (2022): Український історичний огляд Випуск 1



Новизна публікації визначається тим, що вперше з’ясовано особливості кон-струювання наполеонівського міфу в білоруській історіографії та літера-турі XIX–XXI ст., а також простежено вплив образу Наполеона на сучасну полеміку в Білорусі щодо подій війни 1812 р. Під час підготовки статті ви-користовували давні праці, які традиційно відносять до білоруської історіо-графії, а також літературні твори, в яких розкрито образ Наполеона і які були найпоширенішими на території білоруських губерній Російської імперії. Здійснене за допомогою загальнонаукових (ретроспективний, генетичний) і філологічних (композиційний і мотиваційний аналізи) методів дослідження дозволило зробити певні висновки.Наполеонівський міф «пустив глибоке коріння» у білоруському суспіль-стві XIX ст., оскільки довгий час у шляхетському середовищі зберігалася ідея відновлення держави у вигляді Великого князівства Литовського. Тому до 1860-х рр. панівні позиції займала романтизована репрезентація Наполеона як визволителя, запозичена з твору «Пан Тадеуш» Адама Міцкевича (уродженця Новогрудчини). Ця традиція відродилася в сучасній Білорусі, що супроводжува-лося включенням цього твору у шкільну програму з національної літератури. Після придушення повстання 1863–1864 рр. у Польщі, Литві й Білорусі та по-силення російського імперського курсу дедалі помітніший вплив на суспільну уяву чинив гротескний образ Наполеона-завойовника, що наснажувався скеп-сисом «Війни і миру» Льва Толстого. До початку XX ст. ці суперечливі образи відбилися і в історіографії. Дещо пізніше, бо впродовж 1910–1920-х рр. пред-ставники національної історичної школи стали формувати третій ракурс погляду на Наполеона, рівновіддалений від згаданих тенденцій, – нейтральний і відсторонений. Він полягав у небажанні білорусів доєднатися до однієї зі сто-рін конфлікту між імперіями.Ці три ракурси розвинулися у пострадянській білоруській історіографії. За-галом багатогранність особистості Бонапарта, який поєднував у собі вели-ке різноманіття суперечливих рис, пояснює той факт, що кожен міг знайти в ньому ознаки, які підтверджували будь-яку з версій наполеонівського міфу. Заразом у сучасній білоруській історіографії традиційно зберігаються проти-лежні оцінки ролі Наполеона (як у європейській минувшині, так і в історії Бі-лорусі), що відбиває загальний стан політизованого суспільства.Ключові слова: міф, історіографія, образ, Наполеон, Білорусь, література, нейтралітет.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.