| 
                
            |  |  
            | Написано: | 2018 року |  
            |  |  
            | Розділ: | Історична |  
            |  |  
            | Твір додано: | 23.03.2018 |  
            |  |  
            | Твір змінено: | 23.03.2018 |  
            |  |  
            | Завантажити: | pdf
                                див.
                                (1.8 МБ) |  
            |  |  
                | Опис: | Китиченко Т. С. Розвиток історичного джерелознавства в Україні (1840-ві – 1920-ті рр.) – кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
 Дисертація  на  здобуття  наукового  ступеня  кандидата  історичних  наук
 (доктора філософії)  за  спеціальністю  07. 00. 06  «Історіографія, джерелознавство  та
 спеціальні  історичні  дисципліни»  –  Харківський  національний  педагогічний
 університет  імені Г. С. Сковороди,  Харків  –2018;  Запорізький  національний
 університет, Харків – Запоріжжя, 2018.
 Дисертаційна  робота  присвячена  комплексному  вивченню  становлення  та
 розвитку історичного джерелознавства в Україні (1840-ві – 1920-ті рр.), переважно її
 теоретичної складової.
 У  процесі  дослідження  нами  було  проаналізовано  історіографію  даного
 питання  і  з’ясовано  стан  його  наукової  розробки.  В  цьому  зв’язку  виділено  три
 етапи  в  історії  наукового  вивчення  процесу  формування  та  розвитку  історичного
 джерелознавства та його теорії в Україні (1840-ві – 1920-ті рр.). У дореволюційний
 період  (1860-ті – 1910-ті рр.)  з’являються  лише  перші,  фрагментарні  оцінки  нових
 для  того  часу  ідей  з  методології  та  методики  історичного  джерелознавства.  Вони
 здебільшого  містяться  у  рецензіях,  бібліографічних  оглядах,  вступах  до
 узагальнюючих  історичних  та  джерелознавчих  праць.  Дослідники,  прихильники
 різних  моделей  історіописання,  демонстрували  широке  коло  підходів  до  розробки
 різних  питань  джерелознавчої  теорії  (в  тому  числі  –  до  вивчення  окремих  груп
 історичних  джерел).  Але  більшість  тодішніх  істориків  дотримувалися
 позитивістських принципів роботи з історичними джерелами, надаючи перевагу при
 цьому актовим документам.
 Методологія та методика історичної науки у радянську добу зазнали значної
 еволюції. У перше десятиліття після встановлення влади більшовиків в Україні ще
 зберігалися дореволюційні наукові традиції. Зокрема, у 1920-х рр. частина науковців
 (переважно  старшого  покоління)  продовжувала  підтримувати  немарксистські
 історичні концепції та застосовувати позитивістську методику роботи з історичними
 джерелами. Зі встановленням в СРСР наприкінці 1920-х рр. тоталітарного режиму 3
 
 немарксистські  історичні  теорії  та  джерелознавчі  методики  стають  об’єктом
 критики.  Діяльність  науково-дослідницьких  установ  (в  тому  числі  –  історичних),
 опиняється  під  жорстким  партійно-ідеологічним  контролем.  Попри  це  тоді
 продовжують  використовуватися  головні  підходи  до  вивчення  історичних  джерел,
 розроблені  ще  в  дореволюційну  добу.  Скажімо,  концепція  зовнішньої  та
 внутрішньої  критики  залишалася  загальноприйнятою  у  радянському
 джерелознавстві аж до 1960-х рр., а у джерельній базі більшості історичних праць
 того  часу  переважали  актові  документи.  Останній  період  радянської
 історіографії (1985–1991 рр.)  характеризується  поступовим  відходом  науковців  від
 трактування  марксизму-ленінізму  як  єдиної  методології  та  методики  наукових
 досліджень, визнанням важливості врахування здобутків дореволюційних істориків
 у царині теорії джерелознавства.
 Для  сучасного  етапу  розвитку  історіографії  є  характерним  акцентування
 уваги на різних принципах роботи з історичними джерелами та висока оцінка внеску
 дореволюційних вчених до теорії джерелознавства.
 У  дисертації  охарактеризовано  всі  групи  використаних  нами  історичних
 джерел. А саме – 1) наукові роботи: колективні праці, монографії, дисертації, статті,
 рецензії  та  відгуки,  доповіді  на  засіданнях  наукових  товариств  тощо;  2) навчальні
 посібники і курси лекцій; 3) археографічні легенди до збірок документів; 4) публічні
 лекції, науково-популярні видання; 5) джерела особового походження (щоденники,
 спогади,  автобіографії,  листування).  У  процесі  дослідження  обраної  теми
 встановлено  ступінь  репрезентативності  і  повноти  його  джерельної  бази.  До
 наукового  обігу  залучено  значну  кількість  архівних  документів  та  актуалізовано
 опубліковані  джерела  (і  передусім  праці  вчених  підросійської  України  40-х рр.
 ХІХ – 1920-х рр.).  Нами  було  використано  матеріали  з  фондів  Центрального
 державного  історичного  архіву  України  у  м. Києві,  Інституту  рукопису
 Національної  бібліотеки  України  імені В. І. Вернадського,  Державного  архіву
 Одеської  області,  Музею  історії  Харківського  національного  університету
 імені В. Н. Каразіна,  Відділу  книжних  пам’яток,  цінних  видань  і  рукописів 4
 
 Центральної  наукової  бібліотеки  Харківського  національного  університету
 імені В. Н. Каразіна.
 У  дисертаційній  праці  визначено  її  методологічний  інструментарій.
 Методологічною  основою  дослідження  стали  принципи  історизму,  об’єктивності,
 системності.  У  дисертації  використано  також  цілу  низку  загальнонаукових  та
 спеціальних  історичних  методів:  проблемно-історіографічний,  історико-
 порівняльний,  історико-генетичний,  біографічний,  історико-типологічний,
 проблемно-хронологічний  та  інші.  Досягнення  отриманих  результатів  стало
 можливим  за  умови  застосування  методів  лінгвістики  тощо.  Комплексне
 використання  зазначених  методів  і  принципів  забезпечило  неупереджений  і
 всебічний  розгляд  досліджуваної  проблематики  у  її  розвитку  та  діалектичному
 взаємозв’язку.
 У  роботі  уточнено  й  доповнено  інформацію  про  внесок  істориків
 підросійської  України  в  становлення  та  розвиток  вітчизняного  історичного
 джерелознавства  у  1840-ві – 1920-ті рр.;  розкрито  його  основні  напрями  та
 результати  інституціоналізації;  охарактеризовано  розробку  вченими  підросійської
 України  головних  понять  історичного  джерелознавства.  При  цьому  розвиток
 джерелознавчої теорії висвітлено не лише шляхом аналізу окремих наукових праць,
 але й через вивчення текстів літографованих лекцій, джерел особового походження.
 У  дисертації  висвітлено  принципи  систематизації  вченими  історичних
 джерел  за  групами  і  видами,  подані  запропоновані  ними  класифікаційні  схеми;
 розглянуто  різні  підходи  до  розробки  джерелознавчої  критики;  показано  зміни  у
 методиці опрацювання різних груп історичних джерел; дано оцінку внеску істориків
 підросійської України в становлення вітчизняного історичного джерелознавства та
 його  методологічних  засад.  Водночас  нами  порівняно  здобутки  в  царині  теорії
 джерелознавства істориків Російської імперії (і насамперед – тих, які працювали на
 терені  підросійської  України)  та  західноєвропейської  історіографії.  Зокрема,
 доведено  вплив  на  формування  відповідних  наукових  традицій  в  Україні
 англійських,  німецьких,  російських  і  французьких  методологів;  показано  внесок
 істориків  з  підросійських  українських  теренів  у  розробку  найголовніших  питань 5
 
 теорії  джерелознавства  в  обраний  час.  Узагальнено  позитивні  наслідки  діяльності
 наукових  товариств,  архівів,  музеїв  та  роль  окремих  вчених  у  розвитку
 дослідницької  методики,  накопиченні  значних  обсягів  нових  (насамперед  –
 архівних)  джерел.  Високо  оцінена  роль  навчальних  і  наукових  закладів,  науково-
 організаційної  та  педагогічної  роботи  окремих  дослідників  у  формуванні  та
 розвитку  історичного  джерелознавства.  Відомий раніше історіографічний  матеріал
 доповнено  новими  фактами,  які  поглиблюють  існуюче  досі  уявлення  про
 дисциплінарне  оформлення  історичного  джерелознавства  в  підросійській  Україні
 40-х рр. ХІХ – 20-х рр. ХХ ст. Доведено, що одним із наслідків лекційної практики
 викладачів  Харківського,  Київського,  Новоросійського  університетів,  Ніжинського
 історико-філологічного інституту стало поширення нових принципів історіописання
 також і поза межами студентського середовища.
 Ключові  слова:  історичне  джерелознавство,  теорія  джерелознавства,
 історичне  джерело,  класифікації  джерел,  романтизм,  позитивізм,  марксизм,
 неокантіанство, дослідницькі принципи та методи, зовнішня та внутрішня критика.
 |  
                |  |  
                | Зміст: | [натисніть, щоб розгорнути] ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ……………………….……………………………………….13 
 ВСТУП ……………………………………………………………….…………………14
 
 РОЗДІЛ 1. ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛЬНА БАЗА ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ
 ДОСЛІДЖЕННЯ
 1.1. Стан наукової розробки проблеми…….…….……………………………………22
 1.2. Джерельна база дослідження……….…………………….………….……………57
 1.3. Теоретико-методологічні засади дослідження……….………………………….65
 
 РОЗДІЛ 2. СТАНОВЛЕННЯ ІСТОРИЧНОГО ДЖЕРЕЛОЗНАВСТВА
 В ПІДРОСІЙСЬКІЙ УКРАЇНІ
 2.1. Формування історичного джерелознавства та його теорії як наукової
 та навчальної дисципліни……………………………………………………………....72
 2.2. Джерелознавство та розвиток архівної, музейної й
 археографічної справи…………………………………………………………………...94
 
 РОЗДІЛ 3. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИХ
 ПРОБЛЕМ ІСТОРИЧНОГО ДЖЕРЕЛОЗНАВСТВА
 3.1. Визначення предмета, структури та завдань історичного джерелознавства,
 його міжпредметних зв’язків……………….………………………………….............120
 3.2. Наукове осмислення природи джерела. Класифікації історичних джерел….....128
 
 РОЗДІЛ 4. РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДЖЕРЕЛ В
 ІСТОРИЧНІЙ НАУЦІ ПІДРОСІЙСЬКОЇ УКРАЇНИ
 4.1. Загальнонаукові та міждисциплінарні підходи й методи.....................................152
 4.2. Розробка спеціальних історичних методів і джерелознавчих методик...………163
 4.3. Концепція зовнішньої та внутрішньої критики як двох етапів
 дослідження історичних джерел....................................................................................173
 
 ВИСНОВКИ…………………………………………………………………….............187
 
 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ……..…………………..197
 |  
                |  |  |