Олександр Киричок » Писемність Київської Русі як політичний феномен (історико-філософський аналіз)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Писемність Київської Русі як політичний феномен (історико-філософський аналіз)
Праця
|
|
|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
24.12.2017 |
|
Твір змінено: |
24.12.2017 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.4 МБ)
|
|
Опис: |
Мета й завдання дослідження обумовлені поставленою науковою
проблемою – на основі сучасних методологічних, джерелознавчих та 14
текстологічних здобутків історії філософії проаналізувати києворуську
писемність як цілісний і самодостатній політичний феномен, визначити її
головні політичні атрибути і форми, що були вагомим засобом упливу на
політичну дійсність, і з цих позицій з’ясувати політично-філософський
зміст пам’яток києворуської писемності, його витоки та вплив на
політичне середовище Київської Русі.
Поставлена мета обумовлює необхідність розв’язання наступних
завдань:
- критично проаналізувати основні наукові підходи до вивчення
києворуської писемності й обґрунтувати необхідність переходу від
розуміння писемності як простого вмістища окремих філософських
та політичних ідей до вивчення її як самостійного політичного
явища;
- виходячи з розуміння києворуської писемності як самостійного
політичного феномена, встановити доцільність включення у
джерельну базу дослідження всього комплексу писемних пам’яток
Київської Русі;
- розробити методологічні засади історико-філософського
дослідження писемності Київської Русі як самостійного політичного
явища;
- з позицій осмислення києворуської писемності як політичного
феномену обгрунтувати необхідність її вивчення у єдності
атрибутивних, формальних та змістових аспектів;
- вивчити головні політичні властивості (атрибути) києворуської
писемності, котрі перетворювали її в окрему політичну реальність;
- розкрити роль та функції форм політичної репрезентації
києворуської писемності, а саме – політичних лексем, висловлювань,
метафор та наративів, представлених у писемній спадщині Київської
Русі;
- виявити головні ідеї середньовічної політичної думки та політичної
філософії, які відобразились у змісті києворуських писемних
пам’яток, з’ясувати їхні витоки, відшукати відповідні текстуальні
паралелі, ідентифікувати головні філософські персоналії, школи чи
системи, у яких вони могли бути запозичені.
- дослідити писемні джерела, що містили окремі засади політичної
філософії, а саме: києворуські фраґменти перекладу «Повчальних
глав диякона Аґапіта імператору Юстиніану» й твір митрополита
Никифора «Про піст»;
- проаналізувати вплив на зміст писемності політичного середовища
Київської Русі та києворуських політичних практик, у межах яких
виникали і функціонували головні політичні та політично-
філософські ідеї. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ..................................................................................................................... 9
РОЗДІЛ 1. ПИСЕМНІСТЬ КИЇВСЬКОЇ РУСІ ЯК ОБ’ЄКТ
ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКОГО ДОСЛІДЖЕНЯ ...................................... 26
1.1. ІСТОРІОГРАФІЯ ДОСЛІДЖУВАНОЇ ПРОБЛЕМИ ................................................ 26
1.2. ДЖЕРЕЛОЗНАВЧІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ..................................................... 53
ВИСНОВКИ ДО 1 РОЗДІЛУ ..................................................................................... 57
РОЗДІЛ 2. МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ІСТОРИКО-
ФІЛОСОФСЬКОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПИСЕМНОСТІ ЯК
ПОЛІТИЧНОГО ЯВИЩА ................................................................................ 60
2.1. ОКРЕСЛЕННЯ ГОЛОВНИХ ПОНЯТЬ ................................................................. 61
2.1.1. «Письмо», «писемність», «писемна спадщина Київської Русі» ...... 62
2.1.2. «Політика» і «політичне». .................................................................. 70
2.2. МЕТОДИ ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ КИЄВОРУСЬКОЇ
ПИСЕМНОСТІ ЯК ПОЛІТИЧНОГО ЯВИЩА ............................................................... 76
ВИСНОВКИ ДО 2 РОЗДІЛУ ..................................................................................... 90
РОЗДІЛ 3. ПОЛІТИЧНІ АТРИБУТИ КИЄВОРУСЬКОЇ
ПИСЕМНОСТІ .................................................................................................... 95
3.1. ПИСЕМНІСТЬ ЯК ЗАСІБ УТВЕРДЖЕННЯ ІЄРАРХІЧНОЇ ДИСПОЗИЦІЇ ................. 96
3.2. ПРЕТЕНЗІЯ НА ІСТИННІСТЬ .......................................................................... 111
3.3. САКРАЛЬНІСТЬ ПИСЕМНОСТІ ТА ОБРАЗ «ПОЛІТИЧНОГО СВЯТОГО» ............ 115 3
3.4. СТАТУС СКРИПТОРА .................................................................................... 121
3.5. ПОЛІТИЧНА ПУБЛІЧНІСТЬ І ПОЛІТИЧНА ВТАЄМНИЧЕНІСТЬ ......................... 134
3.6. АБСТРАКТНА РЕФЕРЕНЦІЯ ПИСЕМНОСТІ ТА ЇЇ ПОЛІТИЧНИЙ ЗМІСТ ............. 137
3.7. АКСІОЛОГІЧНІСТЬ ПОЛІТИЧНОЇ ПИСЕМНОСТІ ............................................. 139
ВИСНОВКИ ДО 3 РОЗДІЛУ ................................................................................... 143
РОЗДІЛ 4. ФОРМИ ПОЛІТИЧНОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ В ПИСЕМНІЙ
СПАДЩИНІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ .................................................................... 149
4.1. БАЗОВІ ПОЛІТИЧНІ ЛЕКСЕМИ ....................................................................... 151
4.1.1. «Влада» ................................................................................................ 154
4.1.2. «Держава» .......................................................................................... 160
4.2. ПОЛІТИЧНІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ..................................................................... 169
4.3. ПОЛІТИЧНА МЕТАФОРА ............................................................................... 177
4.4. ПОЛІТИЧНИЙ НАРАТИВ ................................................................................ 194
ВИСНОВКИ ДО 4 РОЗДІЛУ ................................................................................... 216
РОЗДІЛ 5. ПОЛІТИЧНИЙ ЗМІСТ ПАМ’ЯТОК КИЄВОРУСЬКОЇ
ПИСЕМНОСТІ .................................................................................................. 221
5.1. ГОЛОВНІ ПОЛІТИЧНІ ІДЕЇ В КИЄВОРУСЬКИХ ТЕКСТАХ ................................. 221
5.1.1. Образ ідеального правителя ............................................................. 223
5.1.2. Теократична теорія ........................................................................... 236
5.1.3. Церковна і світська влада ................................................................. 251
5.1.4. Теорія «священної держави» ............................................................ 258
5.1.5. «Свій»-«чужий» та зовнішньополітичні відносини ....................... 263
5.1.6.«Вільна» й «невільна» людина ............................................................ 271
5.1.7. Закон, політика, мораль .................................................................... 273
5.1.8. «Філософія війни» .............................................................................. 283
5.2. НИКИФОР І АҐАПІТ: ПОЛІТИЧНА ФІЛОСОФІЯ В ПИСЕМНІЙ СПАДЩИНІ
КИЇВСЬКОЇ РУСІ .................................................................................................. 310 4
5.2.1. «Настанови Аґапіта» як джерело відомостей з політичної
філософії Середньовіччя .............................................................................. 312
5.2.2. Політична філософія києворуського митрополита Никифора .... 322
ВИСНОВКИ ДО 5 РОЗДІЛУ ................................................................................... 339
ВИСНОВКИ ....................................................................................................... 346
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ .................... 350
ДОДАТОК А………………………………………………….......……….……412
ДОДАТОК Б…………………………………………………………...……….433
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|