Марина Куценко » Дзеркально-символічна трансформація реальності в художній прозі Миколи Хвильового
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Дзеркально-символічна трансформація реальності в художній прозі Миколи Хвильового
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2016 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
14.05.2024 |
|
Твір змінено: |
14.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.4 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертації є прочитання художньої прози Миколи Хвильового як
дзеркально-символічного проекту (взаємодії фантазії і власне мови), визначення
особливостей текстової реальності письменника й основних засобів художньої
трансформації дійсності, спроба пояснення психічних причин цих феноменів.
Поставлена мета передбачає розв’язання таких завдань:
- окреслити закономірності рецепції художньої прози Миколи Хвильового
в історії літературознавчої думки, простежити досвід її психоаналітичної
призматики;
5
- розглянути концепцію структурного психоаналізу Жака Лакана, міру її
дослідження та досвід використання в літературознавстві;
- проаналізувати сутність творчості Миколи Хвильового на рівні перетину
двох форм діяльності: дзеркальної та символічної, уяви й мовлення;
- репрезентувати процес формування «ідеалу-я» як визначальний на
дзеркальній стадії трансформації реальності;
- розглянути феномен розриву з матір’ю і втрати Реального як вихідний
пункт становлення Еґо;
- простежити простір уявних ідентифікацій письменника з постатями
світової культури та літературними персонажами;
- розкрити образ «загірної комуни» як фантазматичний об’єкт бажання
Миколи Хвильового;
- показати визначальну роль Іншого в символічній побудові суб’єктивної
реальності;
- здійснити аналіз прагнення особистості відмежуватися від ідентичності,
нав’язаної «Іменем Батька», в акті псевдонімізації;
- висвітлити особливості мовної репрезентації авторського «Я», які
роблять його відмінним від уявної конструкції Еґо;
- розкрити метафорично-метонімічну деформацію реальності та уяви,
виражену в концепті «запаху слова»;
- розглянути особливості стилю, художні й графічні прийоми як способи
відкриття/приховування суб’єктивної істини. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП……………………………………………………………………….. 3
РОЗДІЛ 1. Художня проза Миколи Хвильового як об’єкт
літературознавчих студій. Досвід її психоаналітичного прочитання……… 8
Висновки до розділу 1…………………………………………….................. 35
РОЗДІЛ 2. Жак Лакан і феномен дзеркально-символічного
освоєння реальності в сучасній гуманітаристиці …………………………..... 37
Висновки до розділу 2…………………………………………….................. 64
РОЗДІЛ 3. Формування «ідеалу-я» як модус дзеркальної
трансформації реальності в текстах Миколи Хвильового…………….......... 65
3.1. Утілення травматичного розриву з Реальним в амбівалентному
образі матері…………………………………………………………........................ 65
3.2. Досвід імагіональних ідентифікацій Еґо на шляху до цілісності…..... 75
3.3. Фантазм/агальма «загірної комуни» як субститут Реального……....... 95
Висновки до розділу 3…………………………………………….................. 107
РОЗДІЛ 4. Домінація «я-ідеалу» в символічному структуруванні
реальності Миколою Хвильовим……………………………………………….. 109
4.1. Псевдонімізація як спосіб дистанціювання від батьківського
мовного досвіду…………………………………………………………………….. 109
4.2. Іронічно-фігуративна самопрезентація письменника……………........ 129
4.3. Метафорична й метонімічна реалізація проекту суб’єктивної
реальності…….…………………………………………………............................... 143
4.4. Фрагментарне письмо як сфера проявлення/приховування
Реального……………………………………………………………………………. 159
Висновки до розділу 4………………………………………………….......... 182
ВИСНОВКИ………………………………………………………………… 183
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………… 189
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|