Лесь Курбас » Філософія театру (збірка)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Філософія театру (збірка)
Не визначено
|
|
|
Джерело: |
ТГ Сократ |
|
Розділ: |
Мистецтво |
|
Твір додано: |
10.01.2024 |
|
Твір змінено: |
21.02.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(82.2 МБ)
|
|
Опис: |
Курбас, Лесь.
Філософія театру / Упоряд. М.Лабінський. – К.: Видавництво Соломії Павличко “Основи”, 2001. – 917 с.
ISBN 966-500-102-7
У виданні вперше друкується великий масив досі не опублікованої (за деякими винятками) теоретичної спадщини Леся Курбаса (1887–1937) – режисера і мислителя, організатора театру, драматурга, театрального педагога, теоретика і працівника сцени, великого основоположника українського модерного театру XX століття.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
“МОЛОДИЙ ТЕАТР” 5
Перші вільні збори українських діячів Києва....................... 6
На теми дня....................................................... 7
Баламутні гасла................................................... 9
Думки і проекти.................................................. 12
“Молодий театр” (Генеза — завдання — шляхи)...................... 13
Про символічний театр і театр Олександра Олеся................... 17
Слово перекладача (Про книгу Віктора Обюртена
"Мистецтво вмирає”).............................................. 20
Про трагедію Софокла “Едіп-цар”.................................. 21
Протест “Молодого театру”........................................ 22
Театральний лист................................................. 23
Про “Різдвяний вертеп”........................................... 32
“Молодий театр” до своїх глядачів................................ 32
Нова німецька драма.............................................. 33
На грані (Про "Молодий театр”)................................... 40
Незалежна студія при “Молодому театрі” у Києві................... 44
РЕЖИСЕРСЬКИЙ ЩОДЕННИК 47 ЛЕКЦІЇ З РЕЖИСУРИ 67
Як формулювати принципи сучасного театру?........................ 68
Поправки до нашої системи виховання актора....................... 70
Актор у нашій системі і праця над роллю......................... 70
Театр акцентованого впливу....................................... 79
Театр акцентованого вияву........................................ 85
Про виховання самостійно мислячого, творчо активного режисера.... 89
Про роль світогляду та ідеї в мистецтві.......................... 98
Про студіювання творів видатних вчених і митців, про мистецтво
як науку, про всесвітню естетику. Очуднення речі.................103
Про вироблення широкої ідейної концепції, яка б відповідала сучасності ... 109 Про сучасне мистецтво і завдання театру..........................114
Про ЛЕФ..........................................................122
Суспільне призначення мистецького твору і етапи розвитку
сучасних театрів. “Молодий театр”................................125
910
Питання аналізу п’єси як театральної проблеми. Індукція і дедукція.131
Аспект і театральні жанри (І)......................................135
Аспект і театральні жанри (II).....................................141
Про закони просторовості у побудові мізансцени....................145
До теорії просторової наголошеності й реальності на сцені.........151
ЛЕКЦІЇ З ПРАКТИКИ СЦЕНИ 157
Про свідомий підхід до творчої роботи, про суть майстерності......158
Про зв’язок театру з сучасністю...................................165
Про перетворення як один із засобів розкриття глибокої суті життя..174
Про метод роботи актора...........................................182
Зміцнення в масах класової ідеології — завдання мистецтва.
Театр і глядач....................................................187
Питання ідеї і форми..............................................198
Про актора нового складу і мислення...............................203
Вступна лекція до постановки “Золотопуза” Ф. Кроммелінка..........209
Постановка дихання і майстерність актора..........................215
Виступи на заняттях з художнього читання. Етюди.
Мімодраматичні вправи.............................................218
I. Декламація. Т. Г. Шевченко. Осії. Глава XIV.................218
II. Мімодраматичні вправи......................................221
III. Етюди.....................................................222
IV. Декламація. Т.Г.Шевченко. “Мені однаково, чи буду...”....225
V. Декламація. Т.Г.Шевченко. “Світе ясний! Світе тихий!”....226
VI. Декламація. Т.Г.Шевченко. “До Основ’яненка”..............228
Вступна бесіда про постановку п’єси Ґ.Бюхнера “Войцек”............229
Митець — сам собі режисер.........................................233
Питання простору, часу й ритму в мистецтві........................240
Про сучасний темп і ритм...........................................245
Про ритм як основу театрального мистецтва.........................248
Про мистецтво виголошення слова....................................252
Драматичний твір як явище музичного порядку.......................254
ПРОТОКОЛИ ЗАСІДАНЬ СТАНЦІЇ ФІКСАЦІЇ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ДОСВІДУ
255
Протокол №1......................................................256
Протокол №2......................................................257
Протокол №3......................................................259
Протокол №4.......................................................262
Протокол №5.......................................................264
Протокол №6.......................................................268
Протокол №7.......................................................273
911
Протокол №8....................................................275
Протокол №9....................................................278
Протокол №10..................................................279
Протокол №11..................................................285
ПРОТОКОЛИ ЗАСІДАНЬ РЕЖИСЕРСЬКОГО ШТАБУ “БЕРЕЗОЛЯ” 289
Організаційні збори режисерської лабораторії “Березоля”........290
Протокол №9...................................................292
Протокол №10..................................................297
Протокол №11..................................................304
Протокол №12..................................................311
Протокол №13..................................................316
Протокол №1...................................................321
Протокол№2....................................................323
Протокол№4....................................................325
Протокол №5...................................................327
Протокол №10..................................................333
Протокол №11..................................................338
Протокол №12..................................................353
Протокол №13..................................................357
Протокол №14..................................................362
Протокол №16..................................................367
Протокол №17..................................................378
Протокол №18..................................................388
Протокол №19..................................................394
Протокол №20 .................................................399
Протокол №21..................................................407
Протокол №22 .................................................409
Протокол №23..................................................414
Протокол №24..................................................417
Протокол №25..................................................419
Протокол №26 .................................................421
Протокол №27 .................................................426
Протокол №30..................................................430
Протокол №32 .................................................438
Протокол №33 .................................................447
Протокол №34 .................................................456
Протокол №35 .................................................463
Протокол №36 .................................................476
Протокол №37 .................................................483
Протокол №38 .................................................487
Протокол №39 .................................................496
Протокол №40 .....................................................504
Протокол №41......................................................513
Протокол №42......................................................519
Протокол №43 .....................................................527
Протокол №44 .....................................................529
Протокол №48 .....................................................533
Протокол №49 .....................................................535
Протокол №52 .....................................................544
Протокол №53 .....................................................545
Протокол №56 .....................................................552
Протокол №7........................................................554
“КИЙДРАМТЕ” — “БЕРЕЗІЛЬ” 559
Виступ на зборах театру про постановку Шекспірового “Макбета”......560
Настанова до трагедії “Макбет”.....................................560
З зауваг до постановки “Макбета”...................................561
Націоналізація Київського театру...................................561
Студія драматичного мистецтва для артистів Київського
драматичного театру................................................562
Драматична студія при уманському радпрофі..........................562
Гайдамаки. Загальні вказівки.......................................562
“Затоплений дзвін” — вистава української студії-театру в Держдрамі..563
Про книжку П.Тичини “В космічному оркестрі”.......................565
Про перетворення у П.Тичини.......................................565
З приводу “Історій про милого Бога” Р.М.Рільке...................566
Про постановку п’єси “Свобода” М.Потешера.........................566
Про назву мистецького об’єднання “Березіль”........................566
Праця майстерні Леся Курбаса.......................................566
Виступ на врочистому відзначенні 40-річчя творчої діяльності
М.К.Заньковецької................................................567
Свято єднання Червоної армії і мистецтва...........................567
Про театральне покликання..........................................567
Про репертуар та інсценізації......................................567
Про важливість режисури............................................568
Про звертання на “ти” в театрі “Березіль”..........................568
Мистецьке об’єднання “Березіль”....................................568
Лист до редакції газети “Вісті ВУЦВК”..............................568
Вертеп на агітаційній службі.......................................569
До постановки “Газу” студією “Березіль” №1 (У театрі ім. Шевченка) . . .571
Про особливості постановки “Газу” Ґ.Кайзера.......................572
Про постановку “Газу” Ґ.Кайзера...................................572
З доповіді перед першою майстернею “Березоля”......................572
Крах академічних театрів............................................573
Жовтень і театр.....................................................575
До відкриття сезону в театрі ім. Шевченка...........................576
З реджурналу........................................................577
“Березіль”......................................................... 578
Перший виступ “Березоля” №2 (Після генеральної)....................579
“Джіммі Гіґґінз”....................................................580
З реджурналу........................................................580
Психологізм на сцені (Конспект лекції для неофітів).................582
З березільської стіннівки “Новий фронт”.............................583
Про основні принципи постановки.....................................584
Декілька слів про так звану систему сфер громадянина Куніна.........586
Естетство...........................................................589
Про “Десять слів поета” у спектаклі “Гайдамаки”.....................593
З приводу “Другого слова” у “Гайдамаках”............................594
Театри Москви.......................................................594
Реорганізація мистецького об’єднання “Березіль”.....................596
До Гастролей майстерні “Березіль”...................................596
Експерименти майстерні №5 (Мотиви переживань)......................597
Бесіда з керівником “Березоля”......................................598
Шляхи та підсумки “Березоля”........................................600
Про майстерність О.О.Полевицької..................................602
Про російський провінційний театр...................................602
Про розуміння театру й мистецтва....................................602
Про розкриття дійсності.............................................603
Про пробудження думки і почуття.....................................603
Про функцію акторського ансамблю....................................603
Актор — основа основ театру.........................................603
Відповідь на анкету “Біжучий театральний сезон взагалі і перспективи сезону в даному театрі”............................. 604
До правління мистецького об’єднання “Березіль”......................604
З приводу симптомів реакції.........................................606
“Березіль” і питання фактури........................................613
Платформа мистецького об’єднання “Березіль”.........................616
Зауваження до постановки “Комуни в степах” М.Куліша................617
Про режисерський план П.Кудрицького постановки “Комуна в степах” .... 619
Для масового робітничого глядача....................................619
До редакції журналу “Червоний шлях”.................................620
До редакції журналу “Червоний шлях”.................................620
“Березіль”..........................................................621
Шляхи і завдання “Березоля”.........................................623
Про постановку “Напередодні”........................................630
Про конфлікт з В.Васильком.........................................634
914
Про шлях до свободи, легкості й простоти.............................634
Про принцип режисури Генріха Лаубе...................................635
Прокламація сезону 1925—1926 рр......................................635
Про написання власної п’єси.........................................636
Про кар’єризм у театрі..............................................636
Про творчий діапазон актора.........................................637
Ознаки сучасного мистецтва театру...................................637
До теорії просторової наголошеності і реальності на сцені...........638
Про виховання актора................................................642
Про важку мистецьку працю...........................................642
Інформація про подорож у Харків та Москву...........................642
Про постановку “Гарячого серця” О.Островського.....................653
Про “Гаряче серце” у МХАТі..........................................653
Про українську оперету..............................................653
Доповідь про поїздку в Харків.......................................654
З листа до Хоми Водяного............................................661
Про зміну принципів роботи режисера.................................661
До переведення “Березоля” в Харків..................................662
З листа до Ю.Озерського............................................662
Проводи театру “Березіль” до Харкова................................663
Про сюжет і людські образи..........................................663
Постановка “Золоте черево” (Лист до редакції).......................663
Про театр як експериментальне поле..................................664
Про Н.Ужвій у ролі Седі............................................664
Степан Бондарчук. Мімограмота.......................................664
Про українські театральні студії....................................665
Про український національний тип....................................665
Про мізансцену та її точність.......................................665
Про механічне перенесення прийомів..................................666
До постановки п’єси “Пролог”........................................666
Про поновлення постановки “Гайдамаків”..............................666
Про тактику “Березоля”..............................................667
У театральній справі................................................667
Сьогодні українського театру і “Березіль”...........................671
Заключне слово на диспуті “Про шляхи сучасного українського театру” . . . 693
Про напрямок праці..................................................698
Український революційний театр......................................698
Про закордонне театральне життя.....................................698
“Березіль” на відпочинку............................................700
Режисерські нотатки до постановки “Войцека” Ґ. Бюхнера..............701
“Березіль” у культурному будівництві................................702
Наш сезон 1927—1928 рр..............................................703
Товариство сприяння театру “Березіль”...............................705
Перспективи другої половини сезону театру “Березіль”.................705
Нотатки до постановки п’єси М.Куліша “Народний Малахій”.............706
Про виставу “Бронепоїзд 14—69”, поставлену Б.Тягном.................707
Про значення нових вистав............................................707
Про єдність світу і акцентацію.......................................708
Трагедія, комедія, трагікомедія......................................708
Народному комісарові освіти УРСР М.О.Скрипнику. Заява..............708
Що нового в “Березолі”?..............................................709
“Березіль” починає сезон.............................................710
У Харкові Теробмол мусить бути.......................................713
Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра...............713
Про різний культурний рівень глядачів................................714
Про зневажливе ставлення до українського народу......................714
Театр Жовтня.........................................................714
Мамонтові парадокси (В порядку обговорення)..........................716
“Алло, на хвилі 477!”................................................718
“Мина Мазайло”.......................................................719
Режисерські настанови до вистави “Мина Мазайло”......................720
З диспуту про постановку і п’єсу “Народний Малахій”..................721
З дискусії навколо “Народного Малахія”...............................722
Виступи на театральному диспуті (І—II)...............................722
“Березіль” про наступний сезон.......................................745
Треба перемінити окуляри.............................................746
На дискусійний стіл..................................................754
Доповіді на засіданнях художньо-політичної ради наркомату освіти УРСР (І—II)................................................. 762
Про свідомість і вольове начало......................................769
Сорок п’ята дивізія і театр “Березіль”...............................770
Вказівки до постановки “Заповіт пана Ралка”..........................772
Про пантоміму актриси Валески Герт...................................773
Про псевдореалізм та натуралізм......................................773
Про потребу нового актора............................................773
Про етюд “Дощик” Г.Мацкевич.........................................773
Тези лекції про буржуазне і пролетарське мистецтво і театр...........774
Про революцію на Україні.............................................776
Стан театральної справи..............................................776
Про спорідненість театрального мистецтва і музики....................777
Про постановку “Диктатури” І.Микитенка........................777
Про “Диктатуру” І.Микитенка як трагедію епічного масштабу...........778
Режисерські настанови до п’єси “Диктатура” І.Микитенка..............778
Не повинно бути місця безпринципності.............................. 779
Шевченківські дні в “Березолі”.......................................780
“Заповіт пана Ралка”.................................................780
Про життєву і театральну логіку....................................783
Про “Диктатуру” І.Микитенка.......................................784
“Диктатура” в театрі “Березіль”....................................784
Про речитатив у “Диктатурі” І.Микитенка...........................785
Вимоги режисерського штабу “Березоля” до побудови нового типу театру. .785
Про Гротеск та мімічну сцену.......................................786
Про повторність мізансцен і ритму..................................786
Про роль режисера..................................................786
Про сценічну фразу.................................................787
Про основу сценічного вияву........................................787
План лекції в театрі “Веселий пролетар”............................787
Про переміщення активного поля сцени...............................788
Декларація державного драматичного театру “Березіль”...............788
Про драму і виставу................................................789
Два полюси нашої драматургії.......................................790
Промова перед колективом театру “Березіль”.........................790
Про російські театри...............................................794
Вузол братерського зв’язку.........................................794
Про підготовку вистави “Народження велетня”........................795
До редактора журналу “Радянський театр”............................796
Про зняття гасла М.Хвильового.....................................800
Про творчий процес та його складники...............................800
Виступ на V з’їзді профспілки Робмис...............................802
Слово забирає “Березіль”...........................................803
Доповідь про роботу театру “Березіль”..............................807
Визначення культури................................................811
“Березіль” в сезоні 1932—33 рр.....................................811
Про психолога Л.Виготського та його наукову школу.................812
Про працю О.Запорожця в психологічній лабораторії Л.Виготського...812
З виступу на могилі М.К.Садовського..............................812
Перед переглядом “Маклени Ґраси”....................................812
Напередодні прем’єри “Маклени Ґраси”...............................813
Виступи на засіданні колегії наркомату освіти УРСР.................813
Про Харків і “Маклену Ґрасу”........................................818
Про С.Міхоелса і постановку “Короля Ліра”.........................818
Бути корисним своєму народові.......................................818
Про постановку трагедії В.Шекспіра “Король Лір”...................819
ЗА СОЛОВЕЦЬКОЮ МЕЖЕЮ 821
Трагедія Леся Курбаса. Михайло Москаленко..........................825
“Музичне” в театрі Леся Курбаса. Діана Лабгнська...................851
Примітки...........................................................859
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|