Олександр Кухаренко » Природа й жінка як символи поліфорії в структурі циклу родильних обрядів
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Природа й жінка як символи поліфорії в структурі циклу родильних обрядів

Стаття
Розділ: Наукова
Твір додано: 12.03.2022
Твір змінено: 12.03.2022
Завантажити: pdf див. (177.9 КБ)
Опис: Етнічна історія народів Європи: Збірник наукових праць. Випуск 64. – К., 2021.


Для визначення того, наскільки створена автором структура циклу родильних обрядів відображає зв’язок із родючістю та сакралізацією, слід долучити до структурно-функціонального аналізу семіотичні (знакові, символічні) результати напрацювань дослідників у вказаній науковій галузі.

Поліфорія чи родючість посідають основоположне місце в родильних обрядах і реалізуються в них семіотичними зв’язками, які поєднують процес вирощення врожаю з народженням жінкою немовляти. Очевидними доказами приналежності до родючості певних епізодів, із яких утворений обряд, є використання хліба, зерна, води, зілля, рядна, кожуха, червоних ниток, прядива.

Родильні обрядові дії близькі до календарних, що передують початку сівби зернових. А відгородження постелі вагітної перекликається з застереженнями від впливу мертвого тіла під час поховальних обрядів. Приблизно таку ж дію продукують плацента та вода після купання народженого й породіллі, які належать потойбіччю та мають бути повернуті з цього світу на той.

Епізоди, що за характером дії належать до гостин чи обдарувань і їх є достатньо багато, також виявляють зв’язок із родючістю. Віднаходиться такий зв’язок в епізодах використання кожухів і возіння на бричці кумів із повитухою. Звичайно, що вказані дії й предмети мають значення лише в структурі обряду, оскільки тільки таким чином стають можливими впливи потойбіччя та сакралізація реальності.

У процесі дослідження вдалося встановити, що створена структура циклу родильної обрядовості здатна відображати рівень сакралізації та зв’язок із родючістю лише частково, оскільки являє собою схему проведення того чи іншого обряду. Для продуктивного студіювання вказаного напрямку необхідно поєднувати методику структурно-функціонального аналізу, використовуваного для побудови структури родильних обрядів, із семіотичним і структурно-семіотичним методами дослідження.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.