Опис: |
The relevance of this study is attributable to the influence of ancient school on the further development of European education. The focus of the publication is the organization of learning process in Latin schools. The historiographic base of the research is represented by profound scientific works on the history of pedagogy. Among them are the studies of T. Mommsen, K. Schmidt, J. Ussing, J. Paroz, L. Winniczuk and G. Zhurakovsky. The source base is represented by original works of Roman poets and theologians, including those with a memoir context: works of Seneca and Pliny the Younger, studies and letters of Quintilian, Tacitus, Cicero, Plutarch, Suetonius, literary works of Martial, Horace, Ausonius, Plautus, Apuleius. The publication presents a comprehensive review of the education system of ancient Rome: the main types of educational institutions are identified, the contents of the education is revealed, the methods and means of teaching activity are indicated, the role of physical influence on pupils in the Latin school is specified.
Some innovative approaches of Roman school, which are still relevant nowadays are specified – the organization of educational competitions, rewards for successes, group methods of work, practical approach to the content of education (on the principle of reproduction of connections to life), thoughts paraphrasing, phonological exercises, etc. In the end, it is concluded that three-tiered Roman education consistently provided students with knowledge relevant to their time. Under the Republic, its content was aimed at future success in the realization of private, public or state affairs. Moreover, a characteristic feature in middle and higher stages of Roman school was bilingualism.
Актуальність цього дослідження зумовлена впливом античної школи на подальший розвиток європейської освіти. У фокусі публікації - організація навчального процесу в латинських школах. Історіографічна база дослідження представлена ґрунтовними науковими працями з історії педагогіки. Серед них дослідження Т. Моммзена, К. Шмідта, Й. Уссінга, Ю. Пароза, Л. Винничука та Г. Жураковського. Джерельна база представлена оригінальними творами римських поетів і богословів, у тому числі з мемуарним контекстом: твори Сенеки та Плінія Молодшого, дослідження та листи Квінтіліана, Тацита, Цицерона, Плутарха, Светонія, літературні твори Марціала, Горація, Авзонія, Плавта, Апулея. У виданні представлено комплексний огляд системи освіти Стародавнього Риму: визначено основні типи навчальних закладів, розкрито зміст освіти, вказано методи і засоби педагогічної діяльності, визначено роль фізичного впливу на учнів у латинській школі.
Окреслено деякі інноваційні підходи римської школи, які є актуальними і в наш час - організація навчальних змагань, заохочення за успіхи, групові методи роботи, практичний підхід до змісту освіти (за принципом відтворення зв'язків з життям), перефразування думок, фонологічні вправи тощо. У підсумку робиться висновок, що триступенева римська освіта послідовно забезпечувала учнів знаннями, актуальними для свого часу. За часів Республіки її зміст був спрямований на майбутній успіх у здійсненні приватних, громадських чи державних справ. Крім того, характерною рисою середньої та вищої ланки римської школи була двомовність. |