|
Написано: |
2006 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
26.04.2025 |
|
Твір змінено: |
26.04.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.9 МБ)
|
|
Опис: |
Мета роботи полягає у створенні науково обґрунтованої класифікації
жанрів лірики І.Франка, її зв’язку з особливостями його поетичного мислення,
розкритті художнього значення ліричних творів на широкому історико-
культурному тлі.
Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:
– історично репрезентативне осмислення ліричної ситуації у творчості
І.Франка шляхом зіставлення її статусу в історико-літературній ретроспективі і в
сучасному культурно-мистецькому континуумі;
– встановлення характеру залежності між жанровим (ліричним) мисленням
та психологічним, кореляційним типом творчості;
– пояснення продуктивності жанрового мислення І.Франка у світлі
історико-естетичного досвіду української та світової літератури;
13
– здійснення термінологічної кваліфікації системогенези ліричних жанрів
творчого доробку І.Франка як результату диверсифікації його авторської
свідомості.
Об’єктом дослідження є лірика І.Франка. Не включені до аналізу ліро-
епічні та сатирико-гумористичні вірші, тобто ті твори, у яких домінує епічне
начало і які за своїм походженням є фабульними.
Предметом дослідження виступає лірична ситуація й естетична природа
ліричних жанрів І.Франка, їх системогенеза з урахуванням авторської свідомості
та типів творчості.
Дисертаційне дослідження має кілька аспектів новизни:
1. Робота відзначається повнотою в охопленні жанрових типів лірики, що
зумовлено орієнтацією на повноту самого корпусу ліричних творів Франка,
тобто, дисертантом беруться до уваги всі твори цього літературного роду, в тому
числі й ті, які у радянські часи з ідеологічних міркувань обминалися
дослідниками.
2. Ліричні вірші І.Франка після опублікування зазнавали різних тлумачень,
часто навіть викривлених на догоду панівній ідеології. Визначальним у
дисертації є об’єктивно-історичний підхід, внаслідок якого зроблено крок до
відновлення наукових принципів розуміння творчості письменника.
3. У дисертації чітко поставлене питання про індивідуальний стиль
І.Франка, його відношення до загальних художніх стилів, які здобули вияв в
історичному розвитку літератури, та його взаємозв’язок із формуванням
жанрової системи лірики.
4. Уперше в українському літературознавстві жанри лірики І.Франка
розглядаються як єдина система, що склалася впродовж усього періоду його
творчості.
5. У дисертації досліджуються жанри, які ще не знайшли належного
теоретичного осмислення в українському літературознавстві – епітафія, станси,
вперше виділено у нашому дослідженні жанр прощального посмертного слова.
6. Переважна більшість жанрів лірики І.Франка вперше розглядається в
14
широкому літературознавчому контексті – літературна пісня, літературна
веснянка, романс, думка, лірична дума, послання, присвята, епістола, поминаль-
ник, гімн, сонет, вірш-алегорія, вірш-медитація, станси, елегія.
7. У дисертації вперше застосовано єдиний підхід до визначення розрядів
жанрів лірики І.Франка, а саме – за видовими ознаками ліризму (експресивності,
вокативності, репрезентативності).
8. На основі поділу жанрів лірики І.Франка на розряди розроблена
класифікація груп, у якій враховано їх походження (жанри фольклорної генези
та жанри літературного походження - ті, що перенесені в нашу літературу з
інших літератур), а також типологічна близькість (виражальні жанри, референсні
жанри, некрологічні жанри, жанри умовної адресності, жанри власне
літературного походження, жанри тропової структури, медитативні жанри).
9. Виникнення підгруп пов’язане з модифікаційним багатством жанрів
лірики І.Франка. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ................................................................................................................. 4
РОЗДІЛ 1. ОСНОВНІ ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ ЖАНРОВОЇ
СИСТЕМИ ЛІРИКИ І.ФРАНКА........................................................................ 17
1.1. Українське жанрознавство і проблема вивчення
жанрової системи лірики І.Франка .................................................................... 17
1.2. Жанровий системогенез лірики І.Франка ................................................... 28
РОЗДІЛ 2. ЕКСПРЕСИВНІ ЖАНРИ ................................................................. 52
2.1. Літературна пісня ......................................................................................... 54
2.2. Літературна веснянка .................................................................................. 58
2.3. Романс .......................................................................................................... 60
2.4. Жанр думки .................................................................................................. 64
2.5. Лірична дума ................................................................................................ 66
РОЗДІЛ 3. РЕФЕРЕНСНІ ЖАНРИ
ЯК ВИД ВОКАТИВНОЇ ЛІРИКИ .................................................................... 72
3.1. Жанр послання ............................................................................................. 73
3.2. Віршова присвята......................................................................................... 89
3.3. Жанр епістоли..............................................................................................122
РОЗДІЛ 4. НЕКРОЛОГІЧНІ ЖАНРИ В КОНТЕКСТІ
ВОКАТИВНОЇ ПОЕТИКИ .............................................................................. 136
4.1. Жанр епітафії ............................................................................................. 138
4.2. Прощальне посмертне слово ..................................................................... 140
4.3. Поминальник .............................................................................................. 147
3
РОЗДІЛ 5. ЖАНРИ УМОВНОЇ АДРЕСНОСТІ ЯК ФОРМИ
ВОКАТИВНОСТІ ............................................................................................. 160
5.1.Вірш-заклик ................................................................................................ 161
5.2.Жанр віршового повчання .......................................................................... 169
РОЗДІЛ 6. ГІМН І СОНЕТ ЯК ЖАНРИ
РЕПРЕЗЕНТАТИВНОЇ ЛІРИКИ ..................................................................... 221
6.1.Жанр гімну .................................................................................................. 221
6.2.Сонет як віршова форма і як жанр лірики ................................................. 229
РОЗДІЛ 7. ВІРШ-АЛЕГОРІЯ
ЯК ЖАНР ТРОПОВОЇ СТРУКТУРИ .............................................................. 263
7.1. Жанр вірша-алегорії в репрезентативній ліриці ...................................... 265
РОЗДІЛ 8. МЕДИТАТИВНІ ЖАНРИ
РЕПРЕЗЕНТАТИВНОЇ ЛІРИКИ ..................................................................... 301
8.1. Жанр медитації .......................................................................................... 303
8.2. Станси ......................................................................................................... 340
8.3. Елегія .......................................................................................................... 345
ВИСНОВКИ ...................................................................................................... 358
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ................................................... 369
|
|
|