Ірина Кропивко » Українська і польська постмодерна проза (карнавал, фрагментація, фронтир)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Українська і польська постмодерна проза (карнавал, фрагментація, фронтир)
Праця
|
|
|
Написано: |
2019 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
25.10.2019 |
|
Твір змінено: |
04.11.2019 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3 МБ)
|
|
Опис: |
Кропивко Ірина Валентинівна
Українська і польська постмодерна проза (карнавал, фрагментація, фронтир): монографія. Київ: Видавничий дiм Дмитра Бураго, 2019. 524 с.
ISBN 978-617-7621-31-6
У монографії досліджено українську й польську постмодерну прозу крізь призму категорії «трансгресія». Трансгресивні прояви увиразнено за допомогою понять «карнавал», «фрагментація», «фронтир». Тексти позиціоновано як поле карнавальної гри рівноправних учасників-гравців різнопорядковими фрагментами. Поняття «фронтир» використано для наголошення процесуальності постмодерних явищ.
Дослідження рекомендоване філологам, викладачам, студентам, усім, хто цікавиться питаннями теоретичного та компаративного вивчення української й польської літератури постмодерну. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ
ПОСТМОДЕРНІЗМУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
1.1. Соціокультурні чинники явища постмодернізму.
Постмодерна свідомість і постмодернізм як художня
тенденція . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
1.2. Трансгресія і фронтир у культурі й літературі
постмодерну . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1.2.1. Поняття трансгресії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1.2.2. Фронтир і література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
1.2.3. Художнє мовлення як трансгресивне
й фронтирне явище . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
1.2.4. Трансгресивність постмодерного
літературного тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Висновки до першого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
РОЗДІЛ 2. КАРНАВАЛ У ПОСТМОДЕРНІЙ КУЛЬТУРІ
ТА ЛІТЕРАТУРІ УКРАЇНИ Й ПОЛЬЩІ . . . . . . . . . . . . . . . . 83
2.1. Постмодерний карнавал: політика, культура,
література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
2.1.1. Політичний карнавал у проекції
на художні тексти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
2.1.2. Карнавалізована культурна свідомість
постмодерної людини. Автор, персонаж, критик
постмодерністського тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
2.1.3. Вплив ідей М. Бахтіна на письменників-
постмодерністів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
2.2. Соціокультурна ситуація цивілізаційного фронтиру
в Україні й Польщі наприкінці ХХ сторіччя . . . . . . . . . . . . .113
2.2.1. Постапокаліптичний фронтир у культурі
й літературі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
2.2.2. Цивілізаційний фронтир як предмет осмислення
в романах А. Стасюка «Дев’ятка» та А. Дністрового
«Пацики» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
2.3. Постмодерна карнавальна іронія й сміх . . . . . . . . . . . 130
2.3.1. Іронія в передпостмодерних спробах руйнування
гранднаративів у романах
П. Загребельного «Євпраксія» та Я. Бохенського
«Божественний Юлій» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
2.3.2. Карнавальна іронія та сміхова поетика
(І. Карпович «Риб’ячі кістки», Т. Гаврилів «Фрутхен») . . . 141
2.4. Карнавалізований матеріально-тілесний низ
у постмодерному тексті . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
2.4.1. Форми репрезентації та способи осмислення
матеріально-тілесного низу в романах Ю. Винничука
«Мальва Ланда» та М. Ґретковської
«Метафізичне кабаре» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
2.4.2. Несміхові форми втілення карнавалізованого
тілесного «низу» в оповіданнях Ю. Покальчука
«Едіп народився в Дрогобичі»
та Я.Л. Вишневського «Аритмія» . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
2.5. Пошук смислових і ціннісних територій у літературі
подорожей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
2.5.1. Література подорожей: персонаж,
трансгресія, жанр . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
2.5.2. Досвід мандрівного мислення й чуттєвого
сприйняття навколишнього світу в постмодерному
тексті-подорожі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
2.5.3. Карнавальна деконструкція в текстах-подорожах
М. Кідрука «Мексиканські хроніки» та Я. Рудницького
«Тричі так!» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
2.5.4. Художній і прагматичний аспекти літератури
подорожей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Висновки до другого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
РОЗДІЛ 3. ПОСТМОДЕРНІЗМ, ГЛОБАЛІЗАЦІЯ,
МАСКУЛЬТ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
3.1. Вплив наслідків глобалізації на поетику
постмодерного тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
3.1.1. Демократизація поетики постмодерного тексту . 273
3.1.2. Гіперреальність – прийом і предмет зображення . 279
3.1.3. Гіперреальний часопростір у текстах Я. Дукая
«Старість аксолотля» та О. Шинкаренка «Кагарлик» . 287
3.2. Маскульт і література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
3.2.1. Постмодерна проза – література споживання . . . 300
3.2.2. Антимаскулінний дискурс і література меншин . . 305
3.2.3. Маргінальність постмодерного персонажа
в романах О. Забужко «Польові дослідження
з українського сексу» та М. Вітковського «Хтивня» . . 315
3.3. Мімезис досвіду й знакова культура . . . . . . . . . . . . . . . 320
3.3.1. Неомімезис у постмодерних художніх текстах:
теоретичний аспект і специфіка текстової реалізації
в повісті М. Бриниха «Електронний пластилін» та
оповіданні Я. Дукая «Хто написав Станіслава Лема?» . . 320
3.3.2. Міжмистецька взаємодія як вияв знакової
природи літературного тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Висновки до третього розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
РОЗДІЛ 4. ФРАГМЕНТАРНІСТЬ ПОСТМОДЕРНОЇ
ПРОЗИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
4.1. Постмодерна інструменталістика фрагментації тексту
й свідомості персонажа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
4.1.1. Постмодерна фрагментація письма: засади
і прийоми . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
4.1.2. Фрагментарність та ефект реальності
(О. Чупа «Казки мого бомбосховища», П. Гіллє
«Равлики, калюжі, дощ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376
4.1.3. Постмодерністський персонаж і текст:
мультифренічний дискурс у повісті «Острів Крк»
Ю. Іздрика та романі «Сонька» І. Карповича . . . . . . . . 391
4.1.4. Антропологічне осмислення психічних станів
персонажів у постмодерних текстах . . . . . . . . . . . . . . . 406
4.2. Увага до предметного світу як розвиток традиції
французького «нового роману» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
4.3. Нова маргінальна сакральна географія української
й польської постмодерної прози . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
4.3.1. Трансгресивна специфіка літературного
картографування. Нова міфологізація території
в художньому тексті . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
4.3.2. Локальний простір як «своя територія»:
референція досвіду й сакралізація місця . . . . . . . . . . . . 445
4.4. Вияв ментальних кордонів у мовному постмодерному
дискурсі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
4.4.1. Етнолокалістські мовні дискурси та стратегії
фрагментації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
4.4.2. Субкультурний мовний дискурс – маркер
самоідентифікації персонажа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 471
Висновки до четвертого розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 481
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 491
ВИСНОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 505
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|