Вікторія Козачинська » Соціально-філософські та етико-гуманістичні аспекти проблеми смерті й безсмертя (на матеріалі історії української духовної культури кінця XVI - початку XVIII ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Соціально-філософські та етико-гуманістичні аспекти проблеми смерті й безсмертя (на матеріалі історії української духовної культури кінця XVI - початку XVIII ст.)

Дисертація
Написано: 2004 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 08.05.2024
Твір змінено: 08.05.2024
Завантажити: pdf див. (1.2 МБ)
Опис: Метою представленої роботи є, таким чином:
- на матеріалі історії української духовної культури кінця XVI – початку
XVIII ст дослідити з огляду на особливості її осмислення у свідомості
спільнот духовенства і козацтва як довготривалих суб`єктів соціальної


12
пам`яті, що визначали соціальну поведінку особи перед обличчам
смерті;
- на противагу вкрай загостреним принципам неприйняття потенціалу
„краю” танатологічних уявлень сьогодення актуалізувати в такий
спосіб концептуальний зміст ідеї чинності („узвичаєності”) смерті та
принципової конверсивності царин конечного й бесконечного.
В якості завдань дослідження позначаемо:
I. Виявити соціально-філософські та етико-гуманістичні аспекти
проблеми смерті та безсмертя на рівні осмислення останньої у
свідомості спільноти духовенства („litterati”) з огляду на
концептуальне розрізнення понять смерті „духовної” як занепаду
людського духу й „посполитої” тілесної як належного в якості лише
„хвороби до зцілення” чину „переходу”.
II. Дослідити соціально-філософські та етико-гуманістичні аспекти
проблеми смерті та безсмертя на рівні осмислення останньої у
свідомості спільноти воїнства (козацтва) з огляду на розрізнення
концептів смерті „знеславленої” („безславної старості”) та „славної”
(„загибелі в бою”).
III. Визначити підстави барокової концептуалістики інверсивності життя
– смерті – безсмертя (вужче – святоотчеську складову барокової
свідомості) в межах уявлень про смерть як „хворобу до зцілення” й
умову вивищення до „цілої людини”.
IV. На матеріалі творів Герасима Смотрицького, Василя Суразького,
Віталія [Дубненського], Кирила Транквіліона-Ставровецького, Касіяна
Саковича, Захарії Копистенського, Лаврентія Зизанія, Петра Могили,
Йоанікія Галятовського, Данила Туптала, Феофана Прокоповича й
інших, текстів духовно-настановчого, драматургічного, апокрифічного
(легендарного) тощо жанрів дослідити „отчеську” лінію тлумачення
проблеми смерті та безсмертя у світлі:


13
1) вчення про гріх, викуплення, спокутну офіру й смерть як
„відплату за гріх” (Рим 6:23);
2) концептуального розрізнення понять „плоті” – „тіла” („душі”
– „духу”, „страху рабства” – „духу всиновлення”), з одного
боку, та „смерті першої” як занепаду людського духу –
„воскресіння першого” як викуплення людського духу
(відповідно „смерті другої” як остаточного відхилення від
Бога – „воскресіння другого” як остаточного духовно-
тілесного відновлення людини), з іншого боку;
3) зумовленої ідеєю континуїтету світів „земного” й „небесного”
(„солідарності живих і мертвих”) прийнятності посередництва
Церкви перед Богом та випрошення у такий спосіб спасіння
померлим грішникам, вужче – чинності посмертного
пам`ятування й очищення душі на „митарствах” через
церковні молитви і доброчинства членів Церкви;
4) конфесійного чинника.
V. На матеріалі ренесансно-реалістичних (героїко-стоїстичних) мотивів у
творчості Даміана Наливайка, Мелетія Смотрицького, Лазаря
Барановича, Антонія Радивиловського, Олександра Бучинського-
Яскольда, Івана Величковського й інших, виявити засади „мілітарного”
(„елліністичного” в межах усталеного) потлумачення проблеми
конечності на рівні її осмислення спільнотою воїнства (козацтва) у
світлі:
1) розуміння поняття значимості особистості у прямій
залежності від її якостей;
2) ідеї життевого краю як межі, за якою запевнене „славою у
світі” „безсмертя” особистості й увітчнення її справ та
вчинків потверджувалось гідною пам`яті нащадків „живою
славою”.


14
VI. На противагу вкрай загостреним принципам неприйняття потенціалу
„краю” танатологічних уявлень сьогодення актуалізувати контекст
контенуальності життя та смерті й „узвичаєності” останньої.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.