В'ячеслав Корнієнко » Графіті Софії Київської ХІ - початку XVIII ст.: інформаційний потенціал джерела
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Графіті Софії Київської ХІ - початку XVIII ст.: інформаційний потенціал джерела
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
22.04.2024 |
|
Твір змінено: |
22.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(21 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження було виявлення, прочитання, інтерпретація та
встановлення потенційних можливостей пам’яток епіграфіки Софії Київської
як джерела для наукових досліджень у галузі історичної науки. Відповідно до
мети в роботі були поставлені такі завдання:
- вдосконалити існуючі методики дослідження епіграфічних пам’яток
та виробити власні прийоми та методи досліджень матеріалу;
- виявити, зафіксувати та ввести до наукового обігу шляхом публікації
всі виявлені на стінах Софійського собору написи та малюнки;
- перевірити правильність опублікованих С. Висоцьким графіті та
виправити допущені під час публікації або під час коригування іншими
дослідниками помилки;
- розробити найоптимальніші методи встановлення максимально
стислої хронології софійських графіті;
- проаналізувати співвідношення книжної та епіграфічної традиції
київської писемної школи середньовіччя та раннього модерного часу;
- опрацювати сукупність виявленого епіграфічного матеріалу та
розробити принципи його систематизації;
- виробити форми та методи адаптації закладеної в епіграфічних
пам’ятках історичної інформації для потреб сучасної історичної науки. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ....................................................................................................................4
РОЗДІЛ І. Історія наукових досліджень графіті Cофії Київської..............14
РОЗДІЛ ІІ. Особливості авторської методики сучасних епіграфічних
досліджень у Софії Київській ...........................................................................26
ІІ.1. Методи сучасних досліджень графіті Софійського собору ......................26
ІІ.2. Проблеми палеографічного датування кириличних графіті Софії
Київської та шляхи їх розв’язання ......................................................................51
ІІ.3. Інші методи датування софійських графіті ................................................66
ІІ.4. Питання класифікації софійських графіті ..................................................75
РОЗДІЛ ІІІ. Графіті як джерело для дослідження історії, архітектури та
монументального живопису Софійського собору ........................................86
ІІІ.1. Графіті й дата спорудження Софії Київської ...........................................86
ІІІ.2. Графіті як джерело до вивчення історії архітектурних об’ємів
Софійського собору ..............................................................................................93
ІІІ.3. Роль графіті у вивченні історії стінопису Софійського собору ............120
РОЗДІЛ ІV. Графіті як джерело для досліджень політичної, церковної та
соціально-економічної історії середньовічної України .............................143
IV.1. Відображення відомостей про події політичної та церковної історії
середньовічної України в графіті ......................................................................143
IV.4. Графіті як джерело до вивчення соціально-економічної історії
середньовічної України ......................................................................................169
РОЗДІЛ V. Графіті як джерело до історії української середньовічної
писемності ..........................................................................................................179
V.1. Літературні твори в графіті Софії Київської ............................................179
V.2. Діяльність софійського скрипторію в світлі даних епіграфіки ..............188
V.3. Відображення календарно-математичної думки в епіграфіці:
середньовічний пасхальний інструментарій на стіні Софії Київської ..........193
3
РОЗДІЛ VІ. Графіті як джерело для досліджень у галузі cпеціальних
історичних дисциплін (біографістика, генеалогія, геральдика,
сфрагістика, історична географія) ................................................................203
VІ.1. Нові дані по генеалогії Рюриковичів початку ХІ ст. у світлі даних
графіті Софії Київської ......................................................................................203
VІ.2. Знаки Рюриковичів в графіті Софії Київської як джерело для
досліджень у галузі геральдики та сфрагістики ..............................................217
VІ.3. Біографічні відомості про окремі київські родини середньовічного
Києва ....................................................................................................................223
VІ.4. Графіті XVI–XVII ст. як джерело для біографістики та генеалогії
раннього модерного часу ...................................................................................230
VІ.5. Графіті як джерело для досліджень у галузі історичної географії .......237
РОЗДІЛ VІІ. Графіті як джерело для дослідження світоглядних
орієнтирів середньовічної людини ................................................................251
VІІ.1. Еволюція традиційних формул молитовних написів XI–XVII ст. як
відображення змін у суспільній свідомості .....................................................251
VІІ.2. Фіксація есхатологічних очікувань у епіграфічних пам’ятках Софії
Київської ..............................................................................................................254
VІІ.3. Мала есхатологія в світлі епіграфічних даних Софії Київської ..........271
VІІ.4. Відображення дитячих світоглядних уявлень у графіті Софії
Київської...............................................................................................................278
VІІ.5. Відображення гумористичної середньовічної культури в епіграфічних
памʼятках .............................................................................................................284
VІІ.6. Епіграфічні памʼятки як джерело для вивчення історії формування та
поширення локальних культів святих ..............................................................287
ВИСНОВКИ .......................................................................................................295
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА .........................................304
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|