|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
19.09.2025 |
|
Твір змінено: |
19.09.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(11.2 МБ)
|
|
Опис: |
Колупаєва І. В. Ґенеза сучасної концепції регуляторної політики
держави. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за
спеціальністю 08.00.03 «Економіка та управління національним
господарством». – Чернігівський національний технологічний університет,
Чернігів, 2017.
Дисертацію присвячено розробленню сучасної концепції регуляторної
політики в Україні та напрямам її імплементації, яка передбачає поглиблення
й обґрунтування науково-теоретичних і методологічних засад, методичних
підходів і практичних рекомендації щодо вдосконалення здійснення
регуляторної політики.
Автором доведено, що «регуляторна політика» – один з напрямів
державної політики, що передбачає: синтез правового та економічного
регулювання відносин між суб’єктами підприємницької діяльності, а також
адміністративних та економічних відносин між органами публічної влади, які
чинять регуляторний вплив, і суб’єктами підприємництва; недопущення
прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів;
зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання і
використання податкових важелів як основного інструменту державного
регулювання, спрямованого на стимулювання легальної господарської
діяльності суб’єктів господарювання та детінізації бізнесу. Основними
аспектами даного визначення є дотримання законодавчого підходу до
розуміння регуляторної політики та актуалізацію ролі податкових важелів.
Розроблено концепцію регуляторної політики держави, яка включає
множину гіпотез, головною серед яких залежність розвитку національної
економіки від впливу регуляторної політики, що доведено розрахунком
впливу її важелів на соціально-економічний розвиток країни. Для верифікації
гіпотези щодо структури регуляторної політики побудовано концептуальну
модель, на основі якої визначено когнітивний характер взаємозв’язків між її
складовими, що, в свою чергу, виступило сценарним підґрунтям реалізації
напрямів здійснення регуляторної політики. Обґрунтовано, що регуляторна
політика обумовлена механізмом її функціонування, в основі якого –
методологічний базис. Доведено пріоритетність «французького
регулятивізму» як ключової теорії формування інституційних засад реалізації
регуляторної політики. Особливу вагу в межах концепції приділено моделі
ефективності регуляторної політики, яка включає сукупність складових
оцінки, методів, принципів і критеріїв, що набуло розвитку у формуванні
методичного підходу до оцінки рівня виконання відповідних функцій
органами державної влади.
Автором доведено, що сучасна регуляторна політика має бути описана
концептуальною моделлю, яка включає чинники, що впливають на
регуляторну політику та зумовлюють її. Ключовими складовими є важелі, які
мають бути впроваджені для зменшення впливу негативних чинників і
посилення позитивних, та цілі, що відповідають потребам національної
3
політики.
Для аналізу побудованої концептуальної моделі запропоновано
методичний підхід до її оцінювання. Особливістю даного підходу є
комплексний аналіз впливу чинників з використанням експертного підходу,
в результаті якого запропоновано матрицю розміщення за рівнем
міжгрупового впливу, оціненого з використанням ранжування й узгодження
думок експертів, та внутрішньогрупового впливу, визначеного як
середньозважений вплив окремих чинників всередині групи. Наступним
етапом є оцінювання всіх елементів складових з використанням методу
чуттєвості, що дозволило визначити міру їх активності та взаємодії, і довести
низький рівень активності важелів як головного інструменту регуляторної
політики, на основі чого розроблено рекомендації щодо удосконалення
регуляторної політики.
З метою обґрунтування стратегій здійснення регуляторної політики
оцінено тенденції впливу обраних чинників. На основі аналізу чуттєвості
побудовано когнітивну карту, що відображає взаємовплив усіх елементів
складових. Використання когнітивної карти дозволило визначити можливі
сценарії впливу обраних чинників та виділити з них ті, що становлять
найбільшу загрозу. За результатами аналізу виділено групи позитивних
важелів, які сприяють зменшенню негативного впливу чинників, та групу
негативних важелів. Базуючись на цих розрахунках, запропоновано три
сценарії впливу негативних чинників на регуляторну політику (
оптимістичний, песимістичний, найбільш імовірний), у рамках яких
обґрунтовано комплекс важелів, що нейтралізують цей вплив на цілі
регуляторної політики.
Розглядаючи регуляторну політику як важливу частину державного
регулювання економіки, проаналізовано існуючі теорії впливу на ринок та
доведено пріоритетність інституціоналізму, в рамках якого обґрунтовано
розуміння регуляторної політики як інституційного середовища із відповідною
структурою – сукупність інституційних угод в економіці, включаючи
інституційні одиниці, законодавство, звичаї та ідеологію, які описуються
сукупністю основоположних соціальних, політичних та юридичних правил,
що визначають рамки для встановлення цих угод. У рамках інституціоналізму
доведено, що школа «французького регулятивізму» в найбільшій мірі
відповідає потребам формування інституційних засад регуляторної політики в
Україні. Зроблено акцент на тому, що регуляторна політика в умовах
інституційних змін реалізує функцію впливу держави на функціонування
ринку у високодинамічному середовищі.
У рамках концепції регуляторної політики доведено гіпотезу про
доцільність оцінювання ефективності регуляторної політики держави через її
підсистеми: цілі регуляторної політики держави, діяльність органів системи
регуляторної політики, результативність регуляторних актів, вплив
регуляторної політики на національну економіку в цілому та дієвість важелів
регуляторної політики зокрема, яка представлена у вигляді структурно-
логічної моделі. Для кожної підсистеми запропоновано методи оцінки. Вся
4
модель має відповідати таким критеріям (дієвість, економічність, якість,
прибутковість, якість життя населення, продуктивність) і принципам (
ініціативність, обґрунтованість, альтернативність, співрозмірність,
об’єктивність, послідовність, конкретизація). На основі аналізу моделі
пропонується розробляти напрями вдосконалення забезпечення регуляторної
політики та стратегії її формування і реалізації.
Розроблено методологічний базис регуляторної політики держави, в
основу якого покладено процес реалізації регуляторної політики (ініціювання
, розвиток, формування, реалізація, оцінка ефективності), який включає:
загальні та специфічні принципи; дві групи методів (класифіковані за
формою та засобом впливу); функції (безпосереднє управління ринковим
сектором, цільова, контролююча, забезпечуюча, коригуючи, стимулююча,
регламентуюча); загальну мету як сукупність цілей і види забезпечення (
інформаційне, організаційне, фінансово-економічне, правове, аналітичне).
Запропоновано теоретико-методичний підхід до формування механізму
регуляторної політики держави, який враховує положення концепції
регуляторної політики та дозволяє довести, що здійснення регуляторної
політики з використанням цього механізму сприятиме дієвості сучасної
регуляторної політики, яка за змістом відповідає актуальним рамкам
регуляторної політики високорозвинених країн і дозволить наблизити
вітчизняну модель до успішного державного регулювання світової практики.
У роботі узагальнено існуючі важелі регуляторної політики та
запропоновано їх розширену класифікацію. За типом важелі пропонується
розподіляти на державно-адміністративні, нормативно-правові, фінансово-
кредитні, монетарні, податкові, соціально-психологічні та бюджетні; за
характером – на стримуючі, стимулюючі та вирівнюючі, що подано у
матричній формі. Крім того, всі важелі розподілено на групи прямого і
непрямого впливу.
У рамках структурно-логічної моделі оцінки ефективності регуляторної
політики запропоновано методичний підхід до моніторингу результативності
діяльності органів державної влади, який включає якісний і кількісний
підходи до оцінки, що, в свою чергу, дозволяє визначити рівень висвітлення
діяльності, можливість доступу до інформації, обсягу наданої інформації
щодо регуляторної діяльності, сфери питань, охоплених регуляторною
діяльністю, тощо та класифікувати органи місцевого самоврядування і
центральних органів виконавчої влади за рівнем ефективності регуляторної
діяльності. На основі проведеного оцінювання запропоновано реєстр
регуляторних актів, який відрізняється від діючих інтегрованістю з планом
прийняття регуляторних актів. У ньому мають бути відображені всі дії
відносно актів, враховуючи звіти із відстеження їх результативності, та
зазначено підпорядкування відповідному державному органу щодо актів, які
відносяться до компетенції декількох органів влади.
Запропоновано методичний підхід до оцінки дієвості важелів
регуляторної політики, реалізація якого включає: визначення
узагальнюючого показника соціально-економічного розвитку країни;
5
формування системи економіко-математичних моделей на базі аналізу
статистичних даних щодо оцінки важелів регуляторної політики;
систематизацію параметрів оцінки важелів регуляторної політики та їх
групування за ступенем впливу на інтегральний показник соціально-
економічного розвитку країни; визначення регресійної моделі, що
характеризує залежність інтегрального показника соціально-економічного
розвитку від використання важелів регуляторної політики. Встановлено, що
економічна інтерпретація й обґрунтування дієвості важелів регуляторної
політики на підставі отриманих результатів таксономічного та регресійного
аналізу дозволить здійснити комплексну оцінку, виявити резерви підвищення
якості державної регуляторної політики, запропонувати пріоритетні та
перспективні напрями можливих заходів.
Визначено необхідність подальшого розвитку методичного забезпечення
процесу формування механізму регуляторної політики держави.
Удосконалено процесну модель формування механізму регуляторної політики
держави за допомогою структурно-функціонального моделювання,
використання якого дозволить системно та комплексно відстежувати й
контролювати управлінський процес завдяки регламентації всіх елементів і
регуляторних процедур. Встановлено, що модель формування механізму
регуляторної політики держави складається з таких процесів, як: визначення
мети, завдань, загального бачення й строків формування механізму
регуляторної політики держави; проектування механізму регуляторної
політики держави; впровадження механізму регуляторної політики держави;
моніторинг механізму регуляторної політики держави та оцінка його якості;
розроблення та реалізація профілактичних заходів щодо коригування
механізму регуляторної політики держави. Впровадження запропонованої
моделі дозволить сприймати регуляторну політику як один з найважливіших
напрямів державної політики, своєчасно усувати економічно недоцільні та
неефективні регуляторні акти.
Досліджено особливості процесу реалізації механізму регуляторної
політики та запропоновано концептуальну схему забезпечення зазначеного
механізму, центральне місце в якій займають блок стратегічного
забезпечення та блок інтегрованого забезпечення, який, в свою чергу, містить
низку складових, а саме: ресурсне, правове, інформаційне, аналітичне,
організаційне та фінансово-економічне забезпечення. Визначено, що для
забезпечення ефективності розроблення та реалізації економічної політики
держави актуальності набуває використання таких форм капіталу, носієм
яких є безпосередньо людина, – людський, інтелектуальний і соціальний
капітал.
За результатами моделювання залежності зміни обсягу валового
внутрішнього продукту на душу населення (показник розвитку національної
економіки) від ряду показників: розміру облікової ставки (фінансово-
кредитні та монетарні важелі) й розміру податку на прибуток підприємства,
податку на додану вартість, ставки податку на доходи фізичних осіб, єдиного
соціального внеску (податкові важелі), встановлено наявність прямого та
6
зворотного зв’язку між цими змінними. Запропонована модель впливу
регуляторної політики на національну економіку в представлених причинно-
наслідкових взаємозв’язках дозволяє прогнозувати податкові надходження і
показники соціально-економічного розвитку при можливих змінах умов
оподаткування.
Ключові слова: регуляторна політика, концепція регуляторної
політики, механізм регуляторної політики, ефективність регуляторної
політики, реєстр регуляторних актів, методологічний базис регуляторної
політики, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування,
когнітивна карта, важелі, принципи, цілі, методи, функції, морфологічний
аналіз. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
16
ЗМІСТ
Вступ 25
РОЗДІЛ 1. ҐЕНЕЗА СУЧАСНОЇ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ В
УКРАЇНІ 39
1.1. Сучасна регуляторна політика держави: ґенеза та концепція 39
1.2. Сутність та принципи формування сучасної регуляторної
політики в Україні 60
1.3. Класифікація важелів в регуляторній політиці держави 83
Висновки до розділу 1 97
РОЗДІЛ 2. КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ В УКРАЇНІ 100
2.1. Структура концептуальної моделі регуляторної політики
держави в Україні 100
2.2. Аналіз та характеристика концептуальної моделі регуляторної
політики держави в Україні 120
2.3. Розробка сценаріїв реалізації регуляторної політики 137
Висновки до розділу 2 169
РОЗДІЛ 3. МЕТОДОЛОГІЯ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ДЕРЖАВИ 172
3.1. Методологічний базис регуляторної політики держави 172
3.2. Формування механізму регуляторної політики держави 192
3.3. Інституційні засади здійснення сучасної регуляторної політики
держави 210
Висновки до розділу 3 230
РОЗДІЛ 4. ЕФЕКТИВНІСТЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ДЕРЖАВИ 233
4.1. Методологічні засади оцінки ефективності регуляторної
політики 233
4.2. Моніторинг ефективності регуляторної діяльності органів
державної влади 248
4.3. Аналіз дієвості важелів в контексті реалізації регуляторної
політики держави 276
4.4. Оцінка суб’єктами підприємництва регуляторних умов
господарювання 292
Висновки до розділу 4 308
РОЗДІЛ 5. НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ДЕРЖАВИ 313
5.1. Організаційно-управлінське забезпечення процесу формування
механізму регуляторної політики держави 313
5.2. Забезпечення реалізації механізму регуляторної політики
держави 332
5.3. Аналіз впливу регуляторної політики на національну економіку 357
17
Висновки до розділу 5 384
ВИСНОВКИ 387
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 393
ДОДАТКИ 438
|
|
|