Володимир Химинець » Засади соціальної та економічної інтеграції внутрішньо переміщених осіб
|
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Засади соціальної та економічної інтеграції внутрішньо переміщених осіб
Стаття
|
|
|
| Розділ: |
Наукова |
|
| Твір додано: |
10.11.2025 |
|
| Твір змінено: |
10.11.2025 |
|
| Завантажити: |
pdf
див.
(667.8 КБ)
|
|
| Опис: |
Стратегічна панорама. – 2022. – №2.
Одним із найбільш тяжких наслідків активної фази російської воєнної агресії проти України, що розпочалася з 24 лютого 2022 р. та все ще триває, є активізація вимушених внутрішніх міграцій населення. Міграційні процеси зумовили суттєві соціально-демографічні зміни в просторовому вимірі. За критерієм спрямованості потоків внутрішніх міграцій можна умовно виокремити території, з яких вимушено вибуває населення, території транзитного перебування, а також території-реципієнти, які приймають на себе основне навантаження у підтримці внутрішньо переміщених осіб (ВПО). У цьому контексті, окрім виключно гуманітарних завдань (розселення людей, забезпечення їх продуктами харчування, медикаментами тощо), перед регіонами та громадами постає завдання щодо забезпечення власної економічної стійкості, що є чинником стабільності країни в умовах складної військово-політичної ситуації. У статті запропоновано розглядати наслідки внутрішніх міграцій з точки зору посилення трудоресурсного потенціалу громади чи регіону-реципієнта. Обґрунтовано, що людський капітал ВПО варто сприймати як один із рушіїв (драйверів) місцевого та регіонального розвитку, а для ефективної реалізації такого потенціалу потрібні певні дії та відповідна політика військових адміністрацій спільно з органами місцевого самоврядування.
У статті аргументація побудована на основі припущення про те, що бойові дії набули тривалого характеру (сценарій «війни на виснаження»), а після їх завершення тривалий період часу (до розмінування, відновлення інфраструктури, відбудови житлового фонду та інших заходів) ВПО та релоковані підприємства не зможуть повернутись на території свого постійного перебування. Постає необхідність пошуку й розкриття нових конкурентних переваг регіональних галузей економіки.
З огляду на це доречно виокремити три рівні завдань державної регіональної політики стосовно внутрішньо переміщених осіб: 1) розміщення ВПО в умовно безпечних місцях та забезпечення задовільних умов їхнього життя, надання їм необхідної підтримки; 2) сприяння залученню людського капіталу ВПО в рамках регіональної економіки; 3) сприяння інклюзивності врядування та долучення ВПО до життя приймаючих громад і регіонів. Водночас наголошується на необхідності не допустити створення інституційних перешкод для реінтеграції ВПО на місця постійного проживання, оскільки за наявності таких перешкод імовірним буде критичне посилення диспаритетності соціально-економічного розвитку регіонів та громад у майбутньому. |
|
|
|
| |
|
Відгуки читачів:
|
| |
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
| |
|
|
| |