Інна Хоменська » Вербалізація концепту УКРАЇНА в українському художньому дискурсі
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Вербалізація концепту УКРАЇНА в українському художньому дискурсі
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2016 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
03.05.2024 |
|
Твір змінено: |
03.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.5 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертаційного дослідження полягає в комплексному аналізі
концепту УКРАЇНА як базового фрагмента української мовної свідомості в
єдності його образного, інформаційного та ціннісного компонентів, виявлення
особливостей його вербалізації в енциклопедичному, фольклорному,
художньому дискурсах як сегментах української мовної картини світу,
з’ясуванні закономірностей структурного й семіотичного моделювання концепту
в синхронії та діахронії.
Для досягнення поставленої мети передбачено розв’язання таких завдань:
• визначити теоретико-методологічні засади дослідження, окреслити
поняття «концепт», «концептуалізація», «категоризація», «концептуальна
картина світу» (ККС), «мовна картина світу» (МКС), «дискурс»;
• на засадах сучасної когнітології обґрунтувати методику моделювання та
принципи аналізу концепту УКРАЇНА в українській мовній картині світу;
• визначити мовні одиниці, які прямо чи опосередковано здатні
вербалізувати ментальну інформацію, закладену в концепті УКРАЇНА;
• виявити особливості структурної організації концепту, співвідношення
його образних, інформаційних та ціннісних складників у словниково-
енциклопедичному та фольклорному дискурсі;
• виявити глибинні смислові зв’язки й еволюцію концептуальних смислів,
константні та варіативні компоненти концепту в діахронному та синхронному
аспектах на основі зміни етноназв;
• визначити місце концепту УКРАЇНА в українській мовній картині світу;
• виявити особливості функціонування компонентів концепту УКРАЇНА в
поетичному дискурсі представників «Празької школи» та встановити ізоморфні
й аломорфні лексичні паралелі з попередньо здійсненим аналізом
енциклопедичного та фольклорного дискурсів. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП..............................................................................................................................5
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ КОНЦЕПТУВ СИСТЕМІ
ЛІНГВІСТИЧНИХ ЗНАНЬ...........................................................................................12
1.1. Історія розвитку й особливості сучасного стану досліджень когнітивної
лінгвістики................................................................................................................... 12
1.2. Характеристика основних сегментів терміносистеми сучасної когнітивної
лінгвістики. Дистинкція основних понять................................................................. 17
1.2.1. Діахронний та синхронний аспекти становлення поняття «концепт»
як міждисциплінарного терміна........................................................................... 26
1.2.2. Окреслення структури концептуальної моделі...................................... 31
1.2.3. Аналіз питання про типологію концептів............................................... 39
1.3. Особливості концептуального аналізу в сучаснихлінгвістичних студіях.......41
1.4. Картина світу й дискурс: особливості природи мовомислення
людини.........................................................................................................................45
Висновки до розділу..............................................................................................................................56
РОЗДІЛ 2.ФОРМУВАННЯ ЯДЕРНОЇ ЗОНИ КОНЦЕПТУ УКРАЇНА.
ДІАХРОННИЙ ТА СИНХРОННИЙ АНАЛІЗ СЛОВНИКОВОГО Й
ЕНЦИКЛОПЕДИЧНОГО ДИСКУРСІВ......................................................................59
2.1. Історичний та етимологічний аспекти виникнення
етноназви УКРАЇНА ................................................................................................... 59
2.1.1. Становлення та популяризація етнотопоніма УКРАЇНА
у XIV–XVII ст...........................................................................................................67
2.2. Концептуальний аналіз репрезентантів концепту УКРАЇНА
у словниковому та енциклопедичному дискурсах....................................................69
2.3. Особливості формування асоціативно-образного складника
концепту УКРАЇНА .................................................................................................... 76
2.4. Опис формування номінативного поля концепту УКРАЇНА
у діахронному аспекті................................................................................................. 84
2.5. Еволюція етнічних назв українського народу.
Етноніми як сегмент концепту УКРАЇНА ..................................................................93
Висновки до розділу............................................................................................................................102
РОЗДІЛ 3.ОБ’ЄКТИВАЦІЯ КОНЦЕПТУ УКРАЇНА У ФОЛЬКЛОРНОМУ
ДИСКУРСІ................................................................................................................... 106
3.1. Концепт УКРАЇНА у концептуальній системі українського
народу........................................................................................................................ 106
3.2. Вербалізація концепту УКРАЇНА у фольклорному дискурсі доби Визвольної
війни під проводом Б. Хмельницького...................................................................... 115
3.2.1. Репрезентація компонента «Україна – держава». Об’єктивація
бінарної смислової опозиції «РІДНЕ (СВОЄ) – ЧУЖЕ»....................................120
3.2.2. Функціонування смислової бінарної опозиції
«ЗАЛЕЖНА-НЕЗАЛЕЖНА»................................................................................. 123
3
3.2.3. Репрезентація семантико-когнітивного компонента «народ».
Об’єктивація смислової бінарної опозиції
«ГЕРОЇЧНИЙ-МИРОЛЮБНИЙ»....................................................................... 124
3.3. Концепт УКРАЇНА в історичних піснях
Української повстанської армії................................................................................. 127
3.3.1. Компонент «УКРАЇНА – ДЕРЖАВА»:
репрезентація ціннісного складника «РІДНЕ (СВОЄ)».................................... 128
3.3.2. Функціонування смислової бінарої опозиції
«ЗАЛЕЖНА-НЕЗАЛЕЖНА»................................................................................. 130
3.3.3. Актуалізація компонента «НАРОД» та смислової бінарної опозиції «
ГЕРОЇЧНИЙ-МИРОЛЮБНИЙ»......................................................................... 132
Висновки до розділу............................................................................................................................134
РОЗДІЛ 4.ФУНКЦІОНУВАННЯ КОМПОНЕНТІВ КОНЦЕПТУ УКРАЇНА
У ПОЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ ПРЕДСТАВНИКІВ «ПРАЗЬКОЇ ШКОЛИ»....... 137
4.1. Національна ідея як рушійна сила трансформації
концепту УКРАЇНА .................................................................................................. 137
4.2. Концепт УКРАЇНА у художньому дискурсі Євгена Маланюка.....................140
4.2.1. Особливості вербалізації концепту УКРАЇНА займенниковим
компонентом......................................................................................................... 141
4.2.2. Об’єктивація концепту УКРАЇНА іменниковим
компонентом «МАТИ»......................................................................................... 151
4.2.3. Використання лексем-номінативів та топонімів-символів при
актуалізації концепту.......................................................................................... 152
4.2.4. Вербалізація концепту УКРАЇНА компонентом «ЕЛЛАДА»: від
метафори до міфологеми.....................................................................................153
4.3. Об’єктивація концепту УКРАЇНА в поетичному дискурсі
Наталі Лівицької-Холодної........................................................................................159
4.4. Репрезентація компонентів концепту УКРАЇНА
у поетичному дискурсі Юрія Клена.......................................................................... 167
4.5. Вербалізація концепту УКРАЇНА в мовотворчості
Галі Мазуренко......................................................................................................................................183
4.6. Функціонування репрезентантів концепту УКРАЇНА
у поетичному дискурсі Олекси Стефановича.......................................................................... 191
4.7. Активізація компонентів концепту УКРАЇНА в поетичному
дискурсі Олени Теліги........................................................................................................................ 201
4.8. Особливості вербалізації концепту УКРАЇНА в мовотворчості
Оксани Лятуринської.........................................................................................................................206
4.9. Формування системи репрезентантів концепту УКРАЇНА
засобами поетичної мови Олега Ольжича................................................................................. 215
4.9.1. Об’єктивація семантико-когнітивного компонента «ЗЕМЛЯ».........219
Висновки до розділу............................................................................................................................226
ВИСНОВКИ.................................................................................................................231
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ.............................................................240
4
ДОДАТКИ....................................................................................................................267
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|