Світлана Холодинська » Теоретико-практичний паритет спадщини Михайля Семенка в контексті української моделі футуризму : культурологічний аналіз
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Теоретико-практичний паритет спадщини Михайля Семенка в контексті української моделі футуризму : культурологічний аналіз

Дисертація
Написано: 2021 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 20.09.2024
Твір змінено: 20.09.2024
Завантажити: pdf див. (3.4 МБ)
Опис: Холодинська С. М. Теоретико-практичний паритет спадщини
Михайля Семенка в контексті української моделі футуризму :
культурологічний аналіз. Кваліфікована наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора культурології за
спеціальністю 26.00.01 – Теорія та історія культури (культурологія). Національна
музична академія України імені П. І. Чайковського. Міністерство культури та
інформаційної політики України. Київ, 2021.
У дисертаційному дослідженні обґрунтовано – в процесі аналізу
становлення та розвитку футуризму – доцільність введення в широкий
теоретичний ужиток формально-логічної структури «українська модель
футуризму», змістовним визначенням якої є констатація єдиного часового
виміру – «майбутнє»; руйнування народницьких засад української культури, а
також гостра критика традицій, що гальмують оновлення всіх видів мистецтва;
не сприйняття «технократичного божевілля» італійців та їх захоплення війною,
як засобом «агресивної модернізації світу»; заперечення абсолютизації
культуротворчого значення символів національної історії чи жанрів народного
мистецтва, зокрема, «лубка», на чому наполягали росіяни.
Показано теоретичну перспективність застосування основних
засадничих положень культурологічного аналізу – міжнауковість, діалогізм,
біографізм, персоналізація, регіональний підхід – задля цілісного відтворення
багатоаспектної спадщини М. Семенка, яка протягом усієї творчої діяльності
формувалася ним за принципом «теоретико-практичного паритету», а також
концептуалізовано процес розвитку «української моделі футуризму» в логіці
руху «посткласична – некласична» естетика, означений етап якої хронологічно
співпадає з періодом існування футуризму. Доведено, що трансформація
«посткласичного» періоду в «некласичний» відбувалася під впливом низки
чинників, серед яких, по-перше, творчі експерименти імпресіоністів, виставка
живописних робіт яких (1874) змінила парадигму розвитку спочатку
образотворчого мистецтва, а – пізніше – літератури, театру та музики, по-друге,
експресіоністичне мистецтво В. Ван Гога, котрий уперше «оголив» внутрішній
світ «звичайної» людини, «занурившись» у принципово нову чуттєвість,
породжену самотністю, відчаєм, жахом і невпевненістю, а, по-третє, наприкінці
ХІХ століття про себе заявила марксистська естетика, запропонувавши нову
систему соціально-політичних, ідеологічних і тематичних цінностей у мистецтві.
Підкреслено, що футуристи як представники цього історичного періоду, –
безпосередньо чи опосередковано – саме на перетині цих чинників намагалися
«будувати» фундамент власного світоставлення.
У дисертаційному дослідженні систематизовано теоретичні
напрацювання М. Семенка. Виокремлено та проаналізовано ті проблеми, які ним
означені як «першорядні» : обґрунтування «кверо-футуризму» і «пан-
футуризму» як теоретичного підґрунтя «мистецтва майбутнього», порівняльний 3
аналіз філософії та мистецтва, значення фактору «часу» для «донесення» засад
футуристичної естетики, «діалектика» художніх форм у логіці руху
«національне – загальнолюдське – універсальне» та перспективність
експериментів на теренах синтезу мистецтв. Показано, з одного боку, широту
наукових інтересів М. Семенка, а з іншого, – властиву йому тенденцію до
самозаперечення та концептуальної непослідовності;
Відтворено процес «прирощування» нових понять і категорій у
теоретичних напрацюваннях М. Семенка, котрий опікувався необхідністю
створення самостійного понятійно-категоріального апарату задля формально-
логічної обґрунтованості футуристичної естетико-художньої платформи.
Введення в ужиток понять «метамистецтво», «кверо-футуризм», «панфутуризм»,
«поезомалярство», «деструкція», «фактура», «конструкція», «зсув»,
«деструктивний зсув», «динамізм» вимагало, з одного боку, їх обґрунтування та
поступової концептуалізації, а з іншого, – співвіднесення із загальноприйнятою
системою естетико-мистецтвознавчих означень художнього твору, а саме : зміст,
форма, образ, стиль, композиція.
Уточнено хронологію та сутність творчих зв’язків між українськими
футуристами, франко-німецькими дадаїстами та сюрреалістами; відповідність
тих чи інших поетичних творів конкретним подіям у житті М. Семенка.
У дисертації набуло подальшого розвитку :
- питання, пов’язані як з літературним оточенням М. Семенка, так і з
роллю конкретних персоналій в логіці розвитку «української моделі футуризму».
Виокремлено та зафіксовано – внаслідок застосування такого чинника
культурологічного аналізу як міжнауковість – морально-етичні аспекти життєво-
творчої поведінки конкретних учасників футуристичного руху : бездумне
«подорожування» різними художніми угрупованнями, досить «легка» зміна
естетико-художніх орієнтацій, суперечливе ставлення до М. Семенка.
Аргументовано необхідність подальшого моделювання й аналізу етично-
правових проблем, які виявляються сьогодні в процесі реконструкції
авангардизму, загалом, і футуризму, зокрема;
- ідеї теоретичної самоцінності порівняльного аналізу італійського,
російського, українського футуризму завдяки розширенню дослідницького
простору та введенню в теоретичний ужиток наукових розвідок, здійснених
фахівцями різних країн;
- реконструкція полеміки, що мала місце в середовищі діячів української
культури початку ХХ століття, зокрема, між М. Зеровим і М. Семенком і
залучення до аналізу позиції низки провідних тогочасних літературних критиків,
що дозволило представити гоніння на молодого Семенка не лише як
цілеспрямоване цькування футуристів, а і як наявність глибоких протиріч у
середині української літературної спільноти;
- інтерпретації М. Семенком ідеологічної функції мистецтва в умовах, коли
футуризм повинен був існувати в просторі вимог «соціалістичного реалізму».
Залучено приклади творчо-теоретичних шукань «російських формалістів», з
якими співпрацювали українські футуристи, науковий потенціал «нормативної естетики», прибічники якої робили спроби «згармонізувати» ідеологічні процеси
в мистецтві 30-х років минулого століття та розкрито політико-ідеологічну
сутність «соціального замовлення».
Ключові слова : культуротворення, «українська модель футуризму»,
кверо-футуризм, пан-футуризм, метамистецтво, синтез, поезомалярство,
«теоретико-практичний паритет», персоналізація, «літературний простір»,
«творчий діалог».
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
Пов'язані автори:
Семенко Михайль
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.