Ірина Ходак » Українські та єврейські пам’ятки в замальовках Миколи Валукинського 1920–1921 років: до 135-ліття від дня народження
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Українські та єврейські пам’ятки в замальовках Миколи Валукинського 1920–1921 років: до 135-ліття від дня народження
Стаття
|
|
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
08.10.2022 |
|
Твір змінено: |
08.10.2022 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.6 МБ)
|
|
Опис: |
Народна творчість та етнологія: №3 / НАНУ, ІМФЕ ім. М.Т.Рильського. – К., 2021.
Мета статті – увести в науковий обіг комплекс замальовок пам’яток власне української та єврейської культурної спадщини, що відклалися в особовому фонді Д.Щербаківського в науковому архіві Інституту археології НАН України; з’ясувати обставини створення; систематизувати за хронологією та топографією; ідентифікувати низку об’єктів церковної архітектури. На підставі опублікованих відомостей та виявлених у київських архівах епістолярних джерел установлено, що замальовки виконав М.Валукинський (1886–1950) у 1920–1921 роках на Півдні України, Київщині, Східному Поділлі та Слобожанщині під час служби в залізничних бригадах Червоної армії та невдовзі після демобілізації. З’ясовано, що художник зафіксував дерев’яні церкви Введення Богородиці в храм у Бериславі, Покровську у Фастові, Дмитрівську в с. Потоки, Воздвиження Чесного Хреста в с. Сідава, Св. Варвари в Ольвіополі (Первомайську) та дзвіницю церкви св. Кузьми і Дем’яна в с. Леляки. Завдяки замальовкам Д.Щербаківського в експедиційному щоденнику 1908 року до Подільської губернії визначено, які саме зруби церков (вівтарний, центральний чи бабинець) у Сідаві й Потоках увінчували надбанні хрести, замальовані обабіч храмів. Наголошено на цінності рисунків об’єктів єврейської культури, насамперед типової містечкової забудови (Жмеринка, Браїлів), синагогальної архітектури (Козятин) і намогильних сторчових стел (Браїлів). Досягнуті результати дали змогу рельєфніше окреслити коло зацікавлень М.Валукинського та залучити до наукового контексту важливі візуальні джерела з народного й сакрального мистецтва, що мають як суто наукове, так і практичне (скажімо, для проєктування нових храмів, каплиць, дзвіниць або надбанних хрестів) значення. |
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|