Євген Харьковщенко » Софійність київського християнства як релігійно-філософський і етнонаціональний феномен
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Софійність київського християнства як релігійно-філософський і етнонаціональний феномен
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2004 року |
|
Розділ: |
Релігія |
|
Твір додано: |
10.05.2025 |
|
Твір змінено: |
10.05.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.9 МБ)
|
|
Опис: |
Мета і завдання дослідження зумовлені актуальністю обраної теми,
необхідністю, з урахуванням сучасного етапу розвитку релігійно-
церковного життя в Україні, дослідження витоків формування софійності
київського християнства, з’ясування і обгрунтування його софійних
філософсько-богословських особливостей, відстеження ролі києво-
християнської спадщини в етнонаціональному розвитку українського
православ’я та унійних процесів, розвитку принципу софійності у
вітчизняній філософській думці, а також використання софіології в
православному богослов’ї ХХ ст. Ця мета реалізується шляхом розв’язання
таких дослідницьких завдань:
- проаналізувати історико-релігійний контекст, що передував ста-
новленню софійності київського християнства в епоху ранньоісторичного
буття предків українського народу на автохтонних і прилеглих до Русі
землях;
- з’ясувати сутність софійної релігійності у богослов’ї теоретиків
київського християнства;
- дати визначення основних понять і категорій софійних побудов
київського християнства;
- виявити висхідні позиції і теоретико-методологічні принципи
формування духовності київського християнства як “філософії серця”;
9
- обґрунтувати софійно-діалектичний спосіб богословствування київ-
ського митрополита-русича Климента Смолятича;
- виявити софійну сутність у релігійно-філософських особливостях і
функціональних рисах київського християнства;
- розкрити значення євангелізму і пауліністичних традицій раннього
християнства як патріотичної основи софійності київського християнства;
- простежити через призму софійності передумови формування і
прояви різнополюсної ідеологічної сутності й віросповідно-обрядових
відмінностей київського християнства;
- визначити етапи та особливості розвитку софійного вчення у
вітчизняній релігійно-філософській думці та ставлення до софіології у
православному богослов’ї ХХ ст. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП..........................................................................................................4
РОЗДІЛ І. СТАН НАУКОВОГО ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ
ТА ДЖЕРЕЛА ДОСЛІДЖЕННЯ...........................................19
І.1. Основні методологічні підходи до проблеми в
джерельній базі дослідження................................................19
І.2. Наукова розробка питання в дослідницькій
літературі...............................................................................40
РОЗДІЛ 2. ІСТОРИКО-РЕЛІГІЙНИЙ КОНТЕКСТ СТАНОВЛЕННЯ
КИЇВСЬКОГО ХРИСТИЯНСТВА.........................................66
2.1. Північнопричорноморський досвід християнізації
(І – ІV ст.)...............................................................................66
2.2. Християнство і релігійно-культурні зрушення
на східній периферії європейського
континенту (ІV – VІІІ ст.)....................................................76
2.3. Процеси християнізації в “руській землі” (VІІІ – Х ст.)...87
2.4. Релігійно-політичні чинники введення християнства
в Київській державі (Х ст.)..................................................97
Висновки до розділу 2.............................................................................107
РОЗДІЛ 3. ОСОБЛИВОСТІ ХРИСТИЯНСТВА В КИЇВСЬКІЙ
РУСІ.......................................................................................111
3.1. Рух на проголошення автокефалії
Київської митрополії..........................................................111
3.2. Євангелізм і паулінізм київського християнства.............121
3.3 Софійна традиція і її значення в розвитку духовної
культури..............................................................................137
Висновки до розділу 3.............................................................................167
3
РОЗДІЛ 4. КИЄВОХРИСТИЯНСЬКА СПАДЩИНА В ЕТНОНА-
ЦІОНАЛЬНОМУ РОЗВИТКУ ПРАВОСЛАВ’Я ТА
УНІЙНИХ ПРОЦЕСАХ В УКРАЇНІ...........................….174
4.1. Особливості українського православ’я............................174
4.2. Унія як релігійно-політичний спосіб створення
національної церкви...........................................................218
Висновки до розділу 4..............................................................................240
РОЗДІЛ 5. СОФІЙНЕ ВЧЕННЯ У ВІТЧИЗНЯНІЙ РЕЛІГІЙНО-
ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ...................................................246
5.1. "Філософія серця" Г. Сковороди і П. Юркевича............246
5.2. Кордоцентризм у формуванні софіологічного вчення
"філософії всеєдності".......................................................256
Висновки до розділу 5.............................................................................276
РОЗДІЛ 6. СОФІОЛОГІЯ І ПРАВОСЛАВНЕ БОГОСЛОВ’Я
ХХ СТОЛІТТЯ ....................................................................282
6.1. Православно-богословська суперечка навколо
"софійного вчення" в середині 30-х рр. ........................282
6.2. Софіологія і православна концепція "християнського
служіння світові" (70 – 80 рр.)........................................295
Висновки до розділу 6.............................................................................331
ПІДСУМКИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ .............341
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ТА ЛІТЕРАТУРИ.....................................................................................351
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|