Валентина Хархун » Соцреалістичний канон в українській літературі: генеза, розвиток, модифікації
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Соцреалістичний канон в українській літературі: генеза, розвиток, модифікації
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2010 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
25.04.2025 |
|
Твір змінено: |
25.04.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.8 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертації є аналіз формування та функціонування
соцреалістичного канону в українській літературі сталінського періоду, його
роль у становленні та утвердженні радянської ідентичності.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
– обґрунтувати концепцію соцреалізму з огляду на його
оприявлення в українській літературі;
– дослідити стратегію формування соцреалістичного канону в
українській літературі;
– проаналізувати соцреалістичну картину світу, її міфологічну
природу та основні форманти;
– розглянути редукції соцреалістичного канону в умовах
«загроженої» культури та в жданівську добу;
– дослідити процес унормування радянської історії української
літератури як канону й іконостаса. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
РОЗДІЛ 1. СОЦРЕАЛІЗМ ЯК КАНОНІЧНЕ МИСТЕЦТВО . . . . . . . . . . 23
РОЗДІЛ 2. ПРОТОКАНОН І КАНОНІЗАЦІЯ: ЕСТЕТИЧНЕ ЯК
СОЦРЕАЛІСТИЧНА НОРМА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
2.1. «Два соцреалізми», або проблема генези
«основного методу радянського мистецтва» . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.2. Тексти в контекстах: «соцреалізація» А. Головка . . . . . . . . . . . . 54
2.2.1. Андрій Головко і «формування» українського
соцреалізму. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.2.1. Роман А. Головка «Бур’ян» у контексті
російського пресоцреалістичного канону. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
2.3. «Регулювальний канон»: ідеологічні та естетичні
практики марксо-ленінської критики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
2.4. «Митець у каноні»: П. Тичина в соцреалістичному іконостасі 108
РОЗДІЛ 3. СОЦРЕАЛІСТИЧНА КАРТИНА СВІТУ
(РЕЛІГІЯ, МІФ, ОНТОЛОГІЯ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
3.1. Ідеологія як релігія: концепція релігієподібного комунізму
в західній і пострадянській гуманітаристиці. . . . . . . . . . . . . . . . 130
3.2. Сакралізація профанного: міфічний світ тоталітаризму
(збірки М. Рильського 1930-х років). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
3.3. Абсолют у структурі тоталітарного мислення. . . . . . . . . . . . . . .165
3.3.1. Ленініана як естетичний проект. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
3.3.2. Літературний канон ленініани . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
3.3.3. Христосологічні конотації літературної ленініани. . . . . . . . . . . 201
3.4. Герой у дискурсивних практиках тоталітарного міфу
(на матеріалі драматургії О. Корнійчука) . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
3.4.1. Онтологічні проекти тоталітаризму. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
3
3.4.2. Позитивний герой як літературна формула
тоталітарної антропології. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249
3.4.3. Культурний герой у соцреалістичному світі О. Корнійчука. . .269
РОЗДІЛ 4. СОЦРЕАЛІСТИЧНИЙ КАНОН І ЙОГО РЕДУКЦІЇ. . . . . . 291
4.1. Модифікація естетики соцреалізму в умовах «загроженої»
культури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
4.1.1. Офіційна модель війни в драматургії О. Корнійчука. . . . . . . . 294
4.1.2. Реабілітаційна модель війни («Похорон друга»
П. Тичини) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
4.1.3. Ревізійна модель війни («Україна в огні»
О. Довженка). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
4.2. Функціональна модель соцреалізму жданівської доби . . . . . . . 322
4.2.1. Канон у «зеніті»: феномен жданівщини та його рецидиви . . . . 322
4.2.2. Автентичний текст і його тоталітарна корекція
(«Жива вода» / «Мир» Ю. Яновського) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331
4.3. Радянська історія української літератури як канон . . . . . . . . . . 350
ВИСНОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|