Олександр Кащук » Монотелітство у Візантії VII століття: доктрина, політика та ідеологія влади
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Монотелітство у Візантії VII століття: доктрина, політика та ідеологія влади
Праця
|
|
|
Написано: |
2019 року |
|
Розділ: |
Релігія |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
08.03.2020 |
|
Твір змінено: |
16.04.2020 |
|
Завантажити: |
Файли вилучено з бібліотеки на запит власника авторських прав. |
|
Опис: |
Кащук Олександр. Монотелітство у Візантії VII століття: доктрина, політика та ідеологія влади : монографія. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. – 344 с.
У монографії вперше в українському історичному та богословському дискурсах здійснено наукову спробу широкого дослідження монотелітства – доктрини про одну волю в Христі, яка не лише привела до догматичної контроверсії, а й спричинила виникнення цілого руху у Візантії VII ст.
Автор аргументовано доводить, що монотелітство потрібно розглядати у трьох тісно переплетених між собою аспектах – доктринальному, політичному та соціогуманітарному, і показує, що первинна сутність монотелітського руху мала політико-ідеологічну основу, а богословська доктрина, хоч і творила фон для монотелітської полеміки, не становила найглибиннішої її сутності. Визначальним чинником монотелітської суперечки був її соціоіуманітарний елемент.
Для науковців, викладачів, студентів, усіх, хто цікавиться історією Візантії, історією Церкви й історією християнської думки. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ............................................................................................................ 9
Розділ І
Історіографія та джерела................................................................... 19
1.1. Історіографія............................................................................................. 19
1.2. Джерела...................................................................................................... 32
Розділ II
Політико-богословське підгрунтя монотелітської суперечки
та методологічне обгрунтування її вивчення............................. 41
2.1. Нарис процесу формування нехалкедонської ідентичності... 42
2.2. Моноенергізм як доктрина, спільна
для нехалкедонської та халкедонської ідентичності................... 52
2.2.1. Листування патріарха Сергія............................................................. 53
2.2.2. Переговори імператора Іраклія.........................................................57
2.2.3. Діяльність через представників......................................................... 64
2.3. Особливість монотелітської полеміки
та методологія її вивчення.................................................................... 70
Розділ III
Офіційне запровадження моноенергізму:
між доктриною, ідентичністю та політикою............................. 75
3.1. Моноенергістська кампанія як виклик
для ідентичності халкедонських християн.................................... 75
3.1.1. Палестинське монашество як фортеця Халкедону...................... 76
3.1.2. Реакція Софронія Єрусалимського на моноенергізм................... 79
3.1.3. Реакція Сергія Константинопольського
на спротив Софронія Єрусалимського.............................................90
3.1.4. Між богословськими ідеями і доктринальною точністю........... 94
3.2. Папа Гонорій і пошуки компромісу............................................... 97
3.3. Максим Ісповідник та його входження в полеміку.................... 101
3.4. Рішуча реакція Максима
на полеміку між патріархами Сергієм і Софронієм............... 108
3.5. Ектесіс як реакція на доктринальний прорив диенергістів .. 116
3.6. Опісля Ектесіса..........................................................................................121
Розділ IV
Доктринальна еволюція полеміки................................................ 124
4.1. Монотелітство офіційної Церкви...................................................... 125
4.2. Рання стадія напруги між Римом і Константинополем......... 127
4.3. Максим Ісповідник як доктринальний союзник Риму........... 130
4.4. Від суперечки до протистояння....................................................... 144
4.5. Пошуки компромісу............................................................................ 150
4.6. Кульмінація доктринального протистояння.............................. 153
4.7. Замороження протистояння............................................................. 160
4.8. Перемога диотелітства........................................................................... 163
4.9. Останні виступи монотелітства.......................................................... 167
Розділ V
Тактика і політика монотелітської суперечки...........................172
5.1. Монотелітська тактика...........................................................................172
5.2. Диотелітська тактика..............................................................................176
5.3. Викриття маніпуляцій монотелітів................................................ 187
5.4. Доведення непослідовності монотелітства.................................... 191
5.5. Від тактики до напруги
між політикою і доктринальною точністю.................................. 199
5.6. Від доктринально! точності
до поширення авторитету Римського престолу..............................206
5.7. Особистий авторитет Максима Ісповідника
як важливий інструмент поширення римської доктрини .... 210
5.8. Від напруги між принципами до зіткнення позицій............. 217
5.9. Поразка імперської релігійної політики........................................222
Розділ VI
Від зіткнення ідеологій влади
до протистояння ідентичностей..................................................... 228
6.1. Імперська ідеологія влади.................................................................... 229
6.2. Імперська ідеологія влади
і повноваження імператора в Церкві............................................. 237
6.3. Еклезіальна ідеологія влади.................................................................242
6.4. Еклезіальне розуміння ролі імператора в Церкві................... 246
6.5. Сприйняття імперської ідеології.................................................... 256
6.6. Сприйняття еклезіальної ідеології................................................... 260
6.7. Від відмінності ідеологій до відмінності ідентичностей.......... 264
6.7. Перемога еклезіальної ідентичності.................................................276
6.8. Еклезіальна ідентичність і пентархія................................................286
Загальні висновки................................................................................ 296
Summary................................................................................................... 300
Перелік скорочень.............................................................................. 313
Бібліографія.......................................................................................... 314
Іменний покажчик.............................................................................. 336
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|