|
Написано: |
2021 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
13.07.2022 |
|
Твір змінено: |
13.07.2022 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.3 МБ)
|
|
Опис: |
Калініченко О.О. Українська школа підводного мореплавства ХІХ –
початку ХХ ст.: формування, діяльність, персоналії.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за
спеціальністю 032 – Історія та археологія. Одеський національний університет
імені І.І. Мечникова, Одеса, 2021.
В дисертації проаналізовано історіографічну базу дослідження, виявлено
спроби дезавуації праць автора про діяльність української школи підводного
мореплавства ХІХ – початку ХХ ст. як на теренах України так і поза її межами,
визначено дискусійні питання щодо групового застосування штурмових засобів
нападу з-під води та наведено приклади pro- та contra. Розглянуто джерельну
базу роботи, систематизовано та проаналізовано як архівні матеріали, так і інші
види джерел за родовидовим відмінком та іншим критерієм – ступеню
близькості джерела до системоутворюючого чинника української школи
підводного мореплавства як підсистеми української наукової школи
мореплавства. Оприлюднено методологічну основу наукової праці та
термінологічні особливості застосованих понять.
Досліджено системоутворюючу наукову концепцію української школи
підводного мореплавства та її подальшу реалізацію. Проведено ідентифікацію
українських мореплавців, у т.ч. і підводників, їх систематизацію та
структуризацію по осередкам як на теренах України, так і за її межами.
Всебічно розглянуто практичну діяльність Одеського осередку української
школи підводного мореплавства у царині винаходів з підводного мореплавства
та їх впроваджень, а також дотичність його членів до розробки трьох концепцій
з підводного мореплавства: штурмових засобів нападу з-під води, класичних
підводних човнів та «паріння у підводній безодні» без застосування будь-яких
механічних рушіїв. В останньому випадку – доведено світовий пріоритет
нашого співвітчизника. Простежена діяльність допоміжних інституцій
української школи підводного мореплавства: підводного кораблебудування,
3
спеціальної морської освіти та практичного судопід’йому затонулих субмарин.
Здійснено обрис взаємодії представників української школи підводного
мореплавства з іншими подібними національними школами, за певними
критеріями математичного аналізу визначено відмінності української школи
підводного мореплавства та проведено порівняння з аналогічним російським
утворенням.
На основі кліометричних досліджень визначено: піки можливого
групового застосування штурмових засобів нападу з-під води ХVI-XVIII ст.;
простежено розвиток підводного мореплавства у ХІХ ст. з виокремленням
пропозицій та їх практичної реалізації в Російській імперії та закордоном
(практика); у зворотній хронології простежено, на основі патенту США на
винахід глайдеру, подібні винаході в часі для виявлення першовідкривача та
фундатора цього напрямку; встановлено відсоток українців-підводників
Чорноморського флоту в роки Першої світової війни; нарешті, побічним
наслідком дослідження отримана гістограма морської діяльності українського
козацтва та проведена її періодизація.
Практичною реалізацією теоретичних напрацювань стали проекти
допоміжної історичної дисципліни «Фалеристика» по увічненню видатних
представників як української школи підводного мореплавства (Зірка
Командора) так і української наукової школи мореплавства (Морська слава
України).
Фіналом дослідження стала стратифікація систем морської діяльності на
теренах України та у діаспорі в наступній послідовності: Морський код
України, військово-морська історія України, Українська наукова школа
мореплавства включно з її періодизацією, Українська школа підводного
мореплавства та відновлення забутих ланок, що пов’язують у єдиний
нерозривний ланцюг 1750-річну військово-морську історію України та наших
пращурів.
Ключові слова: глайдер, підводний човен, підводна складова української
наукової школи мореплавства. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ........................................................................................................................10
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ.................................................................12
ВСТУП.......................................................................................................................13
Розділ 1. ІСТОРІОГРАФІЧНА, ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА ТА МЕТОДО-
ЛОГІЧНА БАЗА ДОСЛІДЖЕННЯ......................................................................23
1.1 Історіографічна база дослідження.....................................................................24
1.2 Джерельна база дослідження:............................................................................45
1.3 Методологічна основа роботи та термінологічні особливості.......................53
Розділ 2. СИСТЕМОУТВОРЮЮЧА НАУКОВА КОНЦЕПЦІЯ З
ПОДАЛЬШОЮ РЕАЛІЗАЦІЄЮ ТА СТРУКТУРИЗАЦІЯ УКРАЇНСЬКОЇ
ШКОЛИ ПІДВОДНОГО МОРЕПЛАВСТВА НА ТЕРЕНАХ УКРАЇНИ....62
2.1 Визначні особистості Української наукової школи мореплавства................64
2.2 Ретроспектива діяльності підводних човнів поблизу берегів Одещини.......78
2.3 Практична діяльність представників Одеського осередку Української школи
підводного мореплавства по створенню підводних апаратів...............................84
2.4 Концепція «підводного паріння» Кремінського В.П. (1892) як перша
наукова праця Української школи підводного мореплавства...............................95
2.5 15 передбачень Кремінського В.П. щодо світового розвитку підводного
мореплавства, їх реалізація та нарис про діяльність інших осередків УШПМ на
теренах України.......................................................................................................112
Розділ 3. ДІЯЛЬНІСТЬ ОСЕРЕДКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
ПІДВОДНОГО МОРЕПЛАВСТВА ПОЗА МЕЖАМИ УКРАЇНИ .............125
3.1 Інституалізація Української школи підводного мореплавства на Балтиці.125
3.2 Допоміжні інститути УШПМ: підводне кораблебудування, спеціальна
морська підводна освіта та практичний судопід’йом затонулих субмарин......137
3.3 Формування, діяльність осередків УШПМ на Зеленому Клині та Адріатиці,
взаємодія між національними осередками підводного мореплавства,
периодізація і порівняння з аналогічним російським утворенням....................147
3.4 Кліометричні наукові результати дослідження.............................................162
11
3.5 Практична реалізація теоретичних напрацювань за допомогою допоміжної
історичної дисципліни «Фалеристика» по увічненю видатних представників
УШПМ і УНШМ в аспекті реанімування морського коду Української нації..173
ВИСНОВКИ...........................................................................................................185
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ І ЛІТЕРАТУРИ.............................195
ДОДАТКИ...............................................................................................................227
Додаток A. Схеми: А-1. Структура Військово-Морської історії України…...227
А-2. Взаємозалежність систем морської діяльності.........................................228
А-3. Матриця зв’язків підходів і принципів дослідження...................................228
А-4. Структурна схема концепції Александровського-Заковенка-Різніча з
підводного мореплавства класичних підводних човнів........................................229
А-5. Структурна схема концепції Джевецького-Макарова з підводного
мореплавства штурмових засобів нападу з-під води..........................................230
А-6. Структурна схема історіографії концепції В.П.Кремінського.................231
А-7. Логіко-структурна схема дослідження...................................................... 232
А-8 Структурна схема бубніської флотилії субмарин на початку ХХ ст.......233
А-9 Схема бойових позицій Владивостокського загону підводних міноносців..233
Додаток В. Таблиці: В-1. УНШМ кінця ХVІІІ - поч. ХХ ст.................................234
В-2. Пропозиції по винаходам та реалізовані проекти з 1799 по 1899 рр........235
В-3. Серійні підводні човни конструктора Бубнова............................................244
В-4. Відмінності підводної складової Української школи мореплавства..........244
Додаток С. Карти: С-1. Розселення українців у південно-західних губерніях
Російської імперії та комітів Австро-Угорської імперії наприкінці ХІХ ст....245
С-2. Етнографічна карта України видана у Відні в 1916...................................245
С-3. «Оглядова карта українських земель» Степана Рудницького (1915 р.)....246
С-4. Морські походи ІІІ ст.н.е. з території сучасної України............................246
С-5. Зростання Великого князівства Литовського.............................................247
С-6. Велике князівство Литовське у часи найбільшого розквіту.......................247
Додаток D. Ілюстративний матеріал (рис.1 – 25)..............................................248
Додаток E. Список публікацій...............................................................................258
|
|
|