Оксана Анатоліївна Іваненко » Інтеграція регіональних науково-освітніх осередків Наддніпрянської України до європейського інтелектуального простору (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Інтеграція регіональних науково-освітніх осередків Наддніпрянської України до європейського інтелектуального простору (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
Праця
|
|
|
Написано: |
2024 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
19.01.2025 |
|
Твір змінено: |
19.01.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.7 МБ)
|
|
Опис: |
Іваненко О.А.
Інтеграція регіональних науково-освітніх осередків Наддніпрянської України до європейського інтелектуального простору (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.). Київ:
Інститут історії України НАН України, 2024. 555 с.
ISBN 978-617-14-0306-2
У монографії на основі аналізу широкого комплексу вперше запроваджених до
наукового обігу архівних документів, а також маловідомих опублікованих джерел, здійснено спробу відтворення ролі Наддніпрянської України в європейських міжкультурних
комунікаціях крізь призму науково-освітніх практик Київського навчального округу
другої половини ХІХ — початку ХХ ст. Розкривається значення міжнародної співпраці
університетів Наддніпрянської України, насамперед — Університету Св. Володимира як
центру Київського навчального округу. Висвітлюються особливості освітнього життя
етнічних меншин як чинника міжкультурного діалогу на українських землях у складі
Російської імперії. Загалом роль Наддніпрянської України в європейському інтелектуальному просторі розкривається в макроісторичному контексті розвитку міжнародних
відносин у Європі від «Весни народів» 1848–1849 рр. до початку ХХ ст.
Для науковців, викладачів, студентів, дипломатів, усіх, хто цікавиться історією
міжнародних відносин. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
ВСТУП....................................................................................................................... 5
РОЗДІЛ 1
ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛА, ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ
ДОСЛІДЖЕННЯ
1.1. Історіографія проблеми .................................................................................... 11
1.2. Джерельна база ................................................................................................. 44
1.3. Теоретико-методологічна основа дослідження .............................................. 53
РОЗДІЛ 2
МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ У ЄВРОПІ І ЇХНІЙ ВПЛИВ НА
СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНЕ ЖИТТЯ НА ТЕРЕНАХ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ
УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ 40-х рр. ХІХ ст. — НА ПОЧАТКУ ХХ ст.
2.1. «Весна народів» 1848–1849 рр. і її віддзеркалення в Наддніпрянській
Україні ............................................................................................................... 77
2.2. Вплив Східної війни 1853–1856 рр. на активізацію антиурядових настроїв
на українських теренах ..................................................................................... 88
2.3. Роль університетів у модернізаційних процесах на тлі спроб суспільнополітичних перетворень у Російській імперії (60–70-ті рр. ХІХ ст.) ........... 97
2.4. Активізація національного чинника в європейських міжнародних
відносинах і її відлуння в Наддніпрянській Україні ..................................... 104
2.5. Громадський опір у національно-визвольному русі поляків Правобережної
України першої половини 1860-х рр. .............................................................. 114
2.6. Відлуння національно-визвольних рухів на Балканах періоду Східної кризи
1870-х рр. в українському громадсько-культурному житті ........................... 126
2.7. Громадська активність поляків Південно-Західного краю на тлі
загострення російсько-австрійських суперечностей напередодні
Першої світової війни ....................................................................................... 140
РОЗДІЛ 3
УНІВЕРСИТЕТИ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНИХ
НАУКОВИХ ЗВ’ЯЗКАХ УПРОДОВЖ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ ст.
3.1. Співпраця із зарубіжними європейськими науковими центрами в галузі
гуманітарних наук у 60-х рр. ХІХ ст. .............................................................. 158
3.2. Зв’язки у сфері історії, філології і філософії у останній третині ХІХ ст. .... 169
3.3. Науковий обмін у царині правознавства та економічних дисциплін
70–90-х рр. ХІХ ст. ........................................................................................... 192
3.4. Взаємозв’язки в галузі природознавства у 60-х рр. ХІХ ст. ......................... 203
3.5. Співпраця у сфері природничих наук упродовж останньої третини
ХІХ ст. ................................................................................................................ 216
РОЗДІЛ 4
МІСЦЕ ТА РОЛЬ УНІВЕРСИТЕТІВ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ
У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ НАУКОВО-ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
НА ПОЧАТКУ ХХ ст.
4.1. Внесок учених історико-філологічних факультетів у розвиток міжнародних
культурних взаємовпливів ............................................................................... 252
4.2. Взаємозв’язки в галузі юридичних та економічних наук ............................. 269
4.3. Співпраця в царині фізико-математичних дисциплін, хімії і біології ......... 280
4.4. Обмін науково-теоретичними та практичними знаннями в медицині ........ 295
РОЗДІЛ 5
ПОЛЯКИ В КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОМУ РОЗВИТКУ
КИЇВСЬКОГО НАВЧАЛЬНОГО ОКРУГУ
5.1. Прояви культурно-освітнього життя польської громади
наприкінці ХІХ ст. ............................................................................................ 317
5.2. Активізація громадсько-культурної і освітньої праці поляків на початку
ХХ ст. ................................................................................................................. 321
РОЗДІЛ 6
РОЛЬ ШКІЛЬНИЦТВА В ЖИТТІ ЄВРЕЙСЬКОЇ ГРОМАДИ
6.1. Освітні ініціативи єврейського населення періоду «Великих реформ»
60–70-х рр. ХІХ ст. ........................................................................................... 345
6.2. Єврейське шкільництво у 80–90-х рр. ХІХ ст. ............................................... 362
6.3. Національно-освітнє життя євреїв наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. .. 377
РОЗДІЛ 7
КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ ГРЕКІВ,
ЧЕХІВ ТА НІМЦІВ
7.1. Освітні аспекти національного розвитку греків ............................................ 409
7.2. Чеське культурно-освітнє життя ...................................................................... 421
7.3. Просвітницька діяльність німецької громади ................................................ 436
ВИСНОВКИ .............................................................................................................. 459
Список використаних джерел та літератури .......................................................... 477
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|