Марина Гримич » Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців (Когнітивна антропологія)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців (Когнітивна антропологія)
Праця
|
|
|
Написано: |
2000 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
17.09.2025 |
|
Твір змінено: |
17.09.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(32.7 МБ)
|
|
Опис: |
Гримич, М. В. Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців (Когнітивна антропологія). — Київ: АТ «Віпол», 2000. — 380 с. — ISBN 966-646-008-4
Вивчено джерела архаїчного українського традиційного світогляду. Значну увагу приділено першоелементам світу (воді, землі, вогню), культу рослинності, тотемічним ремінісценціям, архітектонічній будові світу, світотворчій символіці у староукраїнській писемності, сакральному світу, а також світобудові. Детально розглянуто гендерну проблему. Окремі розділи присвячено поховальній та родильній обрядовості, архетипам тимчасової смерті, українській ритуальній системі, дихотомії, етнопсихологічним константам українського народу тощо. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Зміст
І. Вступ.
Розділ 1. Проблеми і напрями дослідження традиційного
світогляду
1.1. Постановка питання: визначення і методологічна база
досліджень традиційного світогляду
1.2. Джерела вивчення архаїчного пласта українського
традиційного світогляду
1.3. Язичництво і український традиційний світогляд
1.3.1. Найраніші види нетеїстичних уявлень
1.3.2. Культ родючості
1.3.3. Політеїм
1.4. Християнство і традиційний український світогляд
Розділ II. Світ.
Розділ 2. Першоматерія і формула життя
2.1. Першоелементи світу (вода, земля, вогонь).
Формула життя
2.2. Культ рослинності як складова культу родючості.
Тотемічні ремінісценції
2.3. Культ зерна і насіння
2.4. Архітектонічна будова світу: апокрифічний аспект
2.4.1. Земля
2.4.2. Вода
2.4.3. Небо
Розділ 3. Світотворення
3.1. Міфо-ритуальний аспект
3.2. Структура народного обряду як світотворча модель
3.2.1 .Весняно-літній цикл
3.2.2 . Зимовий цикл
3.3. Світотворення: аритуально-міфологічний аспект
Розділ 4. Мікрокосм і макрокосм
4.1. Міфологічна концепція тотожності людського тіла і
світу
4.2. Світове древо як модель світу
4.3. Світотворча семантика весільних обрядів
4.4. Інші світотворчі моделі
4.5. Світотворча символіка в староукраїнській писемності
Розділ 5. Сакральний світ
5.1. Суть сакрального
5.2. Культ русалки
5.3. П’ятниця
5.4. Матір Божа
5.5. Святі
5 6. Бог
Розділ 6. Світобудова
6 І Абсолютний верх Небо Сонце місяць
6.2 Персіфікований "абсолютний верх”
б.3. “Абсолютний низ"
6.4. Бог і Диявол як втілення асболютного добра і абсолютного зла
6.5. Нижча міфологія
ІІІ. Людина
Розділ 7. Життя-смерть
7.1 Концепція людини в архаїчному міфо-ритуальному
трактуванні Ініціальні кліше в українській народній
культур
7.2. Концепція ритуальної смерті і суть метаморфози
7.3 “Той світ". Концепція “паралельності” простору.
Лімінальні точки: межа між “тим” світом і “цим” світом з
огляду поховальної і родильної обрядовості
7.4. "Дух”. “Душа". Різностадіальні уявлення про світ
мертвих і їхнє співіснування. Полісемічність уявлень про
смерть
7.5. Архетип тимчасової смерті. Ініціальні моделі.
Розділ 8. Етнічний герой
8.1. Поняття “етнічний герой”
8.2. Український “культурний герой”
8.3. Образ героя-аскета в давньоукраїнській писемності
8.4. Етнічний герой козацької доби
Розділ 9. Жінка
9.1. Гендерна проблема
9.2. Тип розселення (патрілокальність, матрілокальність) і
тип відліку родоводу (матрілінійність/патрілінійність)
9.3. Участь у господарській діяльності. Контроль над
ресурсами Майнові аспекти
9.4 Соціальні функції
9.4.1. Обрядова сфера
9.4.2. Необрядова сфера
9.5. Жінка і християнський канон
Люди 19. Український хронотоп
10 1 Простір, спосіб організації простору Уявлення про
сакральний і несакральний простір. Уявлення про “свій” і
“чужий" простір
10.2. Час
10.2.1. Українська ритуальна система і циклічна концепція часу. Дихотомія час сакральний (святковий) і
несакральний (буденний) Лінійці моделі часу: етнологічна лінійність
10.2.2. Минуле і майбутнє у відчутті українця. "Син-
хронність" теперішнього і минулого з точки зору
уявлень про смерть. “Синхронність” теперішнього і
майбутнього з токи зору уявлень про Долю, віри у
вішість снів і ворожінь. Вічність як форма буття
традиційного українця
Розділ 11. Причина і наслідок. Кількість і якість
11.1. Два типи каузальності в традиційній культурі
11.2. Синтаксис українського замовляння
11.2.1. Вступні зауваження
11.2.2. Магічно-словесне обрамлення замовляння
11.2.3. Обставина місця і часу
11.2.5. Підмет
11.2.6. Типи модальності (присудок)
11.3. Взаємопов’язаність
11.4. Кількість і якість. Магія числа
Розділ 12. Етнопсихологічні константи українців
12.1. Форми організації проістору і “образ себе”
12.2. “Образ ворога”
12.3. “Образ покровителя”
12.4. “Спосіб дії”. Чуття часу
12.5. Парадигми етнопсихологічних констант українців
(на матеріалі традиційного світогляду)
IV. Заключне слово
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|