Катерина Гоцало » Текстиль у Флоренції та Венеції очима містян ХV–XVI ст. На прикладі тканин з колекції Музею Ханенків
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Текстиль у Флоренції та Венеції очима містян ХV–XVI ст. На прикладі тканин з колекції Музею Ханенків

Дисертація
Написано: 2023 року
Розділ: Історична
Твір додано: 26.11.2023
Твір змінено: 26.11.2023
Завантажити: pdf див. (29.2 МБ)
Опис: Гоцало К. В. Текстиль у Флоренції та Венеції очима містян ХV–XVI
ст. На прикладі тканин з колекції Музею Ханенків. – Кваліфікаційна
наукова праця на правах рукопису.



Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за
спеціальністю 032 – Історія та археологія. – Київський національний
університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2022.
Дисертація є дослідженням семантичної функції тканин
(знак/інтерпретація) в очах містян Флоренції та Венеції ХV–XVI ст. Для
цього використовуються писемні та візуальні джерела зазначеного часу. За
їхнього посередництва, визначаються та аналізуються ті характеристики
текстилю, що найбільше привертали увагу містян за повсякденних та
урочистих подій.
Сучасними дослідниками часто наголошується на функції символу,
що її виконували тканини в різних контекстах суспільного існування
попередніх часів. При цьому науковці спираються в основному на
загальноусталені уявлення про світоглядні особливості тогочасних
суспільств. Однак як самі європейці доби Ренесансу контекстуалізували,
тлумачили, сприймали текстиль, які візуальні та тактильні характеристики
цього матеріалу та яких саме сенсів набували за різних обставин – ці
питання лишаються відкритими.
З поч. ХХ ст., тканини стали активно вивчатися – спершу як предмети
декоративного мистецтва та матеріальної культури, у музейних та
приватних колекціях, згодом – задля їхнього використання в якості
візуального джерела в широкому колі історичних досліджень. Однак донині
дослідники, які вивчають зразки давнього текстилю та теоретики, які
висвітлюють різні аспекти виробництва та побутування цього матеріалу,
почасти працюють «паралельно»: реальні предмети все ж виступають


3





переважно узагальненим ілюстративним матеріалом до теоретичних
розробок науковців. Натомість характеристики конкретних давніх тканин
нечасто використовуються для доповнення та поглиблення наукових
історичних концепцій.
Основним візуальним джерелом дисертації є твори мистецтва, зразки
матеріальної культури – історичні тканини з колекції Музею Ханенків. Аби
це було можливим, другий розділ зосереджено на історії формування та
дослідження музейної колекції текстилю, а також презентації поточної
роботи по уточненню атрибутивних даних окремих її предметів. Частина
тканин, що вважалася італійською, згідно із нашими спостереженнями
дійсно виявилася такою. Атрибуція інших була уточнена або доповнена. За
їхнього посередництва, надалі в дисертації підтверджуються,
доповнюються та розширюються ті висновки щодо семантики текстилю, що
були зроблені нами згідно із іншими зображальними та писемними
джерелами досліджуваного часу. Таким чином, здійснюється спроба
віднайти та продемонструвати безпосередні зв’язки між збереженим донині
давнім текстилем та його згадками у різних видах джерел.
Аби з’ясувати, які тканини були присутніми в житті венеційців та
флорентійців різного походження та рівня матеріального забезпечення за
доби Ренесансу, третій розділ дисертації присвячено виробництву та
особливостям використання ними текстильного матеріалу. Зроблено
спостереження, що майже всі флорентійці та венеційці мали змогу у
різноманітні способи ознайомлюватися з широким за якістю та вартістю
спектром тканин. Представники суспільства будь-якого соціального
походження використовували коштовний текстильний матеріал
десятиліттями, часто жертвували його до храмів та передавали у спадок.
Більшість містян так чи інакше долучалися і до процесів виробництва
текстилю, або ж спостерігали їх в міському просторі – поміж вулиць, на
території монастирів, розкішних віл та маєтків.


4





На відміну від ХХІ ст., коли тканини створюються переважно
механізовано, а дешевші синтетичні волокна можуть імітувати дорожчі, за
ХV–XVI ст. венеційці та флорентійці вміли розрізняти типи текстилю «на
око» та використовували їх для підкреслення необхідних змістів під час
публічних та приватних заходів: описам тканин в писемних документах
різного призначення приділено багато місця та уваги. Автори офіційних
історій та особистих щоденників, листів та інвентарів ретельно оповідали
про види тих тканин, що спостерігали в приватних та публічних просторах,
їхні кольори, кількість та якість. Натомість оздоблення текстилю вони
змальовували в основному доволі узагальнено, не вдаючись до деталізації,
наприклад, орнаментів.
В четвертому розділі нами проаналізовано, які саме характеристики
текстильного матеріалу слугували засобами демонстрації соціального
статусу, урочистості світських та релігійних публічних подій, відмінностей
між культурами, у Венеції та Флоренції ХV–XVI ст. Так, якість та кількість
текстилю повсякчас уособлювали та візуально відображали статки особи чи
її походження, або ж рівень урочистості того чи іншого заходу. На
противагу, хоча візерунки та кольори також виконували не останню роль в
цьому, вони були більш гнучкими та варіативними характеристиками
тканин, а не строго прив’язаними до статусу людини, чи знову ж, події.
Виходячи зі зроблених спостережень стосовно особливостей
семантики текстилю у Венеції та Флоренції доби Ренесансу, в останньому
розділі також запропоновано можливі підходи у використанні збережених
донині давніх тканин в якості історичного джерела. На прикладі
текстильних виробів з колекції Музею Ханенків продемонстровано, що
візерунки та технології виробництва одних тканин здатні «повідомити» про
спільне та відмінне у світогляді різних культур; кольори інших можуть бути
корисними в дослідженнях стратифікації суспільства; елементи візерунків


5





третіх зберігають та втілюють сталі візуальні образи, століттями характерні
для тієї або іншої культури.
Ключові слова: історичні тканини, музейна колекція, музей, ХV–XVI ст.,
ХІХ–ХХ ст., Ренесанс, Пізнє Середньовіччя, Венеція, Флоренція, візуальна
культура, візуальна ідентичність, культурна ідентичність, візуальні
дослідження, атрибуція, іконографія.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.