|
Написано: |
2023 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
26.12.2023 |
|
Твір змінено: |
26.12.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.1 МБ)
|
|
Опис: |
Гейко О. Л. Екстерналізація міжнародного виробництва в
агрохарчовій індустрії – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за
спеціальністю 292 – міжнародні економічні відносини. Київський національний
університет імені Тараса Шевченка. – Київський національний університет імені
Тараса Шевченка, Київ, 2023.
У дисертаційній роботі узагальнено та поглиблено теоретико-
концептуальні підходи до аналізу екстерналізаційних процесів в агрохарчовій
індустрії. Здійснено аналіз сучасного стану участі України в глобальних ланцюгах
створення вартості та залученість аграрних екстернальних партнерів у
виробничих ланцюгах вітчизняних та іноземних БНП.
На основі систематизації та критичного аналізу ранніх досліджень
екстерналізаційних процесів, які представлені таких відомих вчених-економістів:
теорія ГЛСВ, де T. Sturgeon та J. Humphrey аналізують типи взаємозв’язків між
партнерами і сутність контролю при екстерналізації; піздній варіанти
еклектичної теорії, де Dj. Danning засвідчує важливість екстерналізації та
намагається дослідити даний процес через модель OLI; теорія «народжені
глобальними» та «нові міжнародні підприємства», дані теорії вказують на
екстерналізацію, як на нову ознаку БНП та аналізують причини і наслідки даного
явища; теорія нової економічної географії A. Rugman показує, як у кластерах
інвестицій БНП співпрацюють із субконтракторами і партнерами; мережева
теорія та теорія флагманських БНП за A. Rugman, де аналізують екстерналізацію з
позицій стратегічного менеджменту тобто управлінням мережею аутсорсерів або
партнерів. Зроблено висновок щодо збагачення і поглиблення теоретичних
уявлень про теорії екстерналізації. Було систематизовано усі отримані
напрацювання щодо екстернальних процесів та виокремлено їх типи, які було
представлено та досліджено в роботі.
Обґрунтовано та систематизовано типи екстернальних партнерств та рівні
взаємозвязків між компанією та екстернальним партнером. Розглянуто досвід
3
провідних агрохарчових БНП США та екстернальний зв'язок з субконтрактними
фермерськими господарствами. Проаналізовано діяльність компаній Cargill та
Tyson Foods, які успішно користуються послугами субконтракторів та отримують
ряд економічних привилегій від такої діяльності. Вони створюють умови для
фермерських субконтракторів в контексті фінансової та технологічної підтримки
та встановлюють норми якості на сировинну продукцію, отримуючи потрібний
товар в умовлені терміни. Субконтрактори отримують від такої діяльності
додаткове фінансування, підвищення кваліфікації та більшу маржу від
виробництва сировинної продукції.
Проаналізовано сучасний стан відносин між вітчизняними та
міжнародними БНП з естернальними агровиробниками на території України,
взаємозв’язок БНП Nestle та Danon з місцевими аутсорсерами та шлях їх
взаємоспівпраці. Компанії впроводили на території України свій міжнародний
досвід співпраці з екстернальними партнерами агрохарчової галузі, створивши
ряд програм підтримки та розвитку господарств до рівня відповідності якості
затребуваних компанією та впровадили екологічний аспект виробництва, який є
одним із стратегічних видів діяльності міжнародних компаній. Вітчизняні
компанії Kernel та Nibulon такой впроваджують програми підтримки задля
залучення до своєї діяльності все більшої кількості екстернальних партнерів,
оскільки вони формують більшу частину еспортного портфелю зернової
продукції.
Запропоновано сприяння розвитку та розширення переробної галузі
України завдяки ряду стратегічних переваг, які має країна: велика кількість
кваліфікованих виробників в сфері екстернальних фермерських господарств,
географічне розташування, широка мережа логістичних сполучень, досвід
провідних БНП у партнерських відносинах з локальними аутсорсерами, досвід
Туреччини, як лідера у переробній галузі, який користується українською
сировинною продукцією.
Визначено конкурентоспроможність сільськогосподарської продукції
України на світовому аграрному ринку в умовах міжнародної конкуренції.
4
Запропоновано перехід від сировинного виробника до виробника створення
доданої вартості.
Розроблено структурно-логічну схему заходу щодо створення потужностей
створення доданої вартості на прикладі перербки пшениці та подальшого еспорту
борошна на основі ряду стратегічних переваг країни та участі в глобальному
ланцюгу створення вартості даної продукції.
Визначено затребованість сільськогосподарських екстернальних партнерів
України як вітчизнаними БНП так і міжнародними.
Ключові слова: екстерналізація, агрохарчова індустрія, аграрний ринок,
багатонаціональні підприємства, міжнародне виробництво, глобальні ланцюги
створення вартості, глобальні ланцюги поставок, прямі іноземні інвестиції, ринки,
що формуються, міжнародне портфельне інвестування, створення доданої
вартості, транзакційні витрати, інновації, міжнародне фінансування,
сільськогосподарські підприємства. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП……………………………………………………………………………...…10
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ЩОДО АНАЛІЗУ ЕКСТЕРНАЛІЗАЦІЇ
МІЖНАРОДНОГО ВИРОБНИЦТВА…………………………………………….18
1.1 Розвиток сучасної теорії екстерналізації міжнародного
виробництва…………………………………………………………………………...18
1.2 Діалектика екстерналізації та інтерналізації міжнародного
виробництва……………………………………….……………………………….….46
1.3 Форми екстерналізації міжнародного виробництва…………………………..62
Висновки до розділу 1………………………………………………………………...85
РОЗДІЛ 2. СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЕКСТЕРНАЛІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНОГО
ВИРОБНИЦТВА АГРОХАРЧОВОГО СЕКТОРУ…………………………… .87
2.1 Етапи розвитку екстерналізації міжнародного виробництва в агрохарчовій
галузі…………………………………...………………………………………………87
2.2 Інституційна та функціональна структура глобальних ланцюгів створення
вартості в агрохарчовій індустрії…………………………………………………...106
2.3 Особливості моделей стратегічного менеджменту екстерналізаційних ланок
агрохарчових БНП………….…………...…………………………………………...137
Висновки до розділу 2……………………………………………………………….158
РОЗДІЛ 3. БІЗНЕС-ПРАКТИКА МОДЕЛЕЙ ЕКСТЕРНАЛІЗАЦІЇ АГРО-
ХАРЧОВИХ КОРПОРАЦІЙ УКРАЇНИ ………………………………………..162
3.1 Місце українських фірм в глобальних ланцюжках створення вартості агро-
харчової промисловості……………………………………………………………..162
3.2 Аутсорсинг БНП з українськими партнерами в сфері пгробізнесу…….….182
3.3 Стратегічні альянси БНП з українськими фірмами………………………....198
Висновки до розділу 3……………………………………………………………….217
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………………220
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕД………………………………………...224
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………...244
|
|
|