|
Написано: |
2021 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
06.06.2025 |
|
Твір змінено: |
06.06.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(27.9 МБ)
|
|
Опис: |
АНОТАЦІЯ
Фоменко Н. В. Stylus phantasticus в західноєвропейському
клавірному мистецтві XVII–XVIII століть. – Кваліфікаційна наукова праця
на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата
мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво.
Національна музична академія України імені П. І. Чайковського Міністерства
культури та інформаційної політики України, Київ, 2021.
У дисертації досліджено фантазійний стиль як самобутнє явище
клавірного мистецтва Бароко та запропоновано цілісний підхід до
виконавського його опанування у сучасній практиці гри на клавесині.
У роботі простежено витоки та історичний розвиток фантазійного
стилю, що формується у творчості італійських клавіристів-імпровізаторів
межі XVI–XVII ст. та сягає кульмінаційної точки у клавірних творах Г. Ф.
Генделя і Й. С. Баха. Розкрито зв’язки віртуозного інструментального
письма з мадригальним стилем та бароковою музичною риторикою. На цій
підставі визначено сутнісні властивості стилю: імпровізаційність, що
обумовлена природою клавірної творчості, риторичність, яка позначена в
яскравій афектності, контрастності та водночас підпорядкуванні музичної
композиції репрезентативному канону (риторичній диспозиції).
У дослідженні визначено, що для коректного прочитання нотних
текстів клавірних творів фантазійного стилю необхідні специфічні знання та
навички, відповідні виконавським традиціям та естетичним засадам
музичного мистецтва барокової доби. Для увиразнення названих традицій та
формування цілісного підходу до опанування музики фантазійного стилю, у
дисертації здійснено стильову реконструкцію з опорою на першоджерела (
інструктивні трактати та передмови до збірок творів) барокових майстрів
Томаса де Санта Марії, Джироламо Дірути, Адріано Банк’єрі, Джуліо Каччіні
, Джироламо Фрескобальді, Ніколо Паскуалі, Франческо Ґаспаріні,
Франческо Джемініані та ін.
У дисертації визначено, що ключовою для цілісного осмислення та
виконавського опанування творів фантазійного стилю є категорія афекту та
риторично-мовленнєвий виконавський підхід, що дає змогу найповніше і
відповідно стильовим домінантам епохи втілити різноманітні affetti, звукові
ідеї музичних текстів, що зазвичай представлені у схематичному (неповному)
нотному записі.
За результатами стильової реконструкції у дисертації запропоновано
методичний комплекс для розв’язання основних виконавських задач під час
опанування творів фантазійного стилю на клавесині, насамперед щодо
коректного прочитання нотного тексту клавірних токат, прелюдій, фантазій
XVII–XVIII ст. Запропонований підхід орієнтований на такі визначальні для
стилю характеристики, як метро-ритмічна (sprezzatura) і гармонічна свободи
(meraviglia).
5
Питання агогіки, артикуляції і аплікатури, засоби дизайнування
фактури (у тому числі розкладання акордів та орнаментальне оздоблення)
розглянуті у контексті виконавських традицій клавірних шкіл Бароко та
загальних стильових нормативів музичного мистецтва доби, що уособлюють
такі музичні ієрархії як гармонія, ритм, пульс та емфазіс.
У дисертації визначено, що опанування метро-ритмічної свободи
фантазійного стилю має базуватися на розумінні барокової ієрархії пульсу (
тактусу) та принципів барокової агогіки, що закладені (на мікрорівні) в
техніці ритмічної альтерації, тобто манері гри «нерівними нотами», а на
макрорівні – у манері con disrezione, що передбачає свободу темпових зсувів
в межах свободних розділів клавірних токат.
Визначено, що невід’ємною частиною вдалої інтерпретації творів
фантазійного стилю є розкриття та увиразнення дисонансу згідно міри його
напруженості та драматургічної ролі у художньому цілому твору, та
запропоновано виконавські прийомі щодо його увиразнення на клавесині.
У дисертації також запропоновані практичні шляхи для реалізації
акордової фактури, зокрема виписаних цілими нотами вступних, кадансових
акордів барокових токат та фактури акордових прелюдій, що передбачають
імпровізаційне дизайнування виконавцем музичної тканини. Висвітлені
засоби арпеджування, розкладання акордів, особливості використання
acciaсcatura (додавання неакордових звуків при арпеджуванні) та оздоблення
фактури «лінійною» орнаментикою, що якнайліпше пасує для виконання як
італійської, так і німецької музики фантазійного стилю.
Зроблено висновок, що осмислена інтерпретація клавірних токат,
прелюдій XVI–XVIII століть має ґрунтуватися на засвоєнні виконавських
традицій італійської та німецької національних шкіл, оволодінні технікою
basso continuo та осмислення природи барокової імпровізації. У поєднанні з
вивченням досвіду сучасних прочитань творів фантазійного стилю
представниками історично поінформованого виконавства, а також
розумінням загальних естетичних та стильових передумов барокової
музичної творчості, закріплених в теоретичних трактатах епохи,
запропонований комплексний підхід дає можливість більш гнучкого
розуміння та виконавського прочитання музики інших барокових стилів.
Наукова новизна результатів дослідження полягає у тому, що в
дисертації вперше:
− запропоновано комплексний підхід до опанування stylus phantasticus;
− в обіг вітчизняної музичної науки та виконавської практики введено
низку раніше недосліджуваних текстів і музичних творів (зокрема
клавірних творів раннього Бароко);
− за англійськими версіями репринтних видань перекладено українською
мовою передмови Дж. Фрескобальді до двох книг токат 1616 і 1637 рр.,
частково перекладено розділи збірок «Fiori Musicali» (1635) та «Il Primo
Libro di Capricci» (1624), а саме розділи, що містять настанови
композитора стосовно виконання вільних частин творів;
6
− укладено словник найуживаніших у творах фантазійного стилю
риторичних фігур з метою допомогти виконавцям, які звертаються до
творів фантазійного стилю.
Також розвитку набули сучасні дослідницькі студії щодо
імпровізаційної природи та риторичної складової фантазійного стилю,
продовжені сформовані у контексті історично поінформованого виконавства
актуальні методичні підходи до опанування різноманітних стилів і жанрів
старовинної музики.
Практичне значення дисертації полягає в її принциповій орієнтованості
на музикантів-виконавців. Теоретичні та аналітичні матеріали дослідження
можуть бути використані в академічних курсах присвячених історії та теорії
виконавських стилів, історії західноєвропейської музики барокової доби.
Практичне опанування запропонованого в дослідженні підходу може бути
здійснено у межах занять в класі клавесину, органу та фортепіано, оскільки
пропонує сучасному виконавцю шляхи до стилістично відповідного
прочитання клавірних творів досліджуваної епохи на комплексних засадах.
Ключові слова: stylus phantasticus, фантазійний стиль, історично
поінформоване виконавство, клавірне мистецтво, клавірна токата, Бароко,
клавесин. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
\l "_Toc71306536" АНОТАЦІЯ........................................................ _Toc71306536 \h 3
SUMMARY................................................................................... _Toc71306537 \h 6
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ
Toc71306538 \h 11
HYPERLINK \l "_Toc71306539" ВСТУП.............................................. _Toc71306539 \h 12
РОЗДІЛ 1 ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНІ ЗАСАДИ STYLUS PHANTASTICUS
Toc71306540 \h 27
1.1. Історико-стильові контексти виникнення та розгортання фантазійного
стилю............................................................................................ _Toc71306541 \h 27
1.2. Риторична складова фантазійного стилю......................... _Toc71306542 \h 48
1.3. Stylus phantasticus як втілення барокової антиномії «свобода і порядок»
Toc71306543 \h 69
Висновки до Розділу 1............................................................... _Toc71306544 \h 76
РОЗДІЛ 2..................................................................................... _Toc71306545 \h 79
СТРАТЕГІЇ ВИКОНАВСЬКОГО ПРОЧИТАННЯ STYLUS PHANTASTICUS
Toc71306546 \h 79
"_Toc71306547" 2.1. Барокова система музичних ієрархій як передумова
виконавського втілення стилю................................................... _Toc71306547 \h 79
1306548" 2.2. Засоби виконавської реалізації stylus phantasticus _Toc71306548 \h 84
2.2.1. Метро-ритмічна свобода............................................... _Toc71306549 \h 84
2.2.2. Гармонічна свобода............................................ PAGEREF _Toc71306550 \h 95
2.2.3. Фактура та орнаментика............................................ _Toc71306551 \h 101
2.2.4. Артикуляція.................................................................... _Toc71306552 \h 122
Висновки до Розділу 2............................................................. _Toc71306553 \h 130
РОЗДІЛ 3................................................................................... _Toc71306554 \h 133
СУЧАСНІ ВИКОНАВСЬКІ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ФАНТАЗІЙНОГО СТИЛЮ
Toc71306555 \h 133
c71306556" 3.1. Особливості реалізації stylus phantasticus у італійській
клавірній токаті.......................................................................... _Toc71306556 \h 133
3.2. Німецька клавірна токата................................................. _Toc71306557 \h 156
HYPERLINK \l "_Toc71306558" 3.3. Фантазійний стиль у клавірних творах Г. Ф.
Генделя та Й. С. Баха............................................................... _Toc71306558 \h 168
Висновки до Розділу 3............................................................. _Toc71306559 \h 189
ВИСНОВКИ............................................................................. _Toc71306560 \h 191
3
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ................................ _Toc71306561 \h 198
ДОДАТКИ................................................................................ _Toc71306562 \h 232
Додаток А................................................................................. _Toc71306563 \h 232
HYPERLINK \l "_Toc71306564" Додаток Б........................................ _Toc71306564 \h 235
Додаток В.................................................................................. _Toc71306565 \h 237
Додаток Г.................................................................................. _Toc71306566 \h 246
Додаток Д.................................................................................. _Toc71306567 \h 247
Додаток Е.................................................................................. _Toc71306568 \h 276
Додаток Ж................................................................................. _Toc71306569 \h 280
|
|
|