Ольга Демідко » Театр у соціокультурному житті Північного Приазов'я (середина XIX – XX ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Театр у соціокультурному житті Північного Приазов'я (середина XIX – XX ст.)

Дисертація
Написано: 2019 року
Розділ: Історична
Твір додано: 29.01.2019
Твір змінено: 08.02.2024
Завантажити: pdf див. (5.5 МБ)
Опис: Демідко О. О. Театр у соціокультурному житті Північного Приазов’я (середина XIX–XX ст.) – кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук (доктора філософії) за спеціальністю 07.00.01. – «Історія України». – Маріупольський державний університет, Маріуполь, 2019.


У дисертації досліджено особливості розвитку театру Північного Приазов’я у контексті соціокультурного життя регіону від середини XIX–XX ст.

Проведено ґрунтовний аналіз історіографії теми, який засвідчує, що незважаючи на наявність праць, присвячених як окремим театрам Північного Приазов’я, так і розвитку театрального мистецтва в певні історичні періоди, до цього часу відсутнє спеціальне історичне дослідження, присвячене театральному життю Північного Приазов’я. Існуючий матеріал потребує систематизації, осмислення і введення до наукового обігу в якості фактологічної бази. Встановлено, що різні види історичних джерел дозволили найбільш повно вирішити поставлені завдання. Виявлено, що застосування різних правил і методів наукового дослідження сприяло формуванню вірогідних наукових знань про театр у соціокультурному житті Північного Приазов’я (середини XIX–XX ст.).

Підкреслено, що формування театрального життя у Північному Приазов’ї почалося з середини XIX ст. завдяки наявності мандрівних (пересувних) труп. Охарактеризовано виникнення перших професійних театральних труп в регіоні, загальні тенденції розвитку маріупольського і бердянського театрів, а також проаналізовано наявні проблеми в театральній культурі у зазначений період. З’ясовано, що особливе місце в театральному житті регіону наприкінці XIX ст. посідав український музично-драматичний театр. Виявлено, що особливостями розвитку театрального життя в Північному Приазов’ї у цей період стали постійна наявність у регіоні гастролюючих труп, музично-розважальна спрямованість багатьох вистав та розвиток аматорського руху. Оцінено вплив театрального мистецтва і встановлено, що серед мешканців приазовського краю театр користувався великим пошануванням.

Дослідження показало, що на початку XX ст. підвищилося ідейне і просвітницьке значення сцени провінційних театрів. У Маріуполі та Бердянську працювало кілька театрів, що створило умови для формування театральних сезонів, приїзду гастролерів, а також розвитку місцевих аматорських колективів. Виступи гастролерів – українських, російських та іноземних зірок театральної сцени – сприяли популяризації та збагаченню театральної культури, перетворенню Маріуполя і Бердянська в культурні центри регіону.

У дисертації проаналізовано особливості державної політики в сфері театрального мистецтва в роки Громадянської війни (1917–1920 рр.) і в перші роки радянської влади. Радянська влада намагалася якомога ширше використовувати театр в справі агітації і пропаганди. У зв’язку з загальнодержавними проблемами, умови, в яких працювали театральні заклади регіону, значно погіршилися – у репертуарі театрів були популярними розважальні жанри. І все-таки завдяки збереженню кращих зразків театральних традицій в репертуарній політиці переважала українська та зарубіжна класика.

Обґрунтовано, що ідеологічний диктат, політичні репресії 1930-х років, гальмуючи розвиток театрального мистецтва, стали періодом випробувань для театральних колективів Приазов’я. У дослідженні зроблена спроба проаналізувати специфіку становлення і розвитку грецького театру Північного Приазов’я в 30-ті роки XX ст. Значна увага приділена репертуару, творчим пошукам акторського складу та основним проблемам театру. Розкрито місце грецького театру в громадському та культурному житті населення регіону.

Визначено особливості діяльності театральних закладів Маріуполя та Бердянська в період німецької окупації 1941–1943 рр. Проаналізовано вплив маріупольського Товариства «Просвіта» на розвиток театрального мистецтва регіону.

Окрему увагу приділено розвитку театрального мистецтва Північного Приазов’я протягом 1946–1960-х років. Окреслено заходи радянської влади, спрямовані на відновлення контролю за театральною справою, ослабленого під час війни. Висвітлено причини припинення діяльності маріупольського театру наприкінці 1940-х років. Виявлено, що незважаючи на відсутність професійного театру, художня культура міста продовжила свій розвиток завдяки гастрольним турам і унікальній творчості самодіяльних театральних гуртків Бердянська і Маріуполя. Висвітлено відкриття Обласного драматичного російського театру в м. Маріуполь, який посприяв підйому творчої активності театральних митців міста. Проаналізовано основні тенденції розвитку маріупольського театру у 1960-ті роки, творчі пошуки режисерського та акторського складу. Значну увагу приділено розвитку аматорських театральних колективів у Бердянську. На основі періодичної преси проаналізовано репертуар, особливості гастрольної діяльності, рівень зацікавленості та відвідуваності театральних закладів.

Проведене дослідження дає змогу констатувати, що протягом 1970–1980-х років, переборюючи організаційні та фінансові труднощі, маріупольський театр намагався діяти наполегливо й творчо. Завдяки діяльності головного режисера, народного артиста УРСР Олександра Утеганова вдалося створити творчий колектив високої театральної культури.

Професійний театр Маріуполя протягом 1970-х років знаходить негласний статус одного з кращих драмтеатрів України, чому сприяли гастрольні маршрути колективу. Це був період підкорення елітних столичних вершин: Київ, Москва, Баку, Рига, Таллінн, Вільнюс, Мінськ. І майже – всіх обласних центрів України. Успіх театру був переконливим і вражаючим – повні зали і захоплені відгуки театральної критики. Водночас у Бердянську діяло декілька самодіяльних драматичних колективів. Серед них: Народний театр оперети, Народний театр Бердянського міського Будинку культури та дитячий театр ляльок.

Виявлено, що протягом 1970–1980-х рр. маріупольський театр зміг поліпшити зацікавленість глядачів, проводив творчі зустрічі з маріупольцями, влаштовував конференції глядачів. Ряд вистав маріупольського театру у досліджений період був відзначений на всесоюзних і республіканських фестивалях дипломами, грамотами й преміями, що підтверджувало високий рівень професіоналізму маріупольського театру. Наприкінці 1980-х років у театральному житті регіону спостерігається творча криза що була обумовлена фінансовими труднощами, побутовими проблемами та непорозуміннями всередині трупи.

У дисертації об’єктивно оцінений та критично проаналізований процес формування, становлення та розвитку театру в контексті соціокультурного життя Північного Приазов’я середини XIX–XX ст. Фактологічний матеріал, теоретичні положення, висновки і узагальнення, які містяться в дисертації суттєво розширять сучасні знання з історії України, а отже сприяють інтенсифікації досліджень як з поданої проблематики, так і з суміжних та дотичних тем. Практичне значення роботи визначається тим, що одержані результати можуть стати підґрунтям для подальших наукових розробок, пов’язаних із вивченням української історичної науки.


Ключові слова: театр, Північне Приазов’я, Маріуполь, Бердянськ, соціокультурне життя, культура, репертуар, гастролі.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.