Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ З
Розділ перший. Міфологія казки 22
1.1. Казка в функціонально-міфологічному аспекті 22
1.2. Міфологія кумулятивного сюжету та її синхрон о-
типи 26
- Кумулятивність 26
-Семиперсонажністьітриразовість ЗО
-Вербальна магія 35
—Імітативна магія 42
—Інші синхронотипи 42
Постійне помешкання. Натуральний обмін продуктами
рільництва. Селянський побутовий характер конфлікту. Домашні і свійські тварини в ролі конфліктуючих сторін.
Інформативна функція сюжету в поєднанні з розважальністю змісту та композиційною аморфністю.
1.3. Міфологія ініціальної казки в синхронічно-хронологічному аспекті. 60
а) Героїчний тип ініціації. 64
Основні якості ініціанта: Хитрість, відвага, витривалість. Основні способи випробувань: У битві зі змієм, на повагу до предків,
на кмітливість, на терпіння болю
б) Господарський тип ініціації. 65
Сфери випробування:Земля, вода, небо. Зміст випробувань.
Викорчувати ліс, виростити пшеницю, збудувати млин, проявити відвагу, кмітливість, витривалість
- Ініціальні помічники 66
Представник рідної землі (брат, предок, дружина-посестра).
Тварина-тотем.
- Ініціальний простір 72
Той світ. Світ за очі. Тридев’яте царство. Куди очі світять.
-Чарівні предмети 74
Хатка посеред лісу. Клубок. Перстень і рушник. Чарівний
кінь. Шапка-невидимка. Чоботи-скороходи. Столик, що сам готує їжу. Торбинка-волосянка. Торбинка дротянка. Бичок-самоходик.
Коза, що розсипається золотом. Сорочка. Цілюща вода. Яблучко.
Функція чарівних предметів на чужій землі.
в) Утробний тип ініціації gj
Зміна зовнішності героя. Неефективність чарівних предметів.
Міфопростір як царство ночі, холоду й невагомості. Зміщення предмета в просторі - єдиний засіб магічного впливу на нього.
г) Синхронізація та хронологізація генези основних мотивів
і образів J07
-Культура мезоліту. 107
Уявлення про зооморфних помічників. Предмети-фетиші.
Мотив розкриття зоогонічним персонажем своєї суті юнакові.
Мотив ініціації через поглинання. Сюжет про співжиття дівчини з тотемною твариною.
- Культура неоліту та енеоліту. 109
Хліборобський зміст ініціальних випробувань. Мотив вирубного землекористування. Мінорат. Верховий кінь. Одомашнена корова. Змій. Хатка на курячій ніжці. Мотив метаморфози. Горизонтально-вертикальна модель світобудови. Диференціація світла й темряви, чорно-білии кольороподіл. Предмети розкоші.
Традиція художньої обробки кольорових металів. Поліхромна кераміка.
Розділ другий. Міфолоіія календарно-обрядового никлу 116
2.1. Міф про умираючу й оживаючу природу: типи й син-
хронотипи. jjg
- Зміст календарного міфа в українській обрядовості 122
- Тотемістично-анімістичний тин календарного міфа. Жертва
полю 124
- Пантеїстичний тип календарного міфа. Уявлення про аграрне божество 125
- Головні синхронотипи українських веснянок 133
2.2. Календарне божество в системі вірувань культу предків. Русальний міф ^
- Русальні уявлення та їх синхронізація 145
- Деградація русального міфу. 175
2.3. Купальський міф, його семантика та походження \7)
—Зміст та структура купальських обрядодійств 179
- Шлюбна семантика
-Купальська жертва Igg
2.4. Різдвяно-новорічний міф 206
308
Розділ третій. Міфологія замовлянь 229
3.1. Замовляння з точки зору функціональної специфіки 229
- Господарські замовляння 230
-Лікувальні замовляння 231
3.2. Специфіка міфології замовлянь в етіологічному аспекті. ■ 233
-Реінкарнальнийміф 233
- Апотропеїчні тадистанціальні міфи 238
- Імітативно-імперативний міф 246
Висновки 259
Список скорочень 276
Примітки 280
Summary. 300
тпа
|