Опис: |
Теоретичні основи товарознавства / Т. М. Чорна. – Ірпінь : Університет ДФС України, 2021. – 598 с. – (Серія «На допомогу студенту УДФСУ» ; т. 82).
У навчальному посібнику висвітлено основні питання, що стосуються теоретичних основ товарознавства, зокрема, предмет, зміст і завдання сучасного товарознавства; принципи та методи товарознавства; теоретичні основи формування потреб і споживання товарів; основи безпеки споживання товарів; правове регулювання у сфері захисту прав споживачів; властивості товарів; споживні властивості товарів; хімічний склад продовольчих товарів; якість товарів та її оцінка; методи визначення показників якості товарів; концептуальні засади експертизи товарів; класифікація та кодування товарів; асортимент товарів; види і засоби інформації про товари; ідентифікація та фальсифікація товарів; основи збереження якості та маси товарів під час товаропросування, подовження строків служби і придатності товарів. |
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ПЕРЕДМ ОВА..........................................................................................8
ТЕМА 1. ПРЕДМЕТ, ЗМІСТ І ЗАВДАННЯ
СУЧАСНОГО ТОВАРОЗНАВСТВА.............................................10
1.1. Зміст та основні завдання сучасного товарознавства..............10
1.2. Зв’язок товарознавства з іншими науками................................17
1.3. Основні категорії товарознавства................................................20
1.4. Історія розвитку товарознавства..................................................22
Питання для самоконтролю.................................................................30
ТЕМА 2. ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ ТОВАРОЗНАВСТВА .. 31
2.1. Принципи товарознавства.............................................................31
2.2. Суб’єкти товарознавчої діяльності.............................................33
2.3. Теорії товарознавства.....................................................................35
2.4. Методи товарознавства..................................................................37
Питання для самоконтролю.................................................................42
ТЕМА 3. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ
ПОТРЕБ І СПОЖИВАННЯ ТОВАРІВ.........................................43
3.1. Поняття про потреби та їх класифікація....................................43
3.2. Властивості потреб.........................................................................48
3.3. Фактори формування потреб........................................................51
3.4. Способи задоволення потреб,
процеси і типи споживання..................................................................54
3.5. Споживчі блага як засоби задоволення потреб споживача........57
Питання для самоконтролю.................................................................61
ТЕМА 4. ОСНОВИ БЕЗПЕКИ СПОЖИВАННЯ ТОВАРІВ ... 62
4.1. Поняття про безпеку товарів........................................................62
4.2. Класи небезпеки речовин..............................................................67
4.3. Характеристика видів небезпеки і
показників безпеки товарів..................................................................70
4.4. Вимоги безпеки щодо товарів......................................................88
Питання для самоконтролю.................................................................89
3
ТЕМА 5. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮ ВАННЯ
У СФ ЕРІ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖ ИВАЧІВ............................... 90
5.1. Правові основи захисту прав споживачів................................. 90
5.2. Державний контроль за дотриманням
законодавства про захист прав споживачів...................................... 95
5.3. Правила торговельного, побутового та
інших видів обслуговування населення.......................................... 101
5.4. Правові засади забезпечення якості та
безпечності харчових продуктів і продовольчої сировини........114
5.5. Забезпечення якості та
безпечності непродовольчих товарів............................................... 134
Питання для самоконтролю............................................................... 142
ТЕМА 6. ВЛАСТИВОСТІ ТОВАРІВ........................................... 143
6.1. Загальні відомості про властивості товарів............................ 143
6.2. Хімічні властивості...................................................................... 144
6.3. Фізичні властивості...................................................................... 147
6.3.1. Зовнішні характеристики матеріалів та виробів........148
6.3.2. Механічні властивості...................................................... 151
6.3.3. Теплофізичні властивості................................................ 155
6.3.4. Оптичні властивості.......................................................... 157
6.3.5. Акустичні властивості...................................................... 160
6.3.6. Електричні властивості.................................................... 162
6.4. Фізико-хімічні властивості......................................................... 164
6.4.1. Сорбційні властивості...................................................... 164
6.4.2. Властивості, що характеризують проникність...........166
6.5. Біологічні властивості................................................................. 168
Питання для самоконтролю............................................................... 169
ТЕМА 7. СПОЖ ИВНІ ВЛАСТИВОСТІ ТОВАРІВ................. 170
7.1. Номенклатура споживних властивостей................................. 170
7.2. Функціональні властивості........................................................ 175
7.3. Властивості надійності................................................................ 177
7.4. Ергономічні властивості............................................................. 180
7.5. Естетичні властивості.................................................................. 183
7.6. Властивості безпеки..................................................................... 185
7.7. Екологічні властивості................................................................ 189
Питання для самоконтролю............................................................... 190
4
ТЕМА 8. ХІМІЧНИЙ СКЛАД
ПРОДОВОЛЬЧИХ ТОВАРІВ.........................................................191
8.1. Неорганічні речовини харчових продуктів.............................191
8.1.1. Вода.......................................................................................191
8.1.2. Мінеральні елементи.........................................................197
8.2. Органічні речовини харчових продуктів................................ 205
8.2.1. Вуглеводи........................................................................... 205
8.2.2. Ліпіди................................................................................... 217
8.2.3. Азотисті речовини............................................................ 226
8.3. Речовини, що формують біологічну цінність
харчових продуктів............................................................................. 248
8.4. Речовини, що формують органолептичні
властивості харчових продуктів....................................................... 257
8.5. Енергетична цінність харчових продуктів і
раціональне харчування..................................................................... 266
Питання для самоконтролю.............................................................. 272
ТЕМА 9. ЯКІСТЬ ТОВАРІВ І ЇЇ О Ц ІН КА ................................ 273
9.1. Поняття якості. Фактори, що забезпечують якість товарів.....273
9.2. Вимоги, що висуваються до якості товарів............................ 287
9.3. Г радації якості та діагностика дефектів товарів.................... 292
9.4. Поняття про стандартизацію,
сертифікацію та технічне регулювання.......................................... 301
Питання для самоконтролю.............................................................. 310
ТЕМА 10. МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ
ЯКОСТІ ТОВАРІВ............................................................................ 311
10.1. Класифікація методів визначення
показників якості товарів................................................................... 311
10.2. Об’єктивні методи визначення показників якості.............. 313
10.2.1. Вимірювальні методи................................................... 313
10.2.2. Реєстраційний м етод.................................................... 319
10.2.3. Розрахунковий метод................................................... 320
10.2.4. Метод дослідної експлуатації..................................... 320
10.2.5. Статистичні методи контролю якості....................... 321
5
10.3. Евристичні методи визначення показників якості.............322
10.3.1. Органолептичний метод............................................... 322
10.3.2. Експертні методи........................................................... 325
10.3.3. Соціологічний метод..................................................... 328
Питання для самоконтролю..............................................................330
ТЕМА 11. КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ
ЕКСПЕРТИЗИ ТОВАРІВ................................................................ 331
11.1. Загальні відомості про експертизу товарів...........................331
11.2. Характерні особливості експертизи....................................... 334
11.3. Класифікація експертиз............................................................ 339
11.4. Органи, що контролюють та визначають
якість товарів в Україні...................................................................... 348
Питання для самоконтролю............................................................... 353
ТЕМА 12. КЛАСИФІКАЦІЯ ТА КОДУВАННЯ ТОВАРІВ . 354
12.1. Класифікація товарів: мета й основні завдання...................354
12.2. Загальні правила і методи класифікації товарів..................357
12.3. Основні класифікаційні ознаки............................................... 362
12.4. Види класифікацій товарів....................................................... 365
12.5. Сутність, мета і призначення кодування товарів................368
12.6. Державний класифікатор продукції та послуг України.......373
12.7. Українська класифікація товарів
зовнішньоекономічної діяльності.................................................... 377
12.8. Штрихове кодування товарів................................................... 383
Питання для самоконтролю .............................................................. 391
ТЕМА 13. АСОРТИМЕНТ ТОВАРІВ.......................................... 393
13.1. Поняття про асортимент та його види................................... 393
13.2. Основні показники асортименту товарів.............................. 397
13.3. Управління асортиментом та фактори,
що впливають на формування асортименту товарів ................... 402
Питання для самоконтролю...............................................................410
6
ТЕМА 14. ВИДИ І ЗАСОБИ ІНФОРМ АЦІЇ ПРО ТОВАР ....411
14.1. Інформація про товари: поняття та основні види...............411
14.2. Вимоги до змісту та форми товарної інформації................ 416
14.3. Засоби товарної інформації..................................................... 419
14.4. Інформаційні знаки.................................................................... 427
14.5. Інформаційні ресурси в товаропросуванні........................... 441
Питання для самоконтролю.............................................................. 451
ТЕМА 15. ІДЕНТИФІКАЦІЯ ТА
ФАЛЬСИФІКАЦІЯ ТОВАРІВ...................................................... 452
15.1. Ідентифікація товарів: поняття, види, функції.................... 452
15.2. Фальсифікація товарів: поняття та види............................... 457
15.3. Наслідки виробництва, реалізації та
використання фальсифікованих товарів......................................... 475
15.4. Заходи щодо попередження фальсифікації товарів............ 477
Питання для самоконтролю .............................................................. 479
ТЕМА 16. ОСНОВИ ЗБЕРЕЖ ЕННЯ ЯКОСТІ ТА
МАСИ ТОВАРІВ ПІД ЧАС ТОВАРОПРОСУВАННЯ,
ПОДОВЖЕННЯ СТРОКІВ СЛУЖБИ ТА
ПРИДАТНОСТІ ТО ВА РІВ............................................................ 481
16.1. Чинники середовища, що впливають на зміну
споживних властивостей товарів під час товаропросування.....481
16.2. Товарні втрати та основи збереження якості і
маси товарів під час товаропросування, їх значення................... 486
16.3. Процеси, що відбуваються під час зберігання товарів:
фізичні, хімічні, біохімічні та мікробіологічні.............................. 492
16.4. Забезпечення належних умов зберігання товарів............... 503
16.5. Методи подовження термінів зберігання товарів............... 513
16.6. Тара і пакувальні матеріали..................................................... 538
16.7. Транспортування товарів......................................................... 546
Питання для самоконтролю.............................................................. 552
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
ДЛЯ САМ ОСТІЙНОЇ РО БО ТИ СТУДЕНТІВ........................ 554
ТЕРМ ІНОЛОГІЧНИЙ СЛ О ВН И К............................................. 579
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ Д Ж ЕРЕЛ .................................... 595
7
|