|
Написано: |
2018 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
19.09.2025 |
|
Твір змінено: |
19.09.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(6.3 МБ)
|
|
Опис: |
Брайловський І.А. Стратегія забезпечення розвитку державно-
приватного партнерства в Україні. – Квaлiфiкaцiйнa нaуковa прaця нa прaвaх
рукопису.
Дисертaцiя нa здобуття нaукового ступеня докторa економiчних нaук зa
спецiaльнiстю 08.00.03 – економiкa тa упрaвлiння нaцiонaльним
господaрством. – Чернiгiвський нaцiонaльний технологiчний унiверситет
МОН Укрaїни, Чернiгiв. – 2018.
Дисертaцiю присвячено обґрунтувaнню теоретико-методологiчних
зaсaд i розробцi прaктичних рекомендaцiй щодо формування та реалізації
стратегії забезпечення розвитку державно-приватного партнерства в Україні.
Запропоновано розглядати генезис розвитку ДПП через призму теорії
сумісно-розділених відносин. У даному разі сумісними є відносини
об’єднання фінансових, трудових, інтелектуальних та інших ресурсів задля
спільної реалізації проектів, а розділеними є відносини власності, відносини
щодо розподілу ризиків, а також щодо одержання і привласнення вигід від
реалізації проектів державно-приватного партнерства. Обґрунтовано
визначення категорії «державно-приватне партнерство», яке враховує
сучасну специфіку українських умов становлення ринкових відносин і
представляє ДПП як систему інвестиційних по своїй суті проектів, засновану
на справедливому розподілі необхідних організаційних, фінансових,
виробничих та інших ризиків, що й забезпечує сторонам прийнятний
результат.
Зазначено, що на розвиток ДПП впливає безліч чинників, що саме й
обумовлює різноманітність форм і моделей ДПП. З точки зору класифікації
моделей ДПП виділено чотири ключові елементи різних схем формування
відносин державно-приватного партнерства: визначення операцій щодо
обслуговування проекту, створення спеціального комерційного
підприємства, визначення джерел фінансування, визначення форм власності
(на побудований об’єкт) після закінчення проекту. Узагальнено підходи до
3
класифікації моделей ДПП за критеріями: право власності, відповідальність
за інвестиції, розподіл ризиків, термін дії контракту. Пропонується модель
типової структури проектів ДПП, що передбачає участь у договірних
відносинах значного числа сторін, включаючи уряд, спонсорів проекту,
операторів проекту, фінансистів, постачальників, підрядників, інженерів,
третіх осіб (наприклад, ескроу агентів) і клієнтів.
Обгрунтований концептуальний підхід до функціонування системи
розвитку ДПП в Україні в аспекті об’єднання активів держави з
інвестиційними, управлінськими, мотиваційними та іншими ресурсами
приватного сектора, у межах якої розроблено схему формування і реалізації
проектів державно-приватного партнерства. Зазначено, що, як і для будь-
якого складного соціально-економічного явища чи відповідного процесу
умови забезпечення розвитку ДПП не формуються автоматично, а
створюються під впливом сукупності диверсифікованих чинників, які мають
практичний прояв як на національному так і глобальному, регіональному та
локальному рівнях.
Запропоновано алгоритм багатоваріантного моделювання забезпечення
розвитку ДПП, який комплексно поєднує: по-перше, чітке дотримання
принципів на основі адекватної реакції регулюючої складової та факторної
чутливості проекту в турбулентному глобальному середовищі; по-друге,
використання релевантних для всіх сторін ДПП джерел фінансування
проектів; формування спеціальних інститутів; по-третє, механізмів
формування та гарантування компенсації ресурсів, які можуть генерувати
необхідний позитивний грошовий потік для необхідності обслуговування
боргових зобов'язань та можливості отримання прибутків; по-четверте,
відповідних проектів, які зорієнтованих на досягнення найвищого соціально-
економічного та синергетичного ефекту з урахуванням інтересів
національної економіки.
Запропоновано авторський підхід до класифікації ризиків ДПП, яка
сформована на основі PEST-аналізу. Запропоновано підхід до управління
4
ризиками ДПП, що передбачає: визначення сутності і класифікацію ризиків
ДПП за означеними критеріями; визначення ключових факторів ризиків –
імовірність їх виникнення і ступінь їх наслідків; виявлення методів,
прийомів і принципів розподілу ризиків, які необхідно використовувати при
прийнятті та реалізації рішень в умовах ризику; визначення алгоритму
розподілу ризику; розробку матриці ризиків ДПП і механізму їх
пом’якшення.
Ідентифіковані сучасні особливості розвитку державно-приватних
партнерств в Україні, а саме: нерівномірність кількості проектів і обсягів
інвестицій за роками; досить висока загальна сума інвестицій у проекти
державно-приватного партнерства у порівнянні з країнами регіону;
незначній рівень участі держави у фінансуванні проектів та недосконалість
законодавства в сфері ДПП; переваження обсягів проектів ДПП у галузі
енергетики і телекомунікації і незначні обсяги проектів у галузі транспорту,
водопостачання і каналізації та інші. Для удосконалення нормативно-
правової бази та розвитку інституціонального забезпечення ДПП в Україні
запропоновано комплекс змін та відповідних доповнень до діючих
законодавчих та підзаконних актів, а саме до: Закону України «Про
державно-приватне партнерство»; інших законодавчих актах, які регулюють
відносини ДПП; Бюджетного кодексу; підзаконних актів Кабінету Міністрів
України.
З’ясовано, що провідними країнами у сфері державно-приватного
партнерства є США і Канада. За галузевим розподілом у світі лідирують
проекти у галузі транспортної інфраструктури та охорони здоров'я.
Визначено, що особливого поширення угоди державно-приватного
партнерства набули в якості засобу фінансування суспільної інфраструктури
в країнах Європейського Союзу. Даний процес охоплює проекти в
транспортному секторі, галузі будівництва громадських споруд та їх
обладнання, водопостачання і каналізації тощо.
5
Систематизовано основні інструменти стратегічного розвитку ДПП,
якими користуються органи державної влади та приватний сектор
(планування, організація, контроль та регулювання). Обґрунтовано, що для
формування повноцінної системи стратегічного управління розвитком ДПП в
Україні необхідне включення до складу його учасників інститутів
громадянського суспільства, що представляють інтереси кінцевих
споживачів суспільних благ. При формуванні такої системи з трьох учасників
партнерства за приватним сектором закріплюється функція їх
безпосереднього виробництва на рівні національної економіки.
Запропонована інституційна модель державного регулювання стратегічного
розвитку ДПП в Україні, учасниками якої є органи державної влади, органи
місцевого самоврядування, приватний сектор, а також громадськість.
Обґрунтована концепція забезпечення інноваційного розвитку
державно-приватного партнерства в Україні як системи теоретико-
методологічних поглядів на пізнання та визначення взаємовигідних
організаційно-правових, соціально-економічних та управлінських відносин
між органами державної влади, приватним сектором, науково-освітнім
сектором та громадськістю з метою реалізації суспільно значущих
інноваційно орієнтованих довгострокових інвестиційних проектів і програм у
галузях національної економіки, освіти та науки. Пріоритетними напрямами
забезпечення інноваційного розвитку ДПП визначені основні фактори, які
стримують участь приватного сектора в інноваційному процесі, обумовлені
фінансовими проблемами, недостатнім рівнем державної підтримки
інноваційного розвитку, низькою кваліфікацією менеджменту та персоналу.
До дієвих кроків у забезпеченні розвитку ДПП в Україні
запропоновано віднести: формування та удосконалення існуючого
нормативно-правового забезпечення для реалізації проектів ДПП, а саме
урегулювання взаємодії Закону України «Про державно-приватне
партнерство» та інших нормативно-правових актів; розширення сфери та
напрямів застосування ДПП; розробка та запровадження механізмів гарантій
6
та зниження ризиків у проектах ДПП; забезпечення формування
інституційного середовища; забезпечення реалізації механізмів суспільного
обговорення та проведення незалежного аудиту проектів ДПП; формування
системи моніторингу процесу реалізації проектів ДПП, у тому числі, з метою
визначення ефективності їх моделей; розробка та впровадження сталих засад
ефективного функціонування ДПП в різних галузях вітчизняної економіки у
контексті формування ефективного нормативно-правового середовища.
Розроблено структуру стратегії забезпечення розвитку державно-
приватного партнерства в Україні, головною метою якої є забезпечення
модернізації національної економіки, яка орієнтована на інноваційне
оновлення реального сектора та соціальної сфери країни для збільшення
обсягів і якості виготовлення суспільно значущих товарів та послуг.
Результатами реалізації стратегії забезпечення розвитку державно-
приватного партнерства в Україні є отримання переваг та можливостей як
для державного так і для приватного секторів.
Механізм реалізації стратегії забезпечення розвитку державно-
приватного партнерства в Україні представляє собою сукупність принципів,
методів, соціально-економічних і правових форм, технологій, організаційно-
функціональних структур, на основі і за допомогою яких будуються
партнерські відносини, та проявляється в конкретних моделях. Для
підвищення ефективності реалізації стратегії забезпечення розвитку ДПП,
запропоновано використовувати «Дорожню карту розвитку ДПП-2035». Дана
карта представляє собою алгоритм чітких комплексних послідовних
цілеспрямованих дій в організаційно-інституційній, нормативно-правовій,
фінансово-економічній, науково-освітній та соціальній сферах, які покликані
забезпечувати ефективний розвиток ДПП в Україні, а також заміну діючих
дорогих та неефективних проектів ДПП на більш раціональні та адекватні
сучасним національним реаліям.
Запропоновано технологію контролінгу ризиків ДПП проектів, яка
складається з 6 етапів: ідентифікація факторів ризику за етапами ДПП
7
проекту, оцінювання ризиків, розроблення карт ризиків залежно від сфер
виникнення та критичності їх наслідків для реалізації проекту, розроблення
заходів з мінімізації наслідків від настання ризиків, моніторинг ризиків та їх
індикаторів, корегування карт ризиків та планів заходів з метою
відповідності їх до змінного середовища учасників ДПП. Ідентифікацію та
оцінювання ризиків ДПП проектів запропоновано проводити за групами та
сферами виникнення ризикоутворюючих факторів.
Ключові слова: державно-приватне партнерство, розвиток, стратегія
забезпечення, модернізація, ризики, інновації, моделі, суспільні блага,
національна економіка, соціально-економічна система. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП………………………………………………………………..
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ
ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА …………………………
1.1. Державно-приватне партнерство: сутність і економічний
зміст…………………………………………………………………………
1.2. Теоретичні підходи до формування цільових орієнтирів
забезпечення розвитку державно-приватного партнерства…………….
1.3. Особливості функціонування моделей розвитку державно-
приватного партнерства …………………………………………………..
Висновки за розділом 1……………………………………………..
РОЗДІЛ 2. КОНЦЕПТУАЛЬНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-
ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В УКРАЇНІ……………………………
2.1. Концептуалізація системи забезпечення стратегічного
розвитку державно-приватного партнерства в Україні………………..
2.2. Методологічні підходи до регулювання розвитку державно-
приватного партнерства…………………………………………………..
2.3. Особливості управління бізнес-ризиками у забезпеченні
розвитку державно-приватного партнерства в Україні……………….
Висновки за розділом 2……………………………………………..
РОЗДІЛ 3. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО
ПАРТНЕРСТВА В УКРАЇНІ ТА СВІТІ…………………………………..
3.1. Сучасний стан розвитку державно-приватного партнерства в
Україні……………………………………………………………………….
3.2. Організаційно-правові засади розвитку державно-приватного
партнерства в Україні……………………………………………………….
3.3. Оцінка розвитку державно-приватного партнерства в
провідних індустріальних країнах світу………………………………….
26
39
39
60
83
119
123
123
149
165
192
196
196
209
234
24
Висновки за розділом 3……………………………………………..
РОЗДІЛ 4. ПОЛІТИКА РЕГУЛЮВАННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО
ПАРТНЕРСТВА В УКРАЇНІ……………………………………………..
4.1. Інструментарій забезпечення стратегічного управління
розвитком державно-приватного партнерства в Україні……………….
4.2. Інституційне забезпечення регулювання стратегічного
розвитку державно-приватного партнерства в інноваційній сфері…….
4.3. Оцінка стратегічних орієнтирів державної політики розвитку
державно-приватного партнерства в Україні……………………………
Висновки за розділом 4……………………………………………….
РОЗДІЛ 5. ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ ФОМУВАННЯ ТА
РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-
ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В УКРАЇНІ……………………………
5.1. Перспективні напрями розвитку форм і методів співпраці
держави та бізнесу в українській економіці………………………………
5.2. Формування та реалізація стратегії забезпечення розвитку
державно-приватного партнерства в Україні……………………………..
5.3. Науково-методичний інструментарій оцінки ризиків ДПП у
контексті підвищення ефективності реалізації стратегії забезпечення
його розвитку……………………………………………………………….
Висновки за розділом 5…………………………………………….
ВИСНОВКИ………………………………………………………….
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..
ДОДАТКИ…………………………………………………………….
255
259
259
280
307
322
326
326
351
376
393
398
404
449
|
|
|