Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Пізнавати себе і світ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Близьке й далеке ХХ століття . . . . . . . . . . . . . 9
На шляху до свободи й незалежності . . . . . . . 9
Дві літератури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Розстріляне відродження . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Літературні організації . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Літературний і мистецький
аВангард . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Авангард: за і проти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
михайль семенко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
«кохать кахикать життєдать…» («Місто») . . . 16
Читацький практикум. Місто . . . . . . . . . . . . . 17
Про перетворення світу
(«Бажання») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Читацький практикум. Бажання . . . . . . . . . . . 19
модерніЗм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Під знаком вітаїзму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
«Ґроно п’ятірне» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Чому «неокласики»? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
максим рильський . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Перекладацька діяльність . . . . . . . . . . . . . . . 26
Образ поета . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
З любов’ю до життя
(«Солодкий світ! . .») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Читацький практикум. «Солодкий світ!..» . . . 28
«Добре бути молодим…»
(«У теплі дні збирання винограду…») . . . . . 29
Читацький практикум. «У теплі дні
збирання винограду…» . . . . . . . . . . . . . . 30
Євген Плужник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Ліричний герой . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Захоплений світом
(«Ніч… а човен — як срібний птах! . .») . . . . 34
Читацький практикум.
«Ніч… а човен — як срібний птах!..» . . . 34
Осінні роздуми
(«Вчись у природи творчого спокою…») . . . 35
Читацький практикум.
«Вчись у природи творчого спокою…» . . 36
Володимир свідзинський . . . . . . . . . . . . . . 38
З надією на відновлення
(«Холодна тиша . Місяцю надламаний…») . . . 39
Читацький практикум.
«Холодна тиша. Місяцю надламаний…» . . 40
Магія спогадів
(«Прозорий січень небо розтворив…») . . . . 41
Читацький практикум.
«Прозорий січень небо розтворив…» . . . 41
Літературне життя
Західної україни . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Богдан-ігор антонич . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Добра новина («Зелена Євангелія») . . . . . . . 46
Читацький практикум. Зелена Євангелія . . . . . 46
Різдвяна казка
(«Різдво», «Коляда») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Читацький практикум. Різдво . . . . . . . . . . . . . 48
Читацький практикум. Коляда . . . . . . . . . . . . 49
осип турянський . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
ЛюДиНА і ВійНА
(«ПОЗА МежАМи БОЛю») . . . . . . . . . . . . . . . . 50
історичне та біографічне підґрунтя . . . . . . . 50
Проблемно-тематична основа . . . . . . . . . . . . 51
жанр, художня організація, персонажі . . . . . 52
еміграційна Література . . . . . . . . . . . . 56
Євген маланюк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Освідчення («Один вечір») . . . . . . . . . . . . . . 59
Читацький практикум. Один вечір . . . . . . . . . 60
Про творче покликання
(«Напис на книзі віршів») . . . . . . . . . . . . . . . 61
Читацький практикум. Напис на книзі
віршів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Ностальгія
(«Під чужим небом») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Читацький практикум. Під чужим небом . . . . 63
есей «Малоросійство» . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
З вірою в перемогу
(«Уривок з поеми») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Читацький практикум. Уривок з поеми . . . . . . 66
іван Багряний . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
ЛишАтиСя ЛюДиНОю
(«тигРОЛОВи») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
історія створення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Особливості жанру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
тематична основа, проблематика . . . . . . . . . . 70
Персонажі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Образи природи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
ПроЗоВе роЗмаїття
1920-х рокіВ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
В. домонтович (Віктор Петров) . . . . . . . . 76
ФіЛОСОФСьКий ВиМіР КОХАННя
(«ДіВЧиНА З ВеДМеДиКОМ») . . . . . . . . . . . . . 77
жанр і тематика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
герой і кохання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Роздуми
про сутність людини . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
микола хвильовий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Між ФАНАтиЗМОМ і ЛюДяНіСтю
(«я (РОМАНтиКА)») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
жанр і присвята . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Основний конфлікт . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
герой перед вибором . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Читацький практикум. Я (Романтика) . . . . . . . 85
Мурахи революції
(«Кіт у чоботях») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Юрій яновський . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
МОРе, МОЛОДіСть, РОМАНтиКА
(«МАйСтеР КОРАБЛя») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
історія створення і прототипи . . . . . . . . . . . . 91
Особливості жанру
та художньої організації . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Проблемно-тематичний комплекс . . . . . . . . . 93
Мотиви та образи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Читацький практикум. Майстер корабля . . . . . 95
Валер’ян Підмогильний . . . . . . . . . . . . . . . . 98
яК БУти ЛюДиНОю?
(РОМАН «МіСтО») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Авторський задум, проблематика, жанр . . . . . 99
Стильові особливості . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Сюжет і образи роману . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Читацький практикум. Місто . . . . . . . . . . . . 103
Не Лише ПРО КОХАННя
(«НеВеЛиЧКА ДРАМА») . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Авторський задум та коло проблем . . . . . . . 106
Марта Висоцька . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Образи «нових людей» . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Льова Роттер . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Носії міщанської психології . . . . . . . . . . . . . 108
остап Вишня . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Про себе, і не лише з гумором
(«Моя автобіографія») . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Читацький практикум. Моя автобіографія . . . 112
На риболовлі
(«Сом») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
модерна драматургія . . . . . . . . . . . . . 117
микола куліш . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Не Лише ПРО ЗМіНУ ПРіЗВищА
(«МиНА МАЗАйЛО») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Від задуму — до вистави . . . . . . . . . . . . . . 119
тема, жанр, проблематика . . . . . . . . . . . . . . 120
Художня організація . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Персонажі п’єси . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
У жОРСтОКОМУ ВиРі РеВОЛюцій
(«ПАтетиЧНА СОНАтА») . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
тема і проблематика . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Драма чи трагедія? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Особливості художньої організації . . . . . . . 125
Марина Ступай . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
ілько юга . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Ступай-Ступаненко, Пероцькі, більшовики . . 127
ВоЄнне ЛихоЛіття . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
олександр довженко . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
твори часів війни . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Подвиг материнства
(«Мати») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Людина на війні
(«Воля до життя») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
МАНДРіВКА ДО СВітУ ДитиНСтВА
(«ЗАЧАРОВАНА ДеСНА») . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
жанрові особливості, художня організація . . 135
тема, проблематика, образи . . . . . . . . . . . . . 136
Читацький практикум. Зачарована Десна . . . 137
олесь гончар . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Особистість і світ
(«щоденник») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Читацький практикум. Щоденник . . . . . . . . . 144
Про війну і про кохання
(«Модри Камень») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Літературне
«шістдесятництВо» . . . . . . . . . . . . . . . 150
Василь симоненко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Зізнання в любові
(«Задивляюсь у твої зіниці…») . . . . . . . . . . 153
Читацький практикум.
«Задивляюсь у твої зіниці…» . . . . . . . . . 153
щедрість любові
(«Є в коханні і будні, і свята…») . . . . . . . . 154
Читацький практикум.
«Є в коханні і будні, і свята…» . . . . . . . 155
шлях до щастя
(«Казка про Дурила») . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
дмитро Павличко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Проста філософія долі
(«Два кольори») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Читацький практикум. Два кольори . . . . . . . 159
Слід на серці
(«Найдовша з усіх доріг…») . . . . . . . . . . . . 160
Читацький практикум.
«Найдовша з усіх доріг…» . . . . . . . . . . . 161
іван драч . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
З вірою в майбутнє
(«Балада роду») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Читацький практикум. Балада роду . . . . . . . . 163
Дивний подарунок
(«Крила (Новорічна казка)») . . . . . . . . . . . . 164
Читацький практикум. Крила . . . . . . . . . . . . 164
У пошуках виражальних форм
(«Балада про соняшник») . . . . . . . . . . . . . . 166
микола Вінграновський . . . . . . . . . . . . . . 167
У пошуках краси слова . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Читацький практикум. «Цю жінку я люблю.
Така моя печаль…» . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Борис олійник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Філософська декларація
(«Вибір») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Читацький практикум. Вибір . . . . . . . . . . . . 171
Балада про вічне
(«Пісня про матір») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Читацький практикум. Пісня про матір . . . . 173
григір тютюнник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
«три зозулі з поклоном» . . . . . . . . . . . . . . . 175
Читацький практикум.
Три зозулі з поклоном . . . . . . . . . . . . . . 176
Ліна костенко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Особливості індивідуального стилю . . . . . . 180
Про творчість
(«Страшні слова, коли вони мовчать…») . . . 181
Читацький практикум.
«Страшні слова, коли вони мовчать…» . . 181
життя — як книга
(«життя іде і все без коректур…») . . . . . . 182
Читацький практикум.
«Життя іде і все без коректур…» . . . . . 182
Про творче покликання
(«Доля») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Читацький практикум. Доля . . . . . . . . . . . . . 183
Про кохання
(«Моя любове! я перед тобою…») . . . . . . . 184
Читацький практикум.
«Моя любове! Я перед тобою…» . . . . . . 184
ПРО КОХАННя і тВОРЧіСть
(«МАРУСя ЧУРАй») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Дівчина з легенди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
жанр та історична основа . . . . . . . . . . . . . . 186
Особливості художньої організації . . . . . . . 186
тема, художній конфлікт, проблематика . . . 186
Маруся Чурай і гриць Бобренко . . . . . . . . . 187
Читацький практикум. Маруся Чурай . . . . . . 188
Василь стус . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
На «шляху правдивому»
(«Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…») . . 196
Читацький практикум. «Крізь сотні
сумнівів я йду до тебе…» . . . . . . . . . . . 197
Поезія духовного опору
(«господи, гніву пречистого…»,
«як добре те, що смерті не боюсь я…»,
«Пам’яті Алли горської») . . . . . . . . . . . . . . . 198
Читацький практикум.
«Господи, гніву пречистого…» . . . . . . . . 199
Читацький практикум.
«Як добре те, що смерті не боюсь я…» . . 199
Читацький практикум.
Пам’яті Алли Горської . . . . . . . . . . . . . . . 199
Стоїчне долання безнадії
(«На колимськім морозі калина…»,
«Мені зоря сіяла нині вранці…») . . . . . . . . 200
Читацький практикум.
«На колимськім морозі калина…» . . . . . 201
Читацький практикум.
«Мені зоря сіяла нині вранці…» . . . . . . 201
Поет про поета
(«Феномен доби (Сходження на голгофу
слави)») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Література
«соціаЛістичного реаЛіЗму» . . . . 204
Берегти собори душ
(«Собор» Олеся гончара) . . . . . . . . . . . . . . . 205
«Химерний» твір про колективізацію
(«Лебедина зграя» Василя Земляка) . . . . . . 206
Роман про незвичайну долю
(«Роксолана» Павла Загребельного) . . . . . . 208
Роман про зраду
(«Мальви» Романа іваничука) . . . . . . . . . . . 209
Незвичайне в буденному
(«Дім на горі» Валерія шевчука) . . . . . . . . 211
кримськотатарська
Література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
ервін умеров . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
З БОЛеМ У СеРці («САМОтНіСть») . . . . . . . . . 213
історична основа . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
трагедія народу в незвичному освітленні . . 214
Читацький практикум. Самотність . . . . . . . . . 215
сучасна українська
Література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
що таке сучасна література? . . . . . . . . . . . . 218
елітарна й масова література . . . . . . . . . . . 218
Літературні покоління і групи . . . . . . . . . . . 219
Постмодернізм . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
ігор римарук . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Про оновлення й розчарування
(«Обнови») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Читацький практикум. Обнови . . . . . . . . . . . 221
Василь герасим’юк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
У вічному колі єднання
(«Чоловічий танець») . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Юрій андрухович . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Чи він «марнує роки»?
(«Астролог») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Читацький практикум. Астролог . . . . . . . . . . 224
Про творчість і життя
(«Пісня мандрівного спудея») . . . . . . . . . . . 224
Читацький практикум.
Пісня мандрівного спудея . . . . . . . . . . . 225
іронічне зниження пафосу
(«Козак ямайка») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Читацький практикум. Козак Ямайка . . . . . . 226
Про національного поета
(«Shevchenko is OK») . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Юрій іздрик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Поезія асоціацій
(«вишиванка», «молитва») . . . . . . . . . . . . . . 230
Читацький практикум. молитва . . . . . . . . . . 231
Читацький практикум. вишиванка . . . . . . . . 231
марія матіос . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Образ сучасної жінки
(цикли «триєдина перспектива»,
«Прості вірші») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Читацький практикум. Триєдина
перспектива . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Читацький практикум. Прості вірші . . . . . . . 234
Сімейна сага в новелах
(«Майже ніколи не навпаки») . . . . . . . . . . . 235
сергій жадан . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
На межі щирості й пародіювання
(«Музика, очерет…», «Смерть моряка
річкового флоту…») . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Читацький практикум. «Музика, очерет…» . . 238
Читацький практикум.
«Смерть моряка річкового флоту…» . . . . 238
Між середньовіччям і сьогоденням
(«тамплієри») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Уперед у минуле
(«Ворошиловград») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Роман-подорож
(«інтернат») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
галина Пагутяк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Прихований світ магії
(«Зачаровані музиканти: роман-феєрія») . . 241
мирослав дочинець . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Роман у формі щоденника
(«Криничар . Діяріюш найбагатшої людини
Мукачівської домінії») . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
оксана Забужко . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Рідні, але дуже різні
(«Казка про калинову сопілку») . . . . . . . . . 245
софія андрухович . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
щоденні записки від Стефи
(«Фелікс Австрія») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
олександр ірванець . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
і для театру, і для читання («Маленька
п’єса про зраду для однієї актриси») . . . . . 248
ЗагаЛьні Підсумки . . . . . . . . . . . . . . . . 250
сЛоВник термініВ і Понять . . . . . . 253
|