Ярослав Боровський » Визначна знахідка середньовічної торевтики з Києва
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Визначна знахідка середньовічної торевтики з Києва

Стаття
Написано: 1993 року
Розділ: Історична
Твір додано: 29.01.2023
Твір змінено: 02.08.2025
Завантажити: pdf див. (1.4 МБ)
Опис: Археологія, 1993, № 4


Анотація:

У 1988 році під час археологічних розкопок у Києві, на вулиці Велика Житомирська, було знайдено унікальну мідну чашу з позолотою. Чаша була деформована та навмисно зігнута, але після реставрації виявилось, що це був високохудожній виріб, ймовірно, дискос. На покришці чаші зображено Христа-Еммануїла з написом, що вказує на дату 1527 рік. Цей виріб є цінним свідченням розвитку київського ремесла та іконографічних особливостей пізньосередньовічного мистецтва. Його виготовлення приписується талановитому майстру-художнику, який володів технікою письма золотом по міді. Знахідка стала важливим внеском у мистецьку спадщину України.

Основні ідеї:

1. **Археологічна знахідка:** У 1988 році на вулиці Велика Житомирська в Києві було виявлено унікальну мідну чашу під час розкопок на території давнього «Города Володимира».
2. **Технічні характеристики:** Чаша виготовлена з чистої міді, прикрашена золотим орнаментом і зображенням Христа-Еммануїла, виконаними в техніці письма золотом по міді.
3. **Опис та форма:** У первинному вигляді це була неглибока напівсферична чаша з широкими вінцями та піддоном, яка мала покришку, що кріпилася на шарнірі.
4. **Реставрація:** Чашу знайдено в деформованому стані, вона була навмисно зігнута. Реставрацію провели в Реставраційних майстернях Музею історії Києва.
5. **Іконографія:** На покришці зображено Христа-Еммануїла у вигляді отрока, який благословляє обома руками, що є особливістю, яка зустрічається в київському мистецтві домонгольського часу та на українських іконах XV–XVI століть.
6. **Напис та датування:** Кириличний напис навколо зображення Христа містить дату «лто 35», що відповідає 1527 року, а також слова «Кадило приносив рабі... святій Уляні, котра прийняла».
7. **Призначення:** За своєю формою чаша нагадує дискос, церковну ритуальну посудину, але її знахідка в похованні та деформація свідчать про те, що вона могла використовуватися як побутовий предмет. Покришка з зображенням Христа підкреслювала урочистість церемонії причастя.
8. **Майстерність виготовлення:** Виріб свідчить про високий рівень розвитку київського ремесла. Майстер, що його виготовив, досконало володів багатьма прийомами ювелірного мистецтва.
9. **Орнамент:** Рослинний орнамент на вінцях чаші має стилістичні особливості візантійського мистецтва, схожі на мозаїчні орнаменти Софійського собору в Києві.
10. **Походження:** Місце знахідки та стилістичні особливості вказують на Київ як місце виготовлення, хоча існують припущення про південно-західні, українські впливи на іконографію.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.