|
Написано: |
2019 року |
|
Розділ: |
Мистецтво |
|
Твір додано: |
23.04.2025 |
|
Твір змінено: |
23.04.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.6 МБ)
|
|
Опис: |
Бойко А. М. Естрадно-вокальне мистецтво Китаю в контексті
історико-культурних та жанрово-стильових процесів. – Кваліфікаційна
наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства
(доктора філософії) за спеціальністю 17.00.03 – «Музичне мистецтво» (02 –
Культура та мистецтво). – Харківський національний університет мистецтв
імені І. П. Котляревського, Міністерство культури України, Харків, 2019.
Дисертація присвячена визначенню специфіки становлення і розвитку
китайського естрадно-вокального мистецтва в контексті історико-культурних
та жанрово-стильових процесів ХХ – поч. ХХІ ст.
Актуальність обраної теми дисертаційного дослідження обумовлена
високими досягненнями китайського естрадно-вокального мистецтва, його
значною популярністю в сучасному світовому культурному просторі та
фактичною невивченістю цього явища в українській музичній науці.
Об’єктом дослідження є музична культура Китаю ХХ – початку ХХІ ст.
Предмет дослідження – естрадно-вокальне мистецтво Китаю в контексті
історико-культурних та жанрово-стильових процесів.
Обґрунтовано феноменологічну специфіку китайського естрадно-
вокального мистецтва. Висвітлено його основні джерела та мистецько-
культуротворчі й змістовні складові. Зазначено роль етнічних музичних
традицій різних регіонів і провінцій Китаю, а також традиційної опери й
класичної китайської поезії у формуванні національної специфіки сучасної
китайської вокальної естради. Підкреслено концептуальне значення тези про
синтетичність естрадно-вокального мистецтва Китаю, що загалом є однією із
характерних ознак китайського мистецтва та культури.
Простежено еволюцію естрадно-вокального мистецтва Китаю в
історичному й жанровому дискурсах, запропоновано авторську періодизацію
цього процесу та охарактеризовано його основні етапи: 1) період формування
3
та раннього розвитку, котрий охоплює добу з початку до кінця 40-х рр.
ХХ ст. та містить два етапи: а) етап зародження та первісного становлення
(1900-1910-ті роки), позначений появою жанру шкільної пісні; б) етап
першого розквіту (1920-1940-ві роки), пов'язаний з культурним життям
Шанхаю; 2) період політизації та територіально-змістовного біцентризму
(1950-1970-ті рр.), який охоплює добу від заснування КНР до кінця
Культурної революції й зумовлений паралельним існуванням вокальної
естради в соціалістичному Китаї та у Гонконгу; 3) період деполітизації й
нового розквіту (1980-1990-ті роки), пов'язаний з соціокультурними змінами
та вестернізацією китайського мистецтва; 4) період мистецької
самоідентифікації і міжнародного визнання, пов'язаний з художнім синтезом
національних та іноземних культурних традицій, зокрема формуванням і
розквітом китайського стилю (2000-ні – 2010-ті роки).
Виявлено фонетичні, національно-ментальні та виконавські особливості
китайського вокального мовлення. Підкреслено, що вокальне мовлення
загалом щільно пов’язане з фонетичними особливостями національних мов, а
китайське вокальне мовлення детерміновано фонетикою китайської мови.
Висвітлено національно-ментальні особливості китайської мови, пов’язані
зокрема з ідеографічним характером китайської писемності. Відмічено, що
ознакою китайською мови є особлива мелодійність, зумовлена наявністю
специфічної тонової системи. Здійснено першу спробу аналізу з європейської
точки зору деяких фонетичних особливостей китайської вимови та зумовленої
ними виконавської специфіки китайського вокального мовлення.
Висвітлено характер інонаціональних музичних впливів на формування
та розвиток китайської вокальної естради. Розкрито особливості творчої
рецепції китайським естрадно-вокальним мистецтвом художніх надбань
регіонально-етнічних культур Сіньцзяну, Північно-Західного Китаю (Шаньсі,
Ганьсу), Гуандуну, Тибету, Внутрішньої Монголії та іноземних музичних
традицій – європейських, американських, арабських та японських.
4
Визначено специфіку основних стилів та жанрів китайського естрадно-
вокального мистецтва. Виявлено, що провідними мистецькими стилями
китайської вокальної естради ХХ – початку ХХІ ст. є: а) північно-західний,
б) сіньцзянський і в) китайський стилі естрадної музики та розкрито їх
особливості. Висвітлено також характер тибетського стилю китайської
естрадної музики. Визначено специфіку основних жанрів китайського
естрадно-вокального мистецтва, а саме: шкільної пісні, дитячої пісні, ліричної
пісні, сучасної пісні (шидайцюй), популярної пісні юеською мовою (або ж
шидайцюй на кантонському діалекті), китайської масової пісні (й її
різновидів) та розкрито історичну динаміку їх розвитку.
Розкрито характер віддзеркалення жанрово-стильових процесів у
розвитку світової вокальної естради ХХ – поч. ХХІ ст. у творчості
китайських митців. Висвітлено особливості рецепції китайськими митцями
іноземних музичних стилів (блюз, джаз, рок, поп, ар-н-бі тощо) та жанрів,
зокрема втілення у сучасному китайському естрадно-вокальному мистецтві
стилю classical crossover.
Охарактеризовано творчу діяльність відомих діячів китайської
вокальної естради – композиторів (Лі Цзінь Хуея, Чжоу Цзелуня та ін.) та
виконавців (Лі Гуі, Дао Лана, Хань Лея, Са Діндін та ін.).
Охарактеризовано мистецьку діяльність фундатора китайського
естрадно-вокального мистецтва композитора Лі Цзінь Хуея, твори якого у
жанрах дитяча пісня, шидайцюй та лірична пісня стали міцним підґрунтям
для подальшого формування та розвитку нових естрадних жанрів і стилів.
Митець також є засновником жанру дитячої змішаної пісенно-танцювальної
вистави, у якій синтезуються різні види мистецтва (вокал, хореографія,
музика, театр). Лі Цзінь Хуей зробив величезний внесок до розвитку не лише
естрадно-вокального мистецтва, а й загалом китайської музичної культури
першої третини ХХ ст.
Розкрито творчу діяльність композитора і співака Чжоу Цзелуня –
одного з найвідоміших сучасних китайських естрадних митців, котрий
5
отримав велику популярність як на батьківщині, так і за кордоном. Зазначено,
що саме Чжоу Цзелунь здійснив вагомий внесок до формування та розвитку
так званого китайського стилю, який репрезентує сучасну китайську естраду.
Композиторський доробок Чжоу Цзелуня містить велику кількість творів, що
стали справжніми хітами та завоювали визнання в усьому світі. Пісні
композитора, більшість з яких написана саме у китайському стилі,
вирізняються своєю оригінальністю та самобутністю. Доведено, що творчість
Чжоу Цзелуня значною мірою сприяє популяризації не тільки китайської
вокальної естради, а й загалом мистецтва Китаю у сучасному світовому
культурному просторі.
Визначено роль творчої діяльності та особливості виконавського стилю
уславленої китайської співачки Лі Гуі в контексті еволюції китайської
вокальної естради 2-ї пол. ХХ – поч. ХХІ ст. Охарактеризовано творчий шлях
та мистецькі досягнення артистки, репертуар якої містить понад 500 творів.
Розкрито змістовну сферу пісенного репертуару Лі Гуі, представлену
насамперед ліричними темами кохання, природи, любові до рідної
Батьківщини. Визначено, що виконавський стиль Лі Гуі характеризується
тенденцією до полістилістики, що проявляється у міксуванні естрадної,
академічної та народно-національної манер співу.
Розглянуто творчий шлях відомого співака і композитора Дао Лана та
розкрито значення його мистецької діяльності у розвитку китайської вокальної
естради. Визначено особливу роль у творчості Дао Лана сіньцзянського стилю
естрадної музики. Надано загальну характеристику пісенного репертуару
співака та висвітлено його провідні сфери (ліричну, епічну, драматичну,
філософську). Виявлено особливості вокально-виконавського стилю артиста, в
якому відбувається синтез естрадної, фольклорно-етнічної та оперної
співацьких манер.
Надано загальну характеристику творчої діяльності одного з
найвизнаніших сучасних китайських естрадних співаків Хань Лея. Виявлено
полістилістичність його виконавської творчості, що виявляється у взаємодії
6
різних співацьких манер: естрадної (у стилі поп, рок, джаз), етнічно-
традиційної (перш за все монгольської), а також європейської академічної.
Визначено провідні риси вокально-виконавської майстерності артиста.
Висвітлено діяльність митця як майстерного аранжувальника виконуваних
ним пісень. Розкрито специфіку творчого звернення Хань Лея до етнічних
народних традицій (монгольських, казахських, сіньцзянських тощо).
Охарактеризовано творчу діяльність співачки та композитора Са Діндін,
котра є однією з найобдарованіших та найоригінальніших артисток, які
репрезентують етнічний напрям у сучасній естрадній музиці. Зазначено, що
виконавська і композиторська діяльність Са Діндін вирізняється насамперед
мистецьким зверненням до етнічної й релігійної (буддизм) культури Тибету у
поєднанні з творчим досвідом сучасної поп-музики. Творчості Са Діндін
(композиторській та виконавській) притаманний синтез музики, літератури,
хореографії, жесту, що загалом є однією із ознак китайської художньої
традиції. У переважній більшості пісень, що складають репертуар артистки,
висвітлюються змістовні актуальні проблеми, зокрема тема єдності
мистецтва та природи, в контексті якої артисткою створено власну мову, що
має поєднати людей. Тож творчість Са Діндін є унікальним явищем не лише
китайського, а й світового мистецтва, яке не має аналогів.
Ключові слова: мистецтво естради, естрадно-вокальне мистецтво
Китаю, історико-культурні процеси в Китаї ХХ – початку ХХІ ст., фонетика
китайської мови, еволюція китайської естради, жанрово-стильова специфіка
китайського естрадно-вокального мистецтва, китайські композитори,
китайські естрадні співаки.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП.................................................................................................................. 20
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ
ДОСЛІДЖЕННЯ ................................................................................................ 27
1.1. Естрадно-вокальне мистецтво Китаю як предмет мистецтвознавчого
аналізу............................................................................................................... 27
1.1.1. Естрадно-вокальне-мистецтво як явище ....................................... 27
1.1.2. Китайське естрадно-вокальне мистецтво та його специфіка ...... 35
1.1.3. Періодизація процесу еволюції естрадно-вокального мистецтва
Китаю як проблема сучасного музикознавства ...................................... 39
1.2. Китайське естрадно-вокальне мистецтво в дзеркалі сучасної
музикознавчої думки....................................................................................... 44
1.3. Китайське вокальне мовлення: фонетичні, національно-ментальні та
виконавські особливості................................................................................. 59
Висновки до Розділу 1 .................................................................................... 72
РОЗДІЛ 2. ЕВОЛЮЦІЯ ЕСТРАДНО-ВОКАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА
КИТАЮ: ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИЙ ТА ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИЙ
ДИСКУРСИ......................................................................................................... 74
2.1. Становлення і розвиток китайського естрадно-вокального мистецтва
упродовж 1900-х – 1940-х рр. ........................................................................ 74
2.1.1. Історичні й жанрові передумови народження китайської
вокальної естради (1900-ті – 1910-ті рр.)................................................. 74
2.1.2. Формування естрадно-вокального мистецтва Китаю
(20-ті – 40-ві роки ХХ ст.). ........................................................................ 89
2.2. Естрадно-вокальне мистецтво Китаю 50-х –70-х рр. ХХ ст................ 98
2.3. Специфіка розвитку китайської естрадно-вокальної музики
у 80-х – 90-х рр. ХХ ст.................................................................................. 111
2.4. Китайське естрадно-вокальне мистецтво початку ХХІ ст................. 136
Висновки до Розділу 2 .................................................................................. 146
19
РОЗДІЛ 3. ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ПРОЦЕСИ В ЕСТРАДНО-
ВОКАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ ХХ – ХХІ СТОЛІТЬ ТА ЇХ
ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ В ТВОРЧОСТІ КИТАЙСЬКИХ МИТЦІВ ............ 149
3.1. Жанр масової пісні та його втілення у китайському
естрадному мистецтві ................................................................................... 149
3.2. Розвиток стилю classical crossover в сучасному естрадному
вокально-виконавському мистецтві ............................................................ 159
3.3. Мистецька діяльність композиторів Лі Цзінь Хуея та Чжоу Цзелуня у
сфері вокальної естради................................................................................ 170
3.3.1. Композиторська творчість «Короля китайської естрадної музики»
Лі Цзінь Хуея............................................................................................ 170
3.3.2. Творчість Чжоу Цзелуня та її роль у формуванні китайського
стилю сучасної естрадної музики.......................................................... 176
3.4. Творча діяльність видатних естрадних співаків Лі Гуі, Дао Лана, Хань
Лея та Са Діндін в контексті стильових процесів у естрадно-вокальному
мистецтві Китаю 2-ї пол. ХХ – поч. ХХІ ст. .............................................. 181
3.4.1. Виконавський стиль Лі Гуі в контексті розвитку естрадно-
вокального мистецтва Китаю другої половини ХХ – початку ХХІ ст. 181
3.4.2. Виконавська творчість Дао Лана у контексті становлення та
розвитку сіньцзянського стилю у китайському вокальному
мистецтві ................................................................................................... 185
3.4.3. Віддзеркалення монгольських музичних традицій у вокально-
виконавській творчості Хань Лея в контексті стильового синтезу .... 192
3.4.4. Тибетський стиль у китайському музичному мистецтві та його
втілення у виконавській творчості Са Діндін ....................................... 202
Висновки до Розділу 3 .................................................................................. 211
ВИСНОВКИ ...................................................................................................... 213
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ..................................................... 216
ДОДАТОК.......................................................................................................... 247
|
|
|