Світлана Богдан » Поетика міфу у творчості Миколи Вінграновського
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Поетика міфу у творчості Миколи Вінграновського
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2012 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
24.08.2025 |
|
Твір змінено: |
24.08.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.2 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертаційної студії полягає в доведенні актуальності аспекту міфу
для інтерпретації творчості М. Вінграновського, розкритті особливостей
міфологізму в його текстах, який тісно пов’язаний, з одного боку, з
фольклорним шаром, що розгортає лінію інтерпретації до архаїчної свідомості,
а з другого – з естетизмом, що виводить нас до горизонтів модерної
міфотворчості ХХ ст. Глобальніше нашу мету можна сформулювати як
перегляд місця Миколи Вінграновського у каноні української літератури як
«фольклорного» автора і з’ясування його місця як письменника-модерніста,
який долучився до лінії модерного міфологізму.
Відповідно до цієї мети ми розв’язуватимемо такі завдання:
1) окреслити й обґрунтувати власне розуміння міфу на основі наявних
концепцій, з’ясувати його роль у літературі;
2) ствердити або заперечити актуальність парадигми міфу в інтерпретації
творчого доробку М. Вінграновського;
3) віднайти й описати сліди архаїчного міфу і його авторські модифікації у
творах М. Вінграновського на таких рівнях:
– мовних конструкцій;
11
– часово-просторових моделей;
– архетипних образів і міфологем;
– авторської аксіології;
4) з’ясувати роль і функції міфологічних моделей у текстах автора і
розглянути їх у контексті міфопоетики інших українських письменників другої
пол. ХХ ст. (насамперед – поетів Київської школи). |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП………………………………………………………………………... 5
Розділ 1 КАТЕГОРІЯ МІФУ В ЛЮДСЬКІЙ СВІДОМОСТІ І В
ЛІТЕРАТУРІ………………………………………………………………………. 14
1.1. Історія вивчення міфу…………………………………………………... 15
1.2. Два підходи до тлумачення поняття міфу……………………………...18
1.2.1. Міф як первісна оповідь про світ (вузьке значення терміна)………..18
1.2.2. Міф як властивість людського мислення (широке значення
терміна)……………………………………………………………………………..19
1.2.3. Архетип як єднальна ланка двох визначень міфу………………..…..22
1.3. Риси і функції міфу як феномена свідомості…………………………...24
1.3.1. Міф як правда, реальність, істина і буття. Міф як форма життя. Міф
як імагінативний абсолют…………………………………………….…………...24
1.3.2. Міф не є знаком. Самодостатність міфу………………….…………..27
1.3.3. Цілісність, єдність і всеохопність міфу………………………………29
1.3.4. Органічний і необхідний характер міфу……………………………..30
1.3.5. Міф як творчість……………………………………………………….32
1.3.6. Міф як результат «імпульсу волі»……………………………………33
1.3.7. Функція пізнання і пояснення………………………………………...34
1.3.8. Функція компенсації…………………………………………………..35
1.3.9. Функція впорядкування і гармонізації……………………………….36
1.4. Міф як конструкція замикання свідомості. Міф і мислення………….37
1.5. Міф і література………………………………………………………….39
1.6. Міфи в літературі………………………………………………………...45
Висновки до розділу 1………………………………………………………..49
Розділ 2 РИСИ МІФУ І ВЛАСТИВОСТІ МІФОЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ
У ТВОРАХ МИКОЛИ ВІНГРАНОВСЬКОГО. ОСОБЛИВОСТІ МОВНИХ
КОНСТРУКЦІЙ І ЧАСОВО-ПРОСТОРОВИХ ВІДНОШЕНЬ………………….51
2.1. Специфіка мовних конструкцій у текстах М. Вінграновського……....53
3
2.1.1. Самодостатність явищ……………………………………………..…...54
2.1.2. Відчуття загальної всеєдності…………………………………….…...57
2.1.3. Безособове мовлення……………………………………….………….66
2.1.4. Метод складання основ…………………………………………….….68
2.1.5. Заміна активної дії на пасивну (ознаки ергативного ладу)………….69
2.2. Особливості авторської часопросторової моделі..……………………..72
2.2.1. Художній простір……………………………………………………....73
2.2.1.1. Міфологічний дзеркальний простір…………………………….…..74
2.2.1.2. Казковий неопірний простір…………………………………………85
2.2.1.3. Простір як сховище історичної пам’яті…………………………….87
2.2.2. Художній час……………………………………………………………89
Висновки до розділу 2………………………………….………………….…95
Розділ 3 ПОЕТИКА ЗАГАДКИ, АРХЕТИПНІ ОБРАЗИ І МІФОЛОГЕМИ
ТА ЇХ АКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР В АВТОРСЬКОМУ МІФОСВІТІ……….…97
3.1. Поетика загадки у творчості Миколи Вінграновського………….……97
3.1.1. Концепт імені як табу…………………………………………….…..105
3.2. Архетипні образи і міфологеми…………………………………….….109
3.2.1. Водні образи…………………………………………………………..109
3.2.1.1. Архетипний образ ріки (Дніпра)…………………………………...110
3.2.1.2. Образ «незаміжньої ріки»……………………………………….….117
3.2.1.3. Образ «дніпророжденного світу», образ «народу Дніпра»............118
3.2.1.4. Міфологічний сюжет про сходження ріки з неба на землю….….121
3.2.1.5. Амбівалентний образ ріки у прозі. Вода як мірило людських
якостей. Ріка – межа між своїм і чужим світом………………………………..122
3.2.1.6. Образ труни як човна………………………………………………128
3.2.1.7. Образ світу як моря (води)…………………………………………131
3.2.2. Архетипний образ дороги……………………………………………134
3.2.3. Образ «кукурудзяного народу»……………………………….……..140
3.2.4. Образ душі як вітру…………………………………………………...142
3.2.5. Образ долі……………………………………………………………..143
4
3.2.6. Образ слова………………………………………………………….…146
3.3. Мотив любові та аксіологічний вимір авторського міфосвіту…….…156
3.3.1. Аналіз поезії «У синьому небі я висіяв ліс…»……………………....157
3.3.1.1. Міфологема сіяння………………………………………………..…160
3.3.1.2. Образ світового дерева (перевернутого); образи берези і
дуба………………………………………………………………………………...163
3.3.1.3. Образи неба, моря і землі як первісних стихій світоустрою.
Четверта авторська стихія любові……………………………………………..…169
3.3.2. Любов як єднальна ланка для концептів ріки – дороги – долі – слова –
імені…………………………………………………………………………….….173
3.3.3. Опозиція любові і байдужості як засаднича в аксіологічному вимірі
художнього світу М. Вінграновського…………………………………….…….178
Висновки до розділу 3………………………………………………………182
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………184
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………...…191
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|