Опис: |
Боднарюк, Б. М. (2017). Особливості християнізації Шотландії в епоху Раннього Середньовіччя. У: Laurea II. Античный мир и Средние века: Чтения памяти профессора Владимира Ивановича Кадеева, к 90-летию со дня рождения. Материалы. — Харків: ООО «НТМТ», 2017. — С. 114–117.
Анотація
У статті розглядаються особливості християнізації Шотландії в епоху Раннього Середньовіччя (V-VII ст.). Автор аналізує місіонерську та просвітницьку діяльність, що здійснювалась на цій території, звертаючи особливу увагу на феномен Кельтської Церкви. Розкривається її унікальність, пов'язана з відсутністю міського середовища та схильністю до східного аскетизму. У творі згадується роль римських легіонів у поширенні християнства на півночі Британії. Також наведено дані археологічних розкопок, що підтверджують присутність християнських громад на території Шотландії. Особлива увага приділяється постатям ключових місіонерів, таких як Св. Коламба та Св. Нініан, а також значенню паломницької практики у розвитку християнства.
---
### Основні ідеї твору
1. **Актуальність теми:** Питання християнського місіонерства та просвітництва в ранньосередньовічній Шотландії залишається актуальним через його недостатнє наукове дослідження у XIX та XX століттях.
2. **Новий інтерес:** Лише на межі XX-XXI століть британські історики активізували вивчення політичних, культурних та релігійних процесів, що відбувалися на архіпелазі.
3. **Характер християнізації:** Християнізація кельтських, бриттських, піктських та інших племен протягом V-VII століть мала синтезно-цивілізаційний характер і демонструвала адаптаційні тенденції до кельтської інсулярної культури.
4. **Культуртрегерська роль:** Апостолізація місцевих племен, таких як бриганти, селгови, нованти, вотадини та дамнонії, відіграла значну культуртрегерську роль.
5. **Феномен Кельтської Церкви:** Особливість Кельтської Церкви полягала в її розвитку в регіоні, де, на відміну від континентальної Європи, не існувало міст.
6. **Мандрівні місіонери:** Кельтські місіонери, такі як Св. Коламба, Давид та Колумбан, були мандрівними та надихали, а не підкорювали чи насильно навертали.
7. **Духовність та управління:** Кельтські клірики були дисциплінованими, але слабкими адміністраторами, і більше створювали поезії, ніж схоластичної теології.
8. **Відсутність конфесійного поділу:** Кельтські святі, як і інші святі тієї епохи, не відчували приналежності до окремої конфесії, оскільки Церква тоді мислилась в універсальних термінах.
9. **Східний аскетизм:** Кельтські святі були частиною європейського мейнстриму і поділяли віру Сходу та Заходу, але переважно дотримувались традицій східного аскетизму.
10. **«Золотий вік кельтської святості»:** Період V-VII століть у Британії вважається «золотим віком», коли святість і місіонерство були поширеною «професією».
11. **Видатні постаті:** Однією з найяскравіших постатей цього періоду був Св. Коламба, просвітитель Шотландії. Інші значні святі включають Св. Сіарана, Св. Фіндбара, Св. Бригіту та багатьох інших.
12. **Співдружність святих:** Для ранньосередньовічного західноєвропейського суспільства «співдружність святих» була живою реальністю, а не просто дидактичним фактом.
13. **Паломницька практика:** Паломництво було важливим чинником, що сприяв становленню пікто-шотландської місіонерсько-просвітницької традиції.
14. **Трактат Адомнана:** Трактат Св. Адомнана «Про святі місця» став джерелом свідчень про паломницьку практику, і його копії поширювались у латинському світі у VIII столітті.
15. **Римські легіони:** Перші свідчення про присутність християн на півночі Англії та півдні Шотландії пов'язані з перебуванням римських легіонів на Адріановому валу.
16. **Християнство в римській армії:** У IV столітті християнство було достатньо поширене в римській армії у Британії, про що свідчать предмети з християнською символікою, знайдені в місцях дислокації військ.
17. **Археологічні знахідки:** Археологічні дані підтверджують існування християнських громад у римських поселеннях на півночі, наприклад, в Еборакумі.
18. **Християнські артефакти:** Знахідки у Трапрейн Лоу, піктська поема «Y Gododdin» та кам'яні плити у Галлоуеї свідчать про знайомство місцевих племен з християнством.
19. **Ранні написи:** Найбільш ранній напис, знайдений на «камені Латина» біля Уїторна, датується другою половиною V століття. Інші написи фіксують поховання єпископів і зв'язок з Апостольським престолом.
20. **Місія Св. Нініана:** Діяльність першого великого місіонера Шотландії, Св. Нініана, була пов'язана з поселенням Уїторн. Його місія, згідно з Бедою Досточтимим та Е. Томсоном, полягала в опіці вже існуючих християнських громад, а не в наверненні незнайомих племен. |