Сергій Білан » Соціально-економічний та національно-культурний злам українського селянства (1929-1939 рр.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Соціально-економічний та національно-культурний злам українського селянства (1929-1939 рр.)
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2014 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
22.04.2024 |
|
Твір змінено: |
22.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.6 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертаційного дослідження полягає в тому, щоб на основі
критичного осмислення джерел і наукових публікацій всебічно дослідити
докорінні зміни у соціальній структурі, виробничій діяльності та
національно-культурному житті українського селянства, які сталися
внаслідок цілеспрямованої політики більшовицької влади в період 1929–
1939 рр. і призвели до руйнування традиційних аграрних відносин,
насаджування комуністичних методів сільськогосподарського виробництва,
гальмування державотворчих процесів, деформацій у духовній сфері.
Відповідно до поставленої мети основна увага зосереджена на
вирішенні таких дослідницьких завдань:
–показати стан наукової розробки проблеми, концептуальні засади й
особливості розвитку історіографії, з’ясувати ступінь достовірності,
репрезентативність та інформаційні ресурси джерельної бази, обґрунтувати
оптимальні методи й методологію дослідження;
9
–висвітлити соціально-економічне становище українських селян та
відтворити соціально-побутові умови їх життєдіяльності в контексті
формування єдиного народногосподарського простору в межах унітарної
держави та здійснення аграрної політики більшовиків упродовж 1929–
1939 рр.;
–дослідити національний аспект більшовицької доктрини
соціалістичної реконструкції та розкрити її вплив на суспільно-політичний та
соціально-правовий статус українського селянства;
–визначити специфіку політичних репресій стосовно українського
селянства, причини й умови здійснення депортацій українських селян у 1930-
х роках;
–проаналізувати вплив трансформаційних процесів аграрної сфери на
шляхи її інтелектуально-професійного забезпечення, кількісні й якісні
параметри підготовки фахівців-аграрників та простежити кадрову селекцію в
галузі сільського господарства;
–розкрити роль партійно-державного керівництва у розгортанні
позаекономічних форм стимулювання трудової активності
сільськогосподарських працівників за умов проведення радянської
реконструкції аграрної сфери;
–показати соціальні основи національної самобутності українського
селянства, ідейно-політичні причини їх руйнування сталінським
тоталітарним режимом та деформації в національно-культурному, духовному
житті сільського населення України;
–узагальнити результати дослідження та сформулювати висновки щодо
наслідків соціальної катастрофи 1930-х років в Україні та можливих шляхів
їх подолання у ході реалізації економічних, соціальних і культурно-освітніх
програм за умов розвитку сучасного українського суспільства. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
СПИСОК СКОРОЧЕНЬ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
ВСТУП. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
РОЗДІЛ 1. ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛА ТА ТЕОРЕТИКО-
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ. . . . . . . . . 16
1.1. Висвітлення соціально-економічного та національно-
культурного життя українського селянства 1929–1939 рр. у
науковій літературі. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.2. Джерельний комплекс дослідження. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
1.3. Теоретико-методологічні основи та термінологічне
забезпечення дослідження. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Висновки до першого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
РОЗДІЛ 2. ПОСТГОЛОДОМОРНА ВІДБУДОВА УКРАЇНСЬКОГО
СЕЛА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
2.1. Демографічні втрати селянства України внаслідок
колективізації, розкуркулення та Голодомору 1932–1933 рр. . 79
2.2. Аграрна політика радянського уряду та її наслідки в
Україні. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
2.3. Руйнівні явища та технічна реконструкція сільського
господарства України. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Висновки до другого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
РОЗДІЛ 3. РЕПРЕСИВНА ПОЛІТИКА БІЛЬШОВИЦЬКОЇ ВЛАДИ
ЩОДО УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА В УМОВАХ
ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
3.1. Суспільно-правовий статус колгоспного селянства України.. 157
3.2. Хутірське господарство та депортації українських селян у
30-х рр. ХХ ст. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
3.3. Особливості терору в українському селі. . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Висновки до третього розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
РОЗДІЛ 4. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНЕ НАПОВНЕННЯ
УКРАЇНСЬКОГО СЕЛА. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
4.1. Кадрове забезпечення сільськогосподарського виробництва.. 240
4.2. Розвиток аграрної освіти та її вплив на формування
соціального складу українського селянства. . . . . . . . . . . . . . . 259
4.3. Сільська молодь України у трансформаційних процесах
1929–1939 рр. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
Висновки до четвертого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
3
РОЗДІЛ 5. ДУХОВНЕ ЖИТТЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА В
УМОВАХ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ
ЕКСПЕРИМЕНТІВ ТА РЕПРЕСІЙ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
5.1. Нав’язування позаекономічних методів підвищення
продуктивності праці селян України. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
5.2. Соціальний "захист" селян у 30-х рр. ХХ ст. . . . . . . . . . . . . . . 336
5.3. Радянізація освіти та культури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
Висновки до п’ятого розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
ВИСНОВКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ. . . . . . . . . . . 401
ДОДАТКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|