| 
         
        
            | Написано: | 
            2018 року | 
         
                        
             | 
         
        
            | Розділ: | 
            Історична | 
         
                
             | 
         
        
            | Твір додано: | 
            07.03.2019 | 
         
        
             | 
         
                
            | Твір змінено: | 
            07.03.2019 | 
         
        
             | 
         
                
            | Завантажити: | 
                                            pdf
                                див.
                                (1.4 МБ)
                                 | 
                     
        
             | 
         
                    
                | Опис: | 
                Безпалько  У. І.  Інституалізація  Католицької  Церкви  східного  обряду  в  
Росії (1901–1917 рр.). – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.  
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за  
спеціальністю  07.00.02  «Всесвітня  історія».  ‒  Тернопільський  національний  
педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2018.   
  
У  дисертаційному  дослідженні,  присвяченому  інституалізації  
Католицької  Церкви  східного  обряду  в  Росії,  проаналізовано  історіографію  
проблеми, охарактеризовано джерельну базу та теоретико-методологічні засади  
наукового  дослідження.  Застосування  тематично-хронологічного  принципу  
класифікації  історіографічного  доробку  вітчизняних  та  зарубіжних  науковців  
уможливило  його  чіткий  і  системний  аналіз,  що  свідчить  про  вагомі  
напрацювання  в  окремих  сегментах  досліджуваної  нами  проблеми.  Проте  
комплексне  дослідження  процесу  становлення  та  інституалізації  унійної  
Церкви в Росії на початку ХХ ст. в сучасній історичній науці відсутнє, відтак  
пропонована праця є важливою в контексті розвитку вітчизняної історіографії.   
У  розробці  теоретико-методологічної  бази  дослідження  застосовано  
принципи  історизму,  об’єктивності,  критичного  аналізу.  Використано  
загальнонаукові  методи  –  аналізу,  синтезу,  дедукції  та  індукції.  Окрім  того,  
застосовувалися  методи  історичного  порівняння,  системного  та  структурного  
аналізу,  деякі  спеціальні  методи  –  такі,  як  історико-генетичний;  періодизації;  
компоративний;  діахронний;  метод  бібліографічної  евристики.  Також  була  
використана  методологія  психоісторії.  Означені  теоретико-методологічні  
засади дослідження дозволили вийти за межі усталених трактувань і тематичної  
звуженості у вивченні процесів поширення унійних ідей на російських теренах  
початку  ХХ ст.;  глибше  проаналізувати  характер  і  суть  інституалізації  
Католицької  Церкви  східного  обряду  в  Росії;  з’ясувати  окремі  тенденції  та 3  
  
причинно-наслідкові  зв’язки  досліджуваних  процесів.  Першочерговим  
завданням  було  подолання  ідеологічної  заангажованості  окремих  джерел  та  
наукових праць, формування об’єктивної картини поширення унійного руху на  
території Російської імперії.   
Авторкою  уточнено  понятійно-категоріальний  апарат  дослідження  з  
метою  досягнення  термінологічної  єдності,  а  також  чіткості  означення  
юрисдикційних,  конфесійних  та  історичних  меж  досліджуваної  церковної  
інституції. У науковій літературі поширеними є визначення «Російська Греко- 
Католицька Церква», «Російська Католицька Церква візантійсько-слов’янського  
обряду»,  «Російська  Кафолична  Церква  греко-російського  обряду»,  
«Православно-Кафолична  Церква  в  Росії»,  що  в  цілому  є  допустимим,  
зважаючи  на  наявні  першоджерела.  Обґрунтовано  доцільність  використання  
терміну «Католицька Церква східного обряду в Росії», як такого, що відображає  
сутність зазначеної церковної організації, котра набула інституційної повноти і  
канонічності  внаслідок  утворення  Екзархату  в  1917  р.  Правомірним  також  
вважаємо  використання  терміну  «унійна  Церква»,  що  позначає  не  власне  
інституційне  утворення,  а  модель  реалізації  міжцерковного  поєднання,  як  у  
власне російському, так і в більш широкому контексті.   
Виокремлено  поняття  «інституалізація  Католицька  Церква  східного  
обряду  в  Росії»  як  формалізацію  і  впорядкування  організації  життєдіяльності  
російської  унійної  Церкви,  набуття  зазначеним  церковним  утворенням  всієї  
повноти  юрисдикційної  правоздатності  внаслідок  оформлення  апостольського  
екзархату.  
Авторкою роботи визначено історичні причини й передумови поширення  
унійних ідей в російському суспільстві на початку ХХ ст., окреслено парадигму  
історичного  конфлікту  між  Католицькою  Церквою  та  російським  
самодержавством,  визначено  основні  напрямки  історико-філософського  
осмислення  проблеми  об’єднання  Православної  і  Католицької  Церков  у  
російському суспільстві.  4  
  
Проаналізовано  наукові  здобутки  видатних  російських  теоретиків  
еклезіального  церковного  поєднання:  Івана  Гагаріна,  Петра  Чаадаєва,  
Володимира  Соловйова.  Зосереджено  увагу  на  проблемах  і  перспективах  
розвитку модерної християнської свідомості в російському суспільстві в рамках  
зародження  універсального  європоцентричного  дискурсу.  Окреслено  
перспективні  шляхи  інтеграції  російського  духовно-культурного  простору  у  
світовий християнський континуум на початку ХХ ст.   
У  пропонованому  дослідженні  також  визначено  концептуальні  засади  
східної  політики  Святого  Престолу  в  контексті  поширення  католицизму  на  
терени  Російської  імперії,  виокремлено  проблему  юрисдикційного  
підпорядкування  католиків  східного  обряду  в  Росії.  Визначено  суперечливе  
становище  громад  російських  греко-католиків  у  контексті  формування  
парадигми східної політики Святого Престолу.   
Зроблено  спробу  з’ясувати  характер  розбіжностей  між  офіційним  
ставленням  Святого  Престолу  до  реалізації  унійного  проекту  в  Російській  
імперії,  та  фактичною,  хоча  й  таємною,  підтримкою  унійних  ініціатив  
митрополита  Галицького  Андрея  Шептицького.  Також  увага  дисертантки  
зосереджена  на  вивченні  процесів  формування  особливої  моделі  взаємин  
митрополита Галицького з представниками громад російських греко-католиків  
– окремі аспекти особистісної взаємодії аналізуються під кутом зору наукового  
дослідження, ілюструючи загальний характер історичного процесу становлення  
Католицької Церкви східного обряду в Росії.   
Авторкою  проаналізовано  особливу  місійну  роль  А. Шептицького  в  
контексті зародження і розвитку громад російських греко-католиків, – особлива  
увага зосереджена на суперечливому становищі ієрарха як таємного очільника  
Католицької  Церкви  східного  обряду  в  Росії.  Питання  повноважень  
А. Шептицького на управління розвитком та інституалізацією унійної Церкви в  
Російській  імперії  займає  особливу  нішу  в  структурі  наукових  зацікавлень  
дослідниці.  5  
  
У  пропонованій  праці  значна  увага  приділяється  аналізу  внутрішнього  
становища і специфіки розвитку громад російських греко-католиків в контексті  
суспільно-політичних  процесів  початку  ХХ  ст.,  дослідженню  особливостей  і  
тенденцій  інтеграції  унійної  Церкви  як  самостійної  інституції  та  духовно- 
політичного концепту в реалії російського соціуму зазначеного періоду.   
Проаналізовано організаційні основи створення громад російських греко- 
католиків,  виявлено  певні  особливості,  закономірності  у  формуванні  та  
структуризації внутрішнього середовища громад, їх функціонуванні.   
Запропоновано  авторську  періодизацію  інституалізації  Католицької  
церкви  східного  обряду  в  Росії  та  організаційного  впорядкування  її  
життєдіяльності.   
Доведено,  що  збереження  «чистоти»  східного  обряду  залишалося  
першочерговим пріоритетом розбудови унійної в Росії. З’ясовано, що упродовж  
усієї унійної діяльності митрополит А. Шептицький опирався на богословську  
спадщину папи Лева ХІІІ. Теза про збереження ідентичності східного обряду в  
унійній церкві стала концептуальною для формування теоретичного підґрунтя  
розбудови  російського  католицизму  східного  обряду  і  творення  практичних  
передумов цього процесу.  
З’ясовано  специфіку  внутрішнього  зростання  громад  російських  греко- 
католиків  на  відсутності  освічених  та  прогресивних  кадрових  ресурсів,  
недостатнього  матеріального  забезпечення,  перманентного  конфлікту  з  
представниками Російської Православної Церкви та упередженого ставлення з  
боку апарату імперського управління.   
Окрім  того,  вивчено  зовнішню  активність  Католицької  Церкви  східного  
обряду в Росії як повноправної інституції – висвітлено напрямки встановлення  
міжцерковного діалогу та спроби налагодження міжконфесійного порозуміння.  
Проаналізовано роль окремих представників громад російських греко-католиків  
у  налагодженні  міжцерковного  спілкування,  формуванні  специфічного  
духовно-культурного середовища в Росії на початку ХХ ст.  6  
  
Проаналізовано  характер  взаємин  громад  російських  греко-католиків  з  
представниками РПЦ, наведено приклади окремих спроб налагодження діалогу  
поміж зазначеними спільнотами. Зокрема, досліджено епістолярний діалог між  
митрополитом  Галицьким  А. Шептицьким  та  єпископом  Житомирським  і  
Волинським  Антонієм  Храповицьким,  як  одним  із  чільних  представників  
православної ієрархії Російської імперії, богословом і церковним теоретиком.   
Окремо  зосереджено  увагу  на  проблемах  налагодження  міжцерковних  
взаємин  із  РКЦ,  а  також  російською  Церквою  старообрядців.  Визначено  
проблемні  аспекти  налагодження  міжконфесійного  діалогу,  проаналізовано  
значення  відсутності  інституційних  форм  реалізації  унійної  Церкви  в  
Російській  імперії,  пов’язаного  із  неврегульованим  юрисдикційно-правовим  
становищем  та  недостатнім  рівнем  представництва  на  зовнішньому  рівні  
відносин.   
Визначено  основні  досягнення  розбудови  Католицької  Церкви  східного  
обряду  в  Росії  станом  на  1917  р.,  проаналізовано  проблеми  та  перспективи  
утвореного  екзархату.  Висвітлено  специфічні  умови  становлення  Католицької  
Церкви східного обряду в Росії як самостійної інституційної одиниці, окреслено  
подальші  шляхи  просування  унійних  ідей  у  духовно-релігійному  просторі  
російського  суспільства.  Проаналізовано  проблемні  аспекти  інституалізації  
унійної Церкви в Росії на тлі суспільно-політичних зрушень першої половини  
ХХ  ст.,  визначено  роль  новоствореної  ієрархії  у  процесах  творення  духовної  
ідентичності російських греко-католиків.  
Ключові  слова:  унійна  Церква,  Католицька  Церква  східного  обряду  в  
Росії,  Андрей  Шептицький,  католики  східного  обряду,  Російська  імперія,  
Святий  Престол,  Лев  XIII,  Пій  Х,  Леонід  Федоров,  Олексій  Зерчанінов,  Іван  
Дейбнер, Російська Католицька Церква західного обряду, екзархат.  | 
             
            
                 | 
             
                            
                | Зміст: | 
                
                    [натисніть, щоб розгорнути]
                     АНОТАЦІЯ ................................................................................................................. 2  
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ ........... 12  
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ І ПОЗНАЧЕНЬ ............................... 16  
ВСТУП ....................................................................................................................... 19  
РОЗДІЛ  1.  ІСТОРІОГРАФІЯ,  ДЖЕРЕЛЬНА  БАЗА  І  ТЕОРЕТИКО- 
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ .............................................. 26  
1.1.Історіографія проблеми ...................................................................................... 26  
1.2. Джерельна база ................................................................................................... 34  
1.3. Теоретико-методологічні засади дослідження ................................................ 42  
РОЗДІЛ  2.  КОНЦЕПТУАЛЬНІ  ЗАСАДИ  ПОШИРЕННЯ  УНІЙНОГО  
РУХУ В РОСІЙСЬКІЙ ІМПЕРІЇ НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. .............................. 86  
2.1.  Історико-філософське  осмислення  проблеми  об’єднання  Православної  і  
Католицької Церков в російському суспільстві ..................................................... 86  
2.2.  Російський вектор розвитку унійної програми Святого Престолу ............ 99  
РОЗДІЛ  3.  ІНСТИТУЦІЙНІ  ПРОЦЕСИ  РОЗВИТКУ  КАТОЛИЦЬКИХ  
ГРОМАД СХІДНОГО ОБРЯДУ В РОСІЇ (1901 – ТРАВЕНЬ 1917 Р.) ........ 121  
3.1.  Проблема  юрисдикційного  підпорядкування  громад  російських  греко- 
католиків на початку ХХ ст. .................................................................................. 121  
3.2. Інституалізація Католицької Церкви східного обряду в Росії ..................... 132  
3.3. Збереження православного обряду як умова створення унійної Церкви ... 142  
3.4.  Організаційні  основи  створення  громад  російських  католиків  східного  
обряду ....................................................................................................................... 156  
РОЗДІЛ  4.  МІЖКОНФЕСІЙНІ  ВІДНОСИНИ  КАТОЛИЦЬКОЇ  ЦЕРКВИ  
СХІДНОГО ОБРЯДУ В РОСІЇ ........................................................................... 214  
4.1. Католицизм східного обряду і Російська Православна Церква .................. 214   
4.2.  Налагодження  діалогу  російських  католиків  східного  обряду  з  
представниками російської старообрядної Церкви ............................................. 226  
4.3.  Особливості  взаємовідносин  римо-католицького  духовенства  в  Росії  та  
громад російських греко-католиків ....................................................................... 243  
ВИСНОВКИ ........................................................................................................... 270  
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .......................................................... 279  
ДОДАТКИ ............................................................................................................... 344  
  
    
                 | 
             
            
                 | 
             
                         
     |