Марія Ґрація Бартоліні » «Пізнай самого себе». Неоплатонічні джерела в творчості Г.С. Сковороди
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
«Пізнай самого себе». Неоплатонічні джерела в творчості Г.С. Сковороди
Праця
|
|
|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
18.08.2019 |
|
Твір змінено: |
17.05.2022 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.4 МБ)
|
|
Опис: |
Бартоліні Марія Ґрація
«Пізнай самого себе». Неоплатонічні джерела в творчості Г.С. Сковороди / Марія Ґрація Бартоліні; переклад з італ. М. Про копович за уч. К. Новікової; наук. ред. перекладу О. Сир цова. — К. : Ака демперіодика, 2017. — 160 с. — (Серія «Skovoroda World Studies / Світові сковородинські студії», ISBN 978-966-02-8200-1).
ISBN 978-966-360-331-5
Марія Ґрація Бартоліні, д-р філол. Міланського ун-ту спростовує стереотипи, насамперед про народний, несистематичний характер рефлексії Г.С. Ско вороди, що продовжують оточувати постать ук раїнського мислителя та його доробок. Виявлено відповідності та текс туальні аналогії з творами патристичних авторів, що дає змогу розглядати ідеї Сковороди у чітких інтерпретаційних рамках: поділ, типовий для східної Церкви, духовного шляху християнина на praxis (бо роть ба вірянина з підступами демонів), gnosis (пізнання «я» та зовнішнього сві ту) та theoria, або споглядання Бога.
Для дослідників історії філософії та студентів гуманітарних факультетів і всіх, хто цікавиться українською культурою ранньомодерного часу. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Р ОЗДІЛ I
АНОТОВАНИЙ ОГЛЯД
КРИТИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СКОВОРОДОЗНАВСТВА.
ЛІНІЇ РОЗВИТКУ І ПЕРСПЕКТИВИ 16
Початки (1794—1893) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Перше повернення (1893—1928) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Дмитро Чижевський . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Дрyге повернення (1960—1970) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Нові перспективи (1972—1989) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1990—2013 рр. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Р ОЗДІЛ IІ
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ДЕМОНОЛОГІЇ СКОВОРОДИ:
ПСИХО-КОГНІТИВНИЙ ХАРАКТЕР СПОКУСИ 33
Диявол . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Диявол як крадій . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Крадіжка дyмок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Спокyса через дyмки і дyховна боротьба Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Диявольська машина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Обернення цінностей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Р ОЗДІЛ IІІ
ПОНЯТТЯ PRAXIS: ПИЛЬНУВАННЯ ДУМОК
І БОРОТЬБА ПРОТИ ГРІХА 50
Гріхи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Сторожа серця . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Від praxis до thеoria: спекyлятивні аспекти custodia sui . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Р ОЗДІЛ IV
ВІД PRAXIS ДО THEORIA: САМОПІЗНАННЯ 64
Діалектика внутрішнього-зовнішнього. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Домівка «я» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Знання себе і знання світy. «Християнський сократизм» Сковороди . . . . . . . . . . . . 76
Деякі підсyмки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Р ОЗДІЛ V
ВІД САМОПІЗНАННЯ ДО ПІЗНАННЯ СВІТУ 81
Теорія пізнання в діалозі Сковороди Observatorium (1772). Цілісне бачення . . . . . . 81
Онтологічнi основи пізнання у Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Видиме як значуще . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Від значущого до значення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Філософ як пророк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Р ОЗДІЛ VI
ПОНЯТТЯ EPEKTASIS: ПІЗНАННЯ БОГА
ЯК НЕСКІНЧЕННЕ СТРЕМЛІННЯ 99
Вчення про епектазу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Поняття епектази у Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Чин «полювання» та божественна нескінченність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Переоцінка руху . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Ситість . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Р ОЗДІЛ VII
OTIUM І NEGOTIUM: ЧАС МУДРЕЦЯ
ЯК IMAGO AETERNITATIS 116
Otium i σχολη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Час споглядання як вічне свято . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Otium як есхатологічний прообраз. Сідмиця і субота . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Сповнення земного часу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Християнський епікуреїзм Сковороди і теологізація otium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ВИСНОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
SUMMARY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
ДЖЕРЕЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|