Олександра Барбалат » Візантійсько-києворуські золотарські традиції у сучасному ювелірному мистецтві України
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Візантійсько-києворуські золотарські традиції у сучасному ювелірному мистецтві України
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2023 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
04.10.2023 |
|
Твір змінено: |
16.11.2023 |
|
Завантажити: |
Файли вилучено з бібліотеки на запит власника авторських прав. |
|
Опис: |
Дисертація подається на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво та реставрація. У галузі знань 02 Культура і мистецтво. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ. 2023.
Актуальність наукової праці полягає у глибинному теоретичному аналізі взаємозв’язку візантійсько-кисворуських золотарських традицій та дослідженні їх рефлексій в ювелірному мистецтві України кінця XX початку' XXI ст.
У дисертації детально розглянуто місце та особливості ювелірної справи серед основних видів декоративно-прикладного мистецтва. Досліджено передумови формування і розвитку золотарства Візантії IV-XV ст.. Київської Руси XI - першої половини XIII ст. та доведено факт впливу ювелірних традицій зазначених середньовічних держав на творчість майстрів золотарства України кінця XX початку XXI ст.
На основі систематизації пам'яток візантійського, києворуського золотарства і сучасного вітчизняного ювелірного мистецтва І990-х-2000-х років, здійснено їх класифікацію за способами формотворення з огляду на вивчення першоджерел. При цьому загальна кількість досліджених пам’яток склала близько 450 одиниць виробів, створених із золота і позолоченого срібла, які вперше за історію незалежності України було зібрано під однією обкладинкою.
Комплексно проаналізовано і поглиблено типологію форм, що побутували у візаптійсько-киеворуському золотарстві. Вперше за ЗО років незалежності України було здійснено систематизацію модельною ряду києворуських колтів. з подальшим висвітленням джерел інспірацій. що сприяли процесу їх проектування і виробництва. Уточнено понятійно-категоріальний апарат золотарства Візантії. Київської Руси і сучасного ювелірного мистецтва України, зважаючи на способи формотворення, типологію форм і художньо-образні особливості.
Виконано комплексний аналіз джерел інспірацій. що були основою іконографії золотарських виробів Візантії IV- XV ст.. Київської Руси XI — першої половини XIII ст. і сприяли у подальшому розвитку стилістики і художньо-образної системи сучасного ювелірного мистецтва України кінця XX - початку XXI ст. Проаналізовано знакову символіку візаніійсько-києворуського золотарства, філософське підгрунтя композицій, сакральне призначення творів та їх рефлексії у сучасній ювелірній справі України.
Окреслено характерні ознаки коштовних виробів, створених в ергастеріях Візантійської імперії визначено особливості їх впливу на творчість майстрів золотарства Київської Руси, при цьому здійснено аналіз синтезу різних технік, технолої ій і матеріалів, що застосовувалися майстрами зазначених держав у роботі. Розроблено окремі прийоми реставрації гарячої емалі у кисворуських виробах християнської тематики, виконаних з мідних золотовмісних сплавів.
Проаналізовано синтез технологій і технік золотарства Візантії і Київської Руси та їх вплив на творчість українських художнії ків-ювел і рів часів незалежності. З'ясовано, що ювелірні твори зазначених середньовічних держав, вирізнялися одночасним застосуванням широкого спектру коштовних матеріалів і різноманіттям ювелірних технік. При цьому способи їх декорування мали усталені канони виконання, що були пов'язані із біблійною характеристикою предметів та явищ.
Визначено, що виготовлені на високому художньо-технічному рівні твори візані ійсько-кисворуського золотарства сьогодні є потужним джерелом інспірацій для окремих сучасних українських ювелірів. Впроваджені тоїочасними майстрами способи формотворення протягом століть знаходяться у стані перманентної еволюції, не втрачаючи своєї актуальності.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП 19
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧПІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ 34
1.1. Історіографія дослідження 36
1.2. Джерельна база дослідження 50
1.3. Методологія дослідження 55
Висновки до розділу 1 60
РОЗДІЛ 2. ВІЗАНТІЙСЬКЕ ЗОЛОТАРСТВО 63
2.1. Історичні передумови появи та розвитку золотарства Візантії 64
2.2. Типологія творів золотарства Візантійської імперії 108
2.3. Художньо-образна система візантійського золотарства 122
Висновки до розділу 2 133
РОЗДІЛ 3. ЗОЛОТАРСТВО КИЇВСЬКОЇ РУСІЇ 135
3.1. Золотарські традиції Візантії у роботах кисворуських ювелірів 136
3.2. Типологічний ряд ювелірних виробів Київської Руси 154
3.3. Художньо-образні особливості кисворуського золотарства 163
Висновки до розділу 3 172
РОЗДІЛ 4. ВІЗАНТІЙСЬКІ ТА КНЄВОРУСЬКІ ЗОЛОТАРСЬКІ
ТРАДИЦІЇ У ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ ХУДОЖНІ І КІВ-1ОВЕ.І1 РІВ УКРАЇНИ 174
4.1. Рефлексії традицій візантійського та кисворуського золотарства у
сучасному ювелірному мистецтві України 175
4.2. Візантійсько-кисворуські мистецькі технології у сучасній ювелірній
справі України 192
Висновки до розділу 4 210
ВИСНОВКИ 212
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 217
ДОДАТКИ:
Додаток Л. Список публікації! здобувана 245
Додаток Б. Глосарій 249
Додаток В. Ілюстрації 267
Додаток Г. Таблиці 353
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|