Микола Бакаєв » Пояснення і розуміння в постаналітичній філософії історії
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Пояснення і розуміння в постаналітичній філософії історії

Дисертація
Написано: 2023 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 14.04.2024
Твір змінено: 14.04.2024
Завантажити: pdf див. (1.6 МБ)
Опис: Бакаєв М.Ю. Пояснення і розуміння в постаналітичній філософії історії. –
Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю
033 – Філософія (03 – Гуманітарні науки). Національний університет «КиєвоМогилянська Академія». Київ, 2023.
Вибір теми дослідження обґрунтований широким філософським інтересом до
пояснення і розуміння та великим методологічним значенням цих понять
безпосередньо для філософії історії. Як показано у вступній частині роботи,
впродовж останніх десятиліть у цій галузі відбуваються значущі трансформаційні
процеси, що пов’язані з розвитком постаналітичної філософії історії та ще тільки
очікують на систематичне осмислення. Заповнити цю прогалину покликана ця
дисертаційна робота, яка присвячена дослідженню методів пояснення і розуміння в
постаналітичній філософії історії у трьох аспектах: 1) історичному, 2)
теоретичному та 3) прикладному. Центральним фокусом дослідження є виявлення
філософсько-методологічного значення понять пояснення і розуміння у вказаних
аспектах, а саме: встановлення історичних передумов філософськометодологічного осмислення понять пояснення і розуміння; з’ясування розвитку
відповідних методів у сучасній англомовній філософії; аналіз позиції
постаналітичної філософії історії та визначення її специфіки у порівнянні з іншими
різновидами філософії історії – аналітичної, яка зосереджена передовсім на
історичному пізнанні, та континентальної, яка зосереджена здебільшого на
історичному процесі; розгляд ролі методів пояснення і розуміння у методологічних
розвідках постаналітичної філософії історії; розкриття прикладного значення
вказаних методів. Зазначені три основні аспекти визначили також структуру
роботи: кожному з аспектів постаналітичної філософії присвячено окремий розділ.
У присвяченому історичному аспекту першому розділі роботи («Історичні
передумови методологізації понять пояснення і розуміння») йдеться про розвиток
методів пояснення і розуміння у європейській (континентальній) та англомовній
(аналітичній та постаналітичній) філософії упродовж XIX–XXI ст. А саме, у
3
європейській філософії XIX ст. засновник позитивізму Оґюст Конт (1798–1857)
обґрунтував застосування пояснення як методу пізнання, а один із провідних
методологів історії Йоган Ґустав Дройзен (1808–1884) – застосування розуміння як
методу історії (на противагу поясненню – як методу природознавства). Завдяки
цьому у XIX ст. сформувалися важливі методологічні передумови для подальшого
розколу філософії на аналітичну та континентальну. У континентальній філософії
XX ст. розуміння стає центральним поняттям методології гуманітарних наук та
філософської герменевтики (Вільгельм Дильтай (1833–1911), Мартин Гайдеґер
(1889–1976), Ганс-Ґеорґ Ґадамер (1900–2002) тощо), а Дройзенова методологія
історії, «історика» (нім. Historik), набула розвитку як теорія історії. В аналітичній
філософії XX ст., Контове пояснення було осмислене як логіко-епістемологічне
каузальне пояснення в рамках філософії та методології науки (у Карла Гемпеля
(1905–1997) та Ґеорґа фон Вриґта (1916–2003)), а безпосередньо в межах
аналітичної філософії історії як альтернатива каузальному було запропоноване
наративне пояснення (Артур Данто (1924–2002), Френк Анкерсміт (нар. 1945) та
інші).
Зазначене дозволяє виокремити два напрямки у розвитку філософії історії –
континентальна філософія історії (як герменевтична теорія історичного процесу,
зорієнтована на розуміння) та аналітична філософія історії (як логікоепістемологічна методологія історичного пізнання, зорієнтована на пояснення). В
Україні вплив цього розрізнення відчувається й донині: пояснення і розуміння
осмислюються здебільшого у контексті поляризації філософії на аналітичну та
континентальну, логіко-позитивістську та гуманітарно-герменевтичну тощо.
Натомість постаналітична філософія історії розвивається як поєднання
континентальної теорії історії та аналітичної методології історії. Таким чином
також уточнено поділ англомовної філософії XX–XXI ст. на аналітичну та
постаналітичну: аналітична філософія зберігає звичне протиставлення пояснення і
розуміння або підпорядковує останнє першому (як робить сучасний дослідник
Карим Халіфа, вводячи поняття пояснювального розуміння), тоді як
постаналітичній філософії притаманний баланс між поясненням і розумінням
4
(прикладом цього є поняття ідеальної історіографії, яке вводить Константин
Сандис).
Постаналітична філософія є неформальною назвою для такого напрямку,
який бере витоки з аналітичної філософії, але з 1980-х років відходить від неї,
залучаючи континентальні джерела та проблеми до вже наявних аналітичних.
Найбільш виразним представником постаналітичної філософії в цілому може
вважатися Ричард Рорті (1931–2007), відомий, зокрема, методологічним
обґрунтуванням жанрового розмаїття історіографії філософії. Власне у філософії
історичного пізнання постаналітичні тенденції відображують розвідки таких
сучасних дослідників, як Квентін Скіннер, Марк Бевір, Авіезер Такер, Джуліан Рис
тощо. Історичний аналіз розвитку уявлень щодо методів пояснення і розуміння у
філософії XIX–XXI ст., здійснений у першому розділі роботи, та теоретичний
аналіз їх використання у постаналітичній філософії історії, здійснений у другому
розділі («Теоретичне осмислення методів пояснення і розуміння в постаналітичній
філософії історичного пізнання»), дають можливість побачити, як відповідні
поняття спочатку стали ключовими моментами методологічної поляризації
позитивістської та герменевтичної ліній філософування, а згодом – у
постаналітичної філософії історії – втрачають звичне протиставлення і стають
двома взаємопов’язаними та взаємодоповнюючими елементами історичної
рефлексії. Постаналітична філософія демонструє подолання розколу між
поясненням і розумінням, поєднуючи ці методи, а отже і напрацювання аналітичної
та континентальної філософії.
В теоретичному плані, як з’ясовано у другому розділі роботи, пояснення
постає для постаналітичної філософії історії як виразник історичної каузальності,
яка перевіряється через історичні контрфактичності (загальний рівень аналізу), або
ж як некаузальне (довільне) поєднання ідей та каузальна реконструкція життя на тлі
цих ідей (індивідуальний рівень). Теоретичний аспект розуміння полягає для
постаналітичної філософії історії в тому, що цей метод або дозволяє схопити
загальний хід історії за лаштунками певних історичних каузальних зв’язків
5
(загальний рівень аналізу), або ж історизує предмет дослідження як через предмет,
так і через його контекст (індивідуальний рівень).
В роботі також набули подальшого розвитку філософсько-методологічні
настанови постаналітичної філософії історії, які реалізуються передовсім у таких
різновидах історичних розвідок, як контрфактична історія (історія того, що могло
статися), інтелектуальна історія й історія ідей, а також інтелектуальна біографія.
Можливість застосування цих настанов була продемонстрована у третьому розділі
(«Постаналітична модель пояснення і розуміння у філософії історичного пізнання:
прикладне застосування») шляхом аналізу двох історичних прикладів, обраних
автором, а саме: 1) Чорнобильської катастрофи 1986 р. – за допомогою
контрфактичних припущень; 2) ідейної еволюції раннього Дмитра Донцова (1883–
1973) – з використанням постаналітичних підходів в інтелектуальній історії та
біографістиці. Застосування методу розуміння в обох прикладах полягає у
формулюванні певних узагальнень, висновків на основі множини каузальних
пояснень, а також з урахуванням контекстів для розкриття і подальшого розвитку
каузальних та некаузальних пояснень щодо предмета дослідження.
Отже, в усіх трьох аспектах методи пояснення і розуміння в постаналітичній
філософії історії передбачають не лише баланс чи просте сполучення двох методів,
а і їхню тісну взаємодію та взаємозалежність. Цей та інші результати дослідження
мають як теоретичну, так і практичну користь, адже можуть знайти застосування як
у подальших філософсько-історичних розвідках чи дослідженнях щодо пояснення
та розуміння, так і у практиці викладання різноманітних навчальних дисциплін з
філософії історії, історії філософії, сучасної філософії тощо.
Ключові слова: аналітична філософія, англомовна філософія, вплив, жанри
історіографії філософії, інтелектуал, інтелектуальна історія, історія філософії,
континентальна філософія, позитивізм, постаналітична філософія, пояснення,
розуміння, сучасна філософія, філософія історії, філософія.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.