|
Написано: |
2018 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
10.03.2025 |
|
Твір змінено: |
10.03.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.3 МБ)
|
|
Опис: |
Алєксєєвa Ю. А. Харківське губернське жандармське управління
(1867−1917 рр.): історико-правове дослідження. – Квaлiфiкaцiйнa нaуковa прaця
нa прaвaх рукопиcу.
Диcертaцiя нa здобуття нaукового cтупеня кaндидaтa юридичних нaук
(докторa фiлоcофiї) зa cпецiaльнicтю 12.00.01 «Теорія та історія держави і
права; історія політичних і правових учень» (081 – Прaво). – Хaркiвcький
нaцiонaльний унiверcитет внутрiшнiх cпрaв, Хaркiв, 2018.
Дослідження присвячене комплексному вивченню організації та
діяльності територіальних органів Корпусу жандармів в Харківській губернії,
як складової частини репресивно-карального апарату Російської імперії.
У Вступі обґрунтовується актуальність теми дисертаційного дослідження
та рівень її опрацювання, визначаються мета і задачі, об’єкт, предмет і методи
дослідження, наукова новизна отриманих результатів, їх апробація, міститься
інформація щодо публікацій, структури та обсягу дисертації.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше у вітчизняній історико-
правовій науці репрезентовано комплексну історико-правову аналітичну працю,
в якій всебічно розглянуто організацію та діяльність територіальних органів
Корпусу жандармів (політичної поліції) як складової частини репресивно-
карального апарату Російської імперії на прикладі Харківського губернського
жандармського управління..
Практичне значення результатів дослідження виявляється в тому, що
сформульовані в ньому положення, історико-правові оцінки, теоретичні
концепти, пропозиції, висновки й рекомендації доповнюють та розвивають
наукові знання про особливості організації та діяльності територіальних органів
Корпусу жандармів як складової частини репресивно-карального апарату
Російської імперії на прикладі Харківського губернського жандармського
3
управління. Одночасно вони на концептуальному рівні сприяють визначенню
контурів подальшої модернізації сучасної системи правоохоронних органів та
органів зі спеціальним статусом, які забезпечують національну безпеку України.
З’ясовуючи регіональну специфіку репресивно-карального апарату, слід
мати на увазі, що компетенція і масштаб діяльності спецслужб значною мірою
визначаються розвитком і станом суспільного ладу. Тож тривалий час існуючі в
українських землях жандармські округи цілком відповідали наявним державним
потребам. Та реформи 1860-х років, розвиток капіталістичних відносин та його
наслідки викликали необхідність перебудови усієї нормативно-правової бази
імперії, її державного механізму і в першу чергу політичної поліції як органу,
що мав швидко й адекватно реагувати на нові виклики.
Такими органами і стали губернські жандармські управління. Процес
становлення нової структури на Харківщині розтягнувся майже на рік.
Відповідні накази були підписані ще у 1867 р., проте запрацювала нова установа
з наступного року.
Українська історіографія вивчення проблем політичної поліції пройшла
істотну еволюцію, спочатку розвиваючись у руслі радянської історіографії, а
нині – в контексті світових тенденцій розвитку історико-правової науки. В
Україні склалася наукова школа з вивчення проблематики історико-правових
аспектів минулого спецслужб і правоохоронних органів. Більшість таких
дослідників входять у Міжнародну асоціацію істориків права.
Прогалина у вивченні Харківського ГЖУ цілком заповнюється
матеріалами жандармського діловодства, зосередженими в архівних сховищах.
Серед них найбільшу цінність мають циркуляри з тлумаченнями правових
норм, підзаконні нормативні акти, звітність та службове листування. Окрему
категорію становлять матеріали дізнань, що дають можливість всебічного
аналізу правозастосування царськими спецслужбами. Значну цінність мають і
матеріали стройової частини, зокрема, послужні списки, що дають змогу
4
відтворити просопографічний портрет харківського жандарма, поповнивши
напрацювання української юридичної біографістики.
Політична поліція Російської імперії пройшла тривалу еволюцію на шляху
вдосконалення методики своєї роботи. Діяльність Харківського губернського
жандармського управління здійснювалася в рамках загальних закономірностей
розвитку політичної поліції, але з урахуванням специфіки, географічного,
економічного і політичного становища губернії. Загалом жандармам удалося
тримати під контролем діяльність політичних партій, громадських організацій,
але впоратися з усіма формами громадського протесту, викликаного безправним
становищем особистості в умовах самодержавства, було неможливо. У
результаті губернське жандармське управління розділило долю решти органів,
що забезпечували охорону державної безпеки Російської імперії, існування її
державного і суспільного устрою.
Основними напрямами діяльності ГЖУ були розшук, спостереження і
провадження дізнань. До 70-х років XIX ст. основною діяльністю чинів
жандармського управління була наглядова. Жандарми по всій країні намагалися
встановити контроль над суспільством, не були винятком і харківські жандарми.
Закон і Положення від 19 травня 1871 року змінили цей стан справ, і до
функцій губернського жандармського управління було додано провадження
дізнань у справах про державні злочини. Цей напрямок став основним у
діяльності ГЖУ. На відміну від спостережної, діяльність з провадження дізнань
була законодавчо регламентована. Водночас відбувались істотні зміни
жандармського інструментарію. Якщо навіть у другій половині ХІХ ст. вагоме
місце у ньому займало зовнішнє спостереження з відповідними силами та
методами, то вже на початку ХХ ст. на чільне місце виходить спостереження
внутрішнє. Навіть створення мережі «охранок», пріоритетом у діяльності яких
була якраз агентурна робота, істотно ситуацію не змінило.
5
Зростання антиурядових виступів і поширення революційних ідей у
російському суспільстві на початку XX ст. зумовило зміни в методах діяльності
жандармів. У ході революції 1905−1907 рр. змінилися також напрями
політичного розшуку і його організація. Пріоритетними стали перевірка
паспортів, пошуки зброї та державних злочинців, які належали до підпільних
політичних партій та організацій. У зв'язку з терористичними актами партії
соціалістів-революціонерів особливо актуальним стало забезпечення безпеки
імператорської сім’ї, вищих чиновників і представників іноземних держав.
Державною владою на жандармських чинів було покладено широкі
обов'язки: від виконання загальнополіцейських функцій до політичного
контролю за населенням. Виконання чималої кількості непрямих обов'язків
позначалося на якості основного напряму діяльності «блакитних мундирів» −
політичному розшуку.
Логіка ж розвитку державного апарату в останнє десятиліття існування
царизму зумовила те, що на чолі репресивно-каральної системи стала
бюрократична установа, далека від безпосередньої діяльності. Особливо
яскраво її природа проявилась під час криз. Як наслідок, підпорядкування
жандармів Департаменту поліції перетворювалось на номінальне, а саме ГЖУ –
на великою мірою самодостатню структуру, не інтегровану у загальнодержавну
безпекову систему. Зумовлювалось це не стільки слабкою організацією
політичного розшуку, скільки загальною кризою самодержавства, його
державного апарату.
Ключові слова: національно-визвольний та революційний рух,
національна безпека, правоохоронні органи, політична поліція, губернське
жандармське управління, охранка, політичний нагляд, політичний розшук,
контррозвідувальна діяльність, дізнавальна діяльність. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП………………………………………………………………………………13
РОЗДІЛ 1. ІСТОРІОГРАФІЧНІ ТА ДЖЕРЕЛОЗНАВЧІ АСПЕКТИ
ДОСЛІДЖЕННЯ…………………………………………………………………..25
1.1 Стан розробки проблеми…………………………………………………...…..25
1.2 Джерельна база дослідження……………………………………………...…...36
Висновки до розділу 1……………………………………………………….…….49
РОЗДІЛ 2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА КАДРОВИЙ СКЛАД ХАРКІВСЬКОГО
ГУБЕРНСЬКОГО ЖАНДАРМСЬКОГО УПРАВЛІННЯ………………..…..52
2.1 Територіальні органи Корпусу жандармів у системі політичної поліції
Російської імперії……………………………………………………………….......52
2.2 Створення Харківського ГЖУ. Розвиток організаційної структури
управління…………………………………………………………………………..78
2.3 Кадровий склад ГЖУ………………………………………………………......87
Висновки до розділу 2…………………………………………………………....105
РОЗДІЛ 3. ОСНОВНІ НАПРЯМИ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ
ХАРКІВСЬКОГО ГЖУ………………………………………………………….108
3.1 Політичний нагляд……………………………………………..………….......108
3.2 Політичний розшук……………………………………………………………131
3.3 Контррозвідувальна діяльність…………………………………………….....163
3.4 Дізнавальна діяльність…………………………………………………….......176
Висновки до розділу 3…………………………………………………………....189
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………192
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………...….197
ДОДАТОК...……………………………………………………………………….225
|
|
|