Довідка » Школа » Програма з української літератури – 6 клас
додати сторінку до вибраного 

 

КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ

(6 клас)

 

 

 

 

 

Вступ

[1 год.]

 

 

Книжка в житті людини. Письменник — особливо обдарована людина, його праця над художнім твором. Книги в Київській Русі. Ярослав Мудрий — великий шанувальник освіти, книжкової мудрості. Сучасний читач і його роль у новому “житті” твору.

 

 

 

 

Розділ І. «Загадково прекрасна і славна давнина України»

[13 год.]

 

 

Календарно-обрядові пісні [4 год.]

Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.

 

Пісні літнього циклу (на вибір)

  • «У ржі на межі», «Ой біжить, біжіть мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні);
  • «Заплету віночок», «Ой вінку, мій вінку», «Купайло, купайло» (купальські);
  • «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криничкнькака» (жниварські).

Пісні зимового циклу (на вибір)

  • «Ой хто, хто Миколая любить»
  • «Засівна»
  • «Нова радість стала»
  • «Добрий вечір тобі, пане господарю»
  • «Щедрик, щедрик, щедрівочка»

Веснянки (на вибір)

  • «Ой весна, весна – днем красна»
  • «Ой кувала зозуленька»
  • «Кривий танець»

ТЛ: народна пісня, повтори (рефрен), анафора.

 

 

Народні колискові пісні [1 год.]

  • «Ой ти, коте, коточок»
  • «Ой ну, люлі, дитя, спать»

Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових пісень. Вияв у них материнських почуттів і побажань. Їхні лексичні особливості.  ТЛ: колискова.

 

Позакласне читання

Фольклорне свято

 

Пісні літературного походження [2 год.]

  • «Ще не вмерла Україна» (П. Чубинського, М. Вербицького)
    Національний гімн нашої держави. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.
  • «На долині туман» (В. Діденка)
    Пісня, що стала народною.

ТЛ: пісня-гімн. 

 

 

Стрілецькі пісні [1 год.]

Патріотичні мотиви, героїчний, стверджувальний пафос пісень. 

 

Зв'язне мовлення

Усний твір («Пісня — душа народу»). 

 

 

Микола Вороний [2 год.]

Коротко про письменника. Поема про необхідність повернення людині історичної пам'яті, усвiдомлення своєї національної приналежності.  ТЛ: ліро-епічний твір, поема. 

 

 

Тарас Шевченко [3 год.]

  •  «Думка» («Тече вода в синє…»)
  • «Іван Підкова»
  • «Тарасова ніч»

 

 

Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Патріотичні мотиви творів Т. Шевченка, їхній героїчний пафос, зображення в них історичного минулого. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів.  ТЛ: ліричний твір, строфа. 

 

 

 

Урок виразного читання

Виразне читання поезій Т. Шевченка. Декламування напам'ять.

 

 

 

 

Розділ ІІ. «Я і світ»
[19 год.] 

 

 

Леся Українка [2 год.]

  • «Мрії»
  • «Як дитиною бувало…»
  • «Тиша морська»

Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в цих поезіях. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява. 

 

 

Володимир Винниченко [2 год.]

Цікава історія з життя письменника. Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.  ТЛ: епічний твір, головний герой, другорядні герої. 

 

 

Спиридон Черкасенко [2 год.]

Твір про красу і незахищеність людської душі. Його вміння прощати й вірити в добро. Образ Павлика — душевно красивого і щедрого хлопчика. 

 

 

Зв'язне мовлення

Письмовий твір-роздум «Яка краса врятує світ? (Про красу зовнішню і красу людської душі)»

 

 

Станіслав Чернілевський [1 год.]

  • «Теплота родинного інтиму»
  • «Забула внучка в баби черевички...»

Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). 

 

 

Олександр Довженко [3 год.]

Видатний український кінорежисер і письменник. Великий і чарівний світ дитинства в «Зачарованій Десні», опис вражень малого Сашка. Історія з левом — поєднання реальності життя та уяви хлопчика. 

 

 

Ліна Костенко [2 год.]

  • «Дощ полив»
  • «Пісенька про космічного гостя»
  • «Кольорові миші»

Розповідь про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в поезіях. Ідея зіткнення неповторності і буденності, стандарту в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. 

 

 

Євгено Гуцало [1 год.]

Ідея неординарного, власного погляду на світ. Образ незвичайного хлопчика Жені, його вміння фантазувати, уявляти. 

 

 

Ірина Жиленко [1 год.]

  • «Жар-птиця»
  • «Підкова»
  • «Гном у буфеті»

Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ. 

 

 

Ігор Калинець [3 год.]

  • «Писанка»
  • «Дивосвіт»
  • «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»

І. Калинець — один із талановитих українських поетів, що пише і для дітей. Цікавий епізод із його життя. Своєрідність форми його поезій. Образ найдорожчої людини — мами. Відчуття, навіяні великодньою поезією «Писанки». 

 

 

Емма Андієвська [2 год.]

Українська письменниця і художниця, що живе в Німеччині. Її казки-притчі. Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ, «Я» та інші люди.  ТЛ: притча. 

 

 

Позакласне читання

Твори українських письменників про життя людини в сучасному світі (Є. Гуцала, І. Калинця та ін.).

 

 

 

Розділ ІІІ. «Пригоди і романтика»
[12 год.]

 

 

Всеволод Нестайко [4 год.]

В. Нестайко — відомий у світі український дитячий письменник. Пригодницький захоплюючий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його творах.  ТЛ: повість, пригодницький твір. 

 

 

Віктор Близнець [4 год.]

Коротко про митця. Романтичність, ліричність — невід'ємні риси української літератури. Неповторний світ дитинства — старт у майбутнє доросле життя. Дивовижність і краса світу, вміння відкрити його для себе (образ звуку павутинки). Образ допитливого і здібного хлопчика Льоньки, його мрії й фантазії. Значення у творі образу вченого Адама, його трагічної історії.  ТЛ: підтекст (прихований зміст). 

 

 

Ярослав Стельмах [4 год.]

Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків — головних героїв. 

 

 

Позакласне читання

Світ пригод і романтики у творах українських письменників (В. Близнеця, Я. Стельмаха, В. Нестайка та ін. на вибір).

 

 

Зв'язне мовлення

Письмовий відгук про самостійно прочитаний твір українського письменника.

 

 

Розділ ІV. «Гумористичні твори»

[7 год.]

 

Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців.

 

 

Леонід Глібов [2 год.]

  • «Щука»
  • «Муха і бджола»
  • «Жаба і віл»

Визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки.  ТЛ: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль. 

 

 

Урок виразного читання [1 год.]

Виразне читання байок. Декламування напам'ять.

 

 

Степан Руданський [1 год.]

  • «Пан та Іван в дорозі»
  • «Козак і король»
  • «Запорожці у короля»

Коротко про письменника. Співомовки С. Руданського — унікальне явище у світовій культурі. Висмiювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, вміння відстояти свою гідність.  ТЛ: співомовка, інверсія. 

 

 

Степан Васильченко [2 год.]

Турбота С. Васильченка про українських дітей.
Доброзичливий гумор у творах про дітей і для дітей. Атмосфера в українській родині — світ добра, любові, взаємоповаги й турботи.  

 

 

Степан Олійник [1 год.]

  • «Ля-ля-ля»
  • «Чудо в черевику»

Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.  ТЛ: гумор, сатира. 

 

 

Павло Глазовий [1 год.]

  • «Тарас Бульба в Києві»
  • «Найважча роль»
  • «Заморські гості»

Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.  ТЛ: гумор, сатира.

 

 

Зв'язне мовлення

Складання гуморески, усмішки.

 

 

Позакласне читання

Свято українського гумору.

 

 

Література рідного краю [2 год.]

Ознайомлення із найцікавішими письменниками-земляками, їхніми творами.

 

 

Повторення та узагальнення вивченого [2 год.]

 

 

 

 

У 6-му класі на вивчення української літератури повинно виділятися 70 годин.

На тиждень — 2 год.

Повторення та узагальнення — 2 год.

Текстуальне вивчення творів — 54 год.

Позакласне читання — 4 год.

Виразне читання — 2 год.

Резервний час — 8 год.