додати сторінку до вибраного |
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
(6 клас)
Вступ
[1 год.]
Книжка в житті людини. Письменник — особливо обдарована людина, його праця над художнім твором. Книги в Київській Русі. Ярослав Мудрий — великий шанувальник освіти, книжкової мудрості. Сучасний читач і його роль у новому “житті” твору.
Розділ І. «Загадково прекрасна і славна давнина України»
[13 год.]
Календарно-обрядові пісні [4 год.]
Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Пісні літнього циклу (на вибір)
-
«У ржі на межі», «Ой біжить, біжіть мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні);
-
«Заплету віночок», «Ой вінку, мій вінку», «Купайло, купайло» (купальські);
-
«Маяло житечко, маяло», «Там у полі криничкнькака» (жниварські).
Пісні зимового циклу (на вибір)
-
«Ой хто, хто Миколая любить»
-
«Засівна»
-
«Нова радість стала»
-
«Добрий вечір тобі, пане господарю»
-
«Щедрик, щедрик, щедрівочка»
Веснянки (на вибір)
-
«Ой весна, весна – днем красна»
-
«Ой кувала зозуленька»
-
«Кривий танець»
ТЛ: народна пісня, повтори (рефрен), анафора.
Народні колискові пісні [1 год.]
-
«Ой ти, коте, коточок»
-
«Ой ну, люлі, дитя, спать»
Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових пісень. Вияв у них материнських почуттів і побажань. Їхні лексичні особливості. ТЛ: колискова.
Позакласне читання
Фольклорне свято
Пісні літературного походження [2 год.]
-
«Ще не вмерла Україна» (П. Чубинського, М. Вербицького)
Національний гімн нашої держави. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. -
«Молитва» (Олександра Кониського)
-
«На долині туман» (В. Діденка)
Пісня, що стала народною.
ТЛ: пісня-гімн.
Стрілецькі пісні [1 год.]
-
«Ой у лузі червона калина похилилася» (С. Чарнецького і Г. Труха)
-
«Гей, видно село» (Л. Лепкого)
Патріотичні мотиви, героїчний, стверджувальний пафос пісень.
Зв'язне мовлення
Усний твір («Пісня — душа народу»).
Микола Вороний [2 год.]
Коротко про письменника. Поема про необхідність повернення людині історичної пам'яті, усвiдомлення своєї національної приналежності. ТЛ: ліро-епічний твір, поема.
Тарас Шевченко [3 год.]
-
«Думка» («Тече вода в синє…»)
-
«Іван Підкова»
-
«Тарасова ніч»
Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Патріотичні мотиви творів Т. Шевченка, їхній героїчний пафос, зображення в них історичного минулого. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів. ТЛ: ліричний твір, строфа.
Урок виразного читання
Виразне читання поезій Т. Шевченка. Декламування напам'ять.
Розділ ІІ. «Я і світ»
[19 год.]
Леся Українка [2 год.]
-
«Мрії»
-
«Як дитиною бувало…»
-
«Тиша морська»
Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в цих поезіях. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.
Володимир Винниченко [2 год.]
Цікава історія з життя письменника. Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. ТЛ: епічний твір, головний герой, другорядні герої.
Спиридон Черкасенко [2 год.]
Твір про красу і незахищеність людської душі. Його вміння прощати й вірити в добро. Образ Павлика — душевно красивого і щедрого хлопчика.
Зв'язне мовлення
Письмовий твір-роздум «Яка краса врятує світ? (Про красу зовнішню і красу людської душі)».
Станіслав Чернілевський [1 год.]
-
«Теплота родинного інтиму»
-
«Забула внучка в баби черевички...»
Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність).
Олександр Довженко [3 год.]
-
«Зачарована Десна» (фрагменти)
Видатний український кінорежисер і письменник. Великий і чарівний світ дитинства в «Зачарованій Десні», опис вражень малого Сашка. Історія з левом — поєднання реальності життя та уяви хлопчика.
Ліна Костенко [2 год.]
-
«Дощ полив»
-
«Пісенька про космічного гостя»
-
«Кольорові миші»
Розповідь про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в поезіях. Ідея зіткнення неповторності і буденності, стандарту в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
Євгено Гуцало [1 год.]
Ідея неординарного, власного погляду на світ. Образ незвичайного хлопчика Жені, його вміння фантазувати, уявляти.
Ірина Жиленко [1 год.]
-
«Жар-птиця»
-
«Підкова»
-
«Гном у буфеті»
Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.
Ігор Калинець [3 год.]
-
«Писанка»
-
«Дивосвіт»
-
«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»
І. Калинець — один із талановитих українських поетів, що пише і для дітей. Цікавий епізод із його життя. Своєрідність форми його поезій. Образ найдорожчої людини — мами. Відчуття, навіяні великодньою поезією «Писанки».
Емма Андієвська [2 год.]
Українська письменниця і художниця, що живе в Німеччині. Її казки-притчі. Прихований повчальний зміст твору. «Я» і зовнішній світ, «Я» та інші люди. ТЛ: притча.
Позакласне читання
Твори українських письменників про життя людини в сучасному світі (Є. Гуцала, І. Калинця та ін.).
Розділ ІІІ. «Пригоди і романтика»
[12 год.]
Всеволод Нестайко [4 год.]
-
«Тореадори з Васюківки» (фрагменти)
В. Нестайко — відомий у світі український дитячий письменник. Пригодницький захоплюючий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його творах. ТЛ: повість, пригодницький твір.
Віктор Близнець [4 год.]
-
«Звук павутинки» (скорочено)
Коротко про митця. Романтичність, ліричність — невід'ємні риси української літератури. Неповторний світ дитинства — старт у майбутнє доросле життя. Дивовижність і краса світу, вміння відкрити його для себе (образ звуку павутинки). Образ допитливого і здібного хлопчика Льоньки, його мрії й фантазії. Значення у творі образу вченого Адама, його трагічної історії. ТЛ: підтекст (прихований зміст).
Ярослав Стельмах [4 год.]
Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків — головних героїв.
Позакласне читання
Світ пригод і романтики у творах українських письменників (В. Близнеця, Я. Стельмаха, В. Нестайка та ін. на вибір).
Зв'язне мовлення
Письмовий відгук про самостійно прочитаний твір українського письменника.
Розділ ІV. «Гумористичні твори»
[7 год.]
Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців.
Леонід Глібов [2 год.]
-
«Щука»
-
«Муха і бджола»
-
«Жаба і віл»
Визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки. ТЛ: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.
Урок виразного читання [1 год.]
Виразне читання байок. Декламування напам'ять.
Степан Руданський [1 год.]
-
«Пан та Іван в дорозі»
-
«Козак і король»
-
«Запорожці у короля»
Коротко про письменника. Співомовки С. Руданського — унікальне явище у світовій культурі. Висмiювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, вміння відстояти свою гідність. ТЛ: співомовка, інверсія.
Степан Васильченко [2 год.]
-
«Басурмен»
Турбота С. Васильченка про українських дітей.
Доброзичливий гумор у творах про дітей і для дітей. Атмосфера в українській родині — світ добра, любові, взаємоповаги й турботи.
Степан Олійник [1 год.]
-
«Ля-ля-ля»
-
«Чудо в черевику»
Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. ТЛ: гумор, сатира.
Павло Глазовий [1 год.]
-
«Тарас Бульба в Києві»
-
«Найважча роль»
-
«Заморські гості»
Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. ТЛ: гумор, сатира.
Зв'язне мовлення
Складання гуморески, усмішки.
Позакласне читання
Свято українського гумору.
Література рідного краю [2 год.]
Ознайомлення із найцікавішими письменниками-земляками, їхніми творами.
Повторення та узагальнення вивченого [2 год.]
У 6-му класі на вивчення української літератури повинно виділятися 70 годин.
На тиждень — 2 год.
Повторення та узагальнення — 2 год.
Текстуальне вивчення творів — 54 год.
Позакласне читання — 4 год.
Виразне читання — 2 год.
Резервний час — 8 год.