Валерій Зема » Східна політика папи Інокентія IV і коронування Данила Романовича
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Східна політика папи Інокентія IV і коронування Данила Романовича

Стаття
Написано: 2021 року
Розділ: Історична
Твір додано: 02.10.2021
Твір змінено: 02.10.2021
Завантажити: pdf див. (622.3 КБ)
Опис: Зема В. Східна політика папи Інокентія IV і коронування Данила Романовича / В. Зема // Україна в Центрально-Східній Європі. - 2021. - Вип. 19-20.




Анотація. Можна виділити два основні чинники, які вплинули на
континентальну політику в 1240-х роках: військові перемоги монголів, що
сильно зруйнували життя русинських земель та Центрально-Східної
Європи, з одного боку, та розбіжність між папою Інокентієм IV й
імператором франків Фрідріхом Гогенштауфеном — з іншого. Зважаючи
на недружню атмосферу в Італії, папа вирішив шукати прихистку у Ліоні,
де проголосив скликання церковного собору в 1245 р. У ті часи понтифік
направив кілька листів до православних володарів Європи та до духовних
отців християнства Орієнту, які відкидали тринітарне вчення від часу
вселенського собору в Халцедоні. Листи до болгарського царя Коломана,
руського князя Данила та суздальського князя Олександра висвітлювалися
також Одоріком Рінальді в "Annales ecclesiastici", який продовжив "ґранд
наратив" Чезаре Бароніо. Методологія нинішнього дослідження ґрунту-
ється на порівняльному підході до наративних джерел: середньовічних та
ренесансних хронік, листування, богословських трактатів. Ця стаття
зосереджена на дослідженні риторики та образів епістолярних текстів у
контексті коронації руського князя Данила Романовича та залучення
руських князівств до церковної унії з католицькою церквою. Західне хрис-
тиянство створило особливу символічну мову, яку я намагаюся відкрити в
різних текстах. Виділяю кілька наративних образів, які сформувалися
внаслідок багатовікової полеміки між православними та католицькими
теологами. Ці образи, до того ж, відображають розвиток західнохрис-
тиянської думки. Перш за все, підтримувався образ Церкви-тіла під владою
римського понтифіка, який був проголошений «головою» цього Тіла. Ще
однією темою, яка висвітлюється в статті, є вивчення євангельської
нарації про передачу символічних ключів від Христа апостолові Петру.
Середньовічні богослови наполягали на тому, що завдяки цьому жесту
апостола Петра римські папи отримали ключі від Неба, що символізує їхню
владу у вселенській Церкві. Цей останній образ, вбудований в листи Іно-
кентія IV, мав свідчити про верховенство Риму над православними
церквами. У західному християнському світі Теорії Corpus mysticum або
Corpus Christi були істотно розвинені ще з часів Каролінгів. За словами Анрі
де Любака, Гумберт Сільва Кандида об’єднав концепцію Церковного Тіла
та Corpus mysticum із середини XI ст. Інша ідея, висловлена в листі до
Данила, розвиває тему «Один Бог, одна віра, одне хрещення». У статті
розглядаються джерела і поширення цієї ідеї у творах кількох авторів
західного християнства. Гадаю, ця фраза символізує спробу папи подолати
кризу перехрещування та суперечності між католиками та православними.
Також обговорюються відносини між Золотою Ордою, Руссю та Заходом.
Коронація Данила, а також церковний унійний рух тих часів знайшли своє
відображення в історичних нараціях доби Відродження та раннього нового
часу.
Ключові слова: коронування, Золота орда, церковна унія, містичне
тіло, папа Римський, хрещення.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.