Зінаїда Зайцева » Інституціоналізація української науки наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст.
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Інституціоналізація української науки наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст.

Дисертація
Написано: 2007 року
Розділ: Історична
Твір додано: 28.04.2024
Твір змінено: 28.04.2024
Завантажити: pdf див. (2.6 МБ)
Опис: Мета і завдання дослідження. Метою даного дослідження є висвітлення,
аналіз і систематизація політично-ситуативних, організаційних, інтелектуально-
пізнавальних, персонально-авторських чинників процесу розвитку української
науки кінця ХІХ – початку ХХ ст. з наголошенням у ньому взаємозв’язків та
взаємозалежностей соціокультурного та інституціонально-академічного характеру.
Для досягнення поставленої мети визначено наступні завдання:
− проаналізувати стан історіографії розвитку української науки, з’ясувати
авторське та інституційне коло її дослідників, рівень розробки ними окремих ас-
пектів теми;
− розширити, класифікувати і систематизувати джерельну базу досліджен-
ня, компенсуючи асиметрію фактологічної інформації щодо екстернальної та
інтернальної сторін науки;
− здійснити компаративний аналіз національно-культурних умов розвитку
української науки, особливостей її структурування у підросійській та під австро-
угорській Україні.
− розкрити зміст нового – понад метафізичний формат – сприйняття і
трактування можливостей науки українськими інтелектуалами, їх внеску у


9



розробку пакета пропозицій, спрямованих на організаційно-інституційне
оформлення українських наукових досліджень;
− уточнити обставини, мотивацію й напрями зміни статутів НТШ впродовж
1892–1914 рр. як основи інституціональних трансформацій українознавства у на-
прямі академізації його науково-дисциплінарного корпусу.
− узагальнити форми прояву іманентних науці функцій у діяльності
українських дослідників, засоби відмежування їх від позанаукових завдань націо-
нально-культурного розвитку;
− показати зрушення у тематиці та методології українознавчих досліджень,
поступ у вивченні економіко-статистичних, демографічних аспектів життя, мово-
знавчої проблематики, формуванні наукових шкіл, напрямів і концепцій;
− дослідити форми організації, напрями та результати видавничої діяльності
національних наукових товариств, їх комунікативні зв’язки у науковому світі.
− висвітлити утворення українських кафедр у Львівському та
Чернівецькому університетах, формування осередків українознавства в універ-
ситетах Харкова, Києва й Одеси. Дослідити науково-організаційні аспекти бороть-
би за відкриття українського університету у Львові;
− показати, що історично реалізований перебіг інституціональних процесів
в українському науковому співтоваристві не був проектом з наперед визначеним
успіхом, а результатом складного протистояння і боротьби різновекторних сил і те-
нденцій. Розкрити роль М.Грушевського у розбудові національної науки.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.