Володимир Ричка » Князівські лови як соціальний феномен Київської Русі
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Князівські лови як соціальний феномен Київської Русі

Стаття
Написано: 2002 року
Розділ: Історична
Твір додано: 16.08.2012
Твір змінено: 19.07.2025
Завантажити: pdf див. (242.2 КБ)
Опис: Соціум: Альманах соціальної історії. – Вип. 1 / НАН України. Ін-т історії України; Голов. ред. В. А. Смолій. – К., 2002. – 253 с.


**Анотація:**
Стаття "Князівські лови як соціальний феномен Київської Русі" Володимира Рички розглядає еволюцію князівських ловів від простої господарської діяльності до важливого соціального та ритуального елемента. Автор стверджує, що полювання було не тільки джерелом доходу та продовольства, але й засобом утвердження князівської влади, демонстрації мужності та шляхетності. Лови відігравали роль у формуванні звичаєвого права, сприяли становленню князівського індивідуального землеволодіння та були невід'ємною частиною повсякденного життя правлячої еліти. У статті підкреслюється символічне значення полювання у мистецтві, літературі та весільних обрядах Київської Русі, що свідчить про його глибоку закоріненість у свідомості тогочасного суспільства.

**Основні ідеї:**

* Князівські лови в Київській Русі були невід'ємним атрибутом соціального життя, що поєднував архаїчне протистояння людини і природи.
* На початкових етапах становлення державності, князівські лови були важливим елементом "окняжіння" родоплемінної території, перетворюючи її на доменіальну власність київського великокнязівського дому.
* Прибутки від торгівлі хутрами становили чи не головне джерело державного бюджету Київської Русі кінця IX – більшої половини X століття.
* Згодом мисливський промисел виокремився в привілейовану галузь князівського господарства, для обслуговування якої виділялася певна група людей (сокольники, ястребники, псарі, бобровники).
* Право володіти екзотичними тваринами, такими як барси та гепарди, було виключно князівським привілеєм, що символізувало силу і мужність їхніх власників.
* Лови були не лише забавою, а й важливою частиною "розпорядку дня" князя, що свідчить про їхнє значуще місце в повсякденному житті правлячої еліти.
* Князівські лови розглядалися як вірний засіб для осягнення азів воєнного мистецтва і були такою ж ідеальною нормою князівської поведінки, як відвага на полі битви та справедливий суд.
* Мисливські сюжети були улюбленою темою світського мистецтва, що відображено у фресках Софійського собору в Києві, які містять численні анімалістичні зображення.
* У літописних некрологах мужність на полюванні поряд з мужністю на війні була бажаною якістю зразкового князя, що підкреслювало їхню соціальну значущість.
* Князівські лови перетворилися на військово-сакральний ритуал, який публічно обґрунтовував і підтверджував високий соціальний статус князя, а також відповідав європейському лицарському ідеалу.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.